Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vurderte å legge denne tråden i Klær, sko og mote-underforumet, men den er vel strengt talt mer passende her da det er en huslig syssel jeg lurer på.

Jeg har særlig "problemer" med to ting jeg vasker - undertøy og olabukser, da særlig sorte.

Jeg syntes det er vanskelig å vaske undertøy uten å ødelegge/misfarge det. Undertøy skal jo vaskes på høy temperatur for å kvitte seg med bakterier og lukt. Det er jo tross alt snakk om både e-coli bakterier og diverse sekret. Noe jeg har lagt merke til i dag er at det brukes mye strikk i blant annet undertøy, og vaskeanvisningene indikerer jo vask på f.eks 30-40C uten tørketrommel. Er dette tilstrekkelig? Så jeg har jo da vasket en del undertøy på 40C, og opplever at f.eks hvite truser blir hinsides grå/stygge/misfarget. Pluss at strikken smelter pga jeg kjører det i trommelen. Føler jeg må investere i nye truser ganske så ofte. BH-er syntes jeg også blir stygge fort - til tross for at de bare vaskes med samme farge, i vaskepose, på lav temperatur og lufttørkes.. 

Olabukser er en annen historie. Har i det siste kjøpt meg et par Levis-bukser, da jeg tenkte disse antageligvis holder på farge/form bedre enn div. Billigbukser jeg har kjøpt tidligere. Formen har de absolutt holdt bedre på, men de blir jo ufattelig utvasket på fargen (de sorte). Vasker med bare like farger, kaldt vann, lav sentrifugering, lite vaskemiddel og lufttørking. Vasker bare når de er flekkete, lufter ellers. 

Hører flere si de har hatt Levis-buksene sine i "evigheter" uten at de har mistet fargen osv. Kjøpte mine i... September tror jeg.

Er det noen som har noen tips? Fins det undertøy som er ordentlig og tåler skikkelig vask uten å bli stygt? Ikke minst, hva i all verden skjer med buksene mine?....

Kan det ha noe med vannet å gjøre? Bor på østlandet.

Endret av Nuttery
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vrenger du buksene før vask? Og skyllemiddel er rene styggedommen, så jeg håper du unngår det. 

Anonymkode: b365a...2fe

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vrenger du buksene før vask? Og skyllemiddel er rene styggedommen, så jeg håper du unngår det. 

Anonymkode: b365a...2fe

Ja, vrenger de før vask, men skjer ofte at da flekkene ikke går av i vask, og at jeg må vaske den en gang til. Bruker ikke skyllemiddel, nei. Bruker vanlig OMO Color.

Skrevet

Hm, har egentlig ingen bra tips annet enn at jeg har begynt å håndvaske bher. Det er det eneste jeg syntes funker her. 

Skrevet
5 minutter siden, Chandra skrev:

Hm, har egentlig ingen bra tips annet enn at jeg har begynt å håndvaske bher. Det er det eneste jeg syntes funker her. 

Må kanskje gjøre det... Skulle liksom tro 20C, sentrifugering på 400 og kort vaskeprogram burde holde.... Men tydeligvis ikke :P får begynne å vaske for hånd jeg også! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...