Gå til innhold

Urinveisinfeksjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en 18 år gammel jente og har slitt veldig det siste året (!!) med å ha vondt lenge etter å ha tisset. 
Ikke vet jeg hva det er, og har unngått å dra til legen flere ganger fordi det hele tiden har gått bort, men alltid kommet tilbake igjen..
Dro først til legen forje uke og leverte en urinprøve som viste at jeg hadde samme symptomer som med urinveisinfeksjon, likevel skulle sykehuset dyrke testen min for å være helt sikker. Det hadde skjedd en feil på sykehuset, og testen ble ikke gjort, så legen min gav meg bare resept på en tre dagers kur med antibiotika. De tre dagene slet jeg ikke noe med å ha vondt etter å ha tisset, og smerten kom tilbake igjen tre dager etter jeg var ferdig med kuren og fikk mensen. Etter det har jeg hatt vondt hver dag flere ganger om dagen under mensenperioden. Vet ikke om det er en sammenheng med mensen og smerten, og vet heller ikke helt sikkert om det er UVI jeg har eller noe annet. Smerten varer ca. 45 minutter etter jeg har tisset har jeg funnet ut, og jeg skal heldigvis levere enda en urinprøve imorgen slik at legen kan finne ut om det fortsatt er samme symptomer igjen eller om medisinen virket. Noe det ikke virker som etter som jeg fortsatt har smerten. 

Det jeg lurer på er om noen har opplevd noe liknende eller kanskje vet hva dette er for noe? Har slitt med det av og på i over 1 år nå, så vet ikke helt om det er stor sannsynlighet at det faktisk kan være UVI da..

Tusen takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Symptomer på UVI kan noen ganger være vage for enkelte mens andre er bombesikre hver gang de får det. Dette er vanskelig å svare på hvis man ikke er helsepersonell. Bra at du blir sjekket. Så lenge det var bra mens du tok tabletter så skulle man jo tro det var en infeksjon men at du kanskje skulle hatt lengre kur. Når du har hatt dette så lenge så kan det ha blitt kronisk. Hva slags smerte har du? Banker det i blæra eller svir det nederst? Håper de sjekker deg godt.

Hold deg unna appelsinjuice og tranebærjuice, det inneholder masse sukker... Alkohol og koffein irriterer urinveier så hold deg unna det også så godt du kan. Sukkervarer generelt er tabu til du får kontroll på dette. Prøv å syrne urinen med natron rørt ut i vann og eplesidereddikk. Smaker pyton....men kan lette smertene til du får medisin som funker.

Bestill D-Mannose fra Iherb og overdoser noen dager og se om smerten avtar.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Kinno skrev:

Symptomer på UVI kan noen ganger være vage for enkelte mens andre er bombesikre hver gang de får det. Dette er vanskelig å svare på hvis man ikke er helsepersonell. Bra at du blir sjekket. Så lenge det var bra mens du tok tabletter så skulle man jo tro det var en infeksjon men at du kanskje skulle hatt lengre kur. Når du har hatt dette så lenge så kan det ha blitt kronisk. Hva slags smerte har du? Banker det i blæra eller svir det nederst? Håper de sjekker deg godt.

Hold deg unna appelsinjuice og tranebærjuice, det inneholder masse sukker... Alkohol og koffein irriterer urinveier så hold deg unna det også så godt du kan. Sukkervarer generelt er tabu til du får kontroll på dette. Prøv å syrne urinen med natron rørt ut i vann og eplesidereddikk. Smaker pyton....men kan lette smertene til du får medisin som funker.

Bestill D-Mannose fra Iherb og overdoser noen dager og se om smerten avtar.

Tusen takk for svar! 
Har ikke noen smerter som jeg legger merke til. Annet en stunder etter jeg er ferdig på do, og det svir nederst.. Også føles det ut som jeg må på do igjen rett etter jeg er ferdig.
Nå har jeg heldigvis fått nye medisiner fra legen, som er en kur på 7 dager istedenfor 3. Så håper dette hjelper! 
Før har jeg bare brukt tranebærkapsler og noen ganger smertestillende da jeg begynner å kjenne smertene.
Håper jeg føler meg bedre i juleferien, sykt kjipt om det skal plage meg da også.
Også håper jeg virkelig ikke at jeg kan ha fått kronisk UVI! Hvis jeg hadde vist at det fantes hadde jeg dratt til legen med en gang jeg følte sånn smerte! 

Skrevet

Altså gir legen din deg enda en kur uten å vite om det er urinveisinfeksjon?!? Hva slags useriøs lege er det? Sjekk deg for kjønnsykdommer, kan være klamydia.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, ErJoSåUsikker skrev:

Tusen takk for svar! 
Har ikke noen smerter som jeg legger merke til. Annet en stunder etter jeg er ferdig på do, og det svir nederst.. Også føles det ut som jeg må på do igjen rett etter jeg er ferdig.
Nå har jeg heldigvis fått nye medisiner fra legen, som er en kur på 7 dager istedenfor 3. Så håper dette hjelper! 
Før har jeg bare brukt tranebærkapsler og noen ganger smertestillende da jeg begynner å kjenne smertene.
Håper jeg føler meg bedre i juleferien, sykt kjipt om det skal plage meg da også.
Også håper jeg virkelig ikke at jeg kan ha fått kronisk UVI! Hvis jeg hadde vist at det fantes hadde jeg dratt til legen med en gang jeg følte sånn smerte! 

Noen kaller det kronisk hvis man får det ofte, hver mnd eller annenhver/hver tredje..

Håper du har fått riktig diagnose og riktig medisin da. 😊 Er for jævlig å sitte med dette midt i helga og i helligdager... hvis tranebær har hjulpet deg så hamstrer du det og overdoserer nå fram mot jul. Tranebær inneholder også D-Mannose og er derfor de virker. Masse god bedring!

Skrevet

Bakteriell vaginose?

Anonymkode: 4fd32...47a

Skrevet

Høres ut som uvi. Akkurat sånn som ei venninne av meg. Hun fikk det i fjor og har siden da vert plaget av det. Har fått det igjen og igjen. Må ofte ha to kurer for å bli bra igjen. Til og med jeg har nettopp hatt uvi for første gang. Er akkurat blitt bra av det. Jeg synes det var jævlig vondt hele tiden, men ikke vondt når jeg pisset. I tillegg verket det nedover beina, ryggen, slapp i hele kroppen og små kvalm. Jeg ante ikke hva det var før jeg leverte en urinprøve og fikk beskjed om at det var en kraftig uvi. 

Skrevet
2 timer siden, Evilposelos skrev:

Altså gir legen din deg enda en kur uten å vite om det er urinveisinfeksjon?!? Hva slags useriøs lege er det? Sjekk deg for kjønnsykdommer, kan være klamydia.

"Enda en kur"? Det ser vel bare ut til at legen har foreskrevet én kur. Det står også tydelig at TS skal ta en ny urinprøve da den opprinnelige prøven ikke ble testet på sykehus. Diagnosen settes først og fremst basert på symptomer, og urinprøve tas for å være helt sikker. 

Jeg tipper for øvrig også at legen har spurt TS om seksuell historie. 

Anonymkode: 579f9...9b4

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Enda en kur"? Det ser vel bare ut til at legen har foreskrevet én kur. Det står også tydelig at TS skal ta en ny urinprøve da den opprinnelige prøven ikke ble testet på sykehus. Diagnosen settes først og fremst basert på symptomer, og urinprøve tas for å være helt sikker. 

Ja, enda en antibiotikakur uten å være sikker på hva det er. Nei, det skrives som regel ut basert på hurtigtesting av urinveisinfeksjon som de har på legekontoret. De sender også prøvene til dyrking. 

Det nytter ikke å spørre TS om hun har klamydia, det testes nemlig via dyrking det også.

Med tanke på antibiotikaresistens finner jeg det veldig useriøst å starte opp med enda en kur uten å vite resultater på forhånd. 

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Evilposelos skrev:

Er ganske så sikker på at det ikke er noe kjønnsykdom jeg har, men er enig i at legen virker litt useriøs siden han egentlig ikke vet helt hva som feiler meg..

Skrevet
14 timer siden, Kinno skrev:

Noen kaller det kronisk hvis man får det ofte, hver mnd eller annenhver/hver tredje..

Håper du har fått riktig diagnose og riktig medisin da. 😊 Er for jævlig å sitte med dette midt i helga og i helligdager... hvis tranebær har hjulpet deg så hamstrer du det og overdoserer nå fram mot jul. Tranebær inneholder også D-Mannose og er derfor de virker. Masse god bedring!

Åh så smart! Det skal jeg gjøre. Tusen takk :)

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bakteriell vaginose?

Anonymkode: 4fd32...47a

Er nok ikke det.. har slitt med det før så hadde nok kjent det igjen. Er mer i urinveien jeg kjenner det, og ikke lengre ned,, 

Skrevet
14 timer siden, Hunky skrev:

Høres ut som uvi. Akkurat sånn som ei venninne av meg. Hun fikk det i fjor og har siden da vert plaget av det. Har fått det igjen og igjen. Må ofte ha to kurer for å bli bra igjen. Til og med jeg har nettopp hatt uvi for første gang. Er akkurat blitt bra av det. Jeg synes det var jævlig vondt hele tiden, men ikke vondt når jeg pisset. I tillegg verket det nedover beina, ryggen, slapp i hele kroppen og små kvalm. Jeg ante ikke hva det var før jeg leverte en urinprøve og fikk beskjed om at det var en kraftig uvi. 

Off.. når du sier det så, så har jeg vært veldig slapp nå rundt tiden jeg har brukt medisin, men det kan jo også bare være medisinen og ikke symptomer.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er andre kuren jeg er på uten helt å få vite om det er UVI eller ikke siden testen ikke har blitt dyrket. Men det er tatt stikkprøver. Tror ikke det kan være så mye annet som er feil siden det er i urinveien jeg kjenner det, og ikke andre plasser. Merker i alle fall at kuren har begynt å virke mer nå :)

Skrevet

Jeg har hatt UVI siden august, og har fått fire ulike kurer til nå (litt for ivrig antibiotika-giver, han legen min). Symptomene/plagene er borte den uken kuren tas, men så kommer det tilbake igjen. Og igjen. Endelig forrige uke sendte legen urinprøven til dyrking. Jeg krysser fingrene for at det ikke er snakk om antibiotikaresistense bakterier, men jeg har ikke fått noe svar enda. 

Det er farlig å gå med ubehandlet UVI. Det er det viktig at du vet. Det er ikke mye bry å levere en urinprøve på legekontoret for å utelukke UVI om du skulle få den minste mistanke. Du trenger ikke legetime engang... Bare ring ned på kontoret og hør om du kan få levere en prøve. 

Anonymkode: 66f91...241

Skrevet

Tråden har blitt ryddet for medisintips. 

Sitat

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Mvh Sulosi, mod :sulosi: 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt UVI siden august, og har fått fire ulike kurer til nå (litt for ivrig antibiotika-giver, han legen min). Symptomene/plagene er borte den uken kuren tas, men så kommer det tilbake igjen. Og igjen. Endelig forrige uke sendte legen urinprøven til dyrking. Jeg krysser fingrene for at det ikke er snakk om antibiotikaresistense bakterier, men jeg har ikke fått noe svar enda. 

Det er farlig å gå med ubehandlet UVI. Det er det viktig at du vet. Det er ikke mye bry å levere en urinprøve på legekontoret for å utelukke UVI om du skulle få den minste mistanke. Du trenger ikke legetime engang... Bare ring ned på kontoret og hør om du kan få levere en prøve. 

Anonymkode: 66f91...241

Håper du får svar fort!

Skrevet

Tusen takk for alle svar, dere! Hjelper meg med å ikke stresse for mye, men samtidig også være obs på hvor alvorlig det kan blir. Kan oppdatere mer her på tråden når kuren er ferdig og jeg forhåpentligvis har fått svar fra sykehuset, i tilfelle andre går igjennom det samme :)

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for spørsmål om moderering. 

Sulosi, mod :nisse: 

Endret av Sulosi
Skrevet

Nå har legen ringt, og prøven har blitt dyrket på sykehuset. Så nå vet jeg helt sikkert at det er UVI jeg har, og at medisinen jeg går på skal fungere :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...