bombdiggity Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Hei. Ble fridd til nå i helgen som var. På grunn av litt dårlige omstendigheter rundt oss nå,bl.a at jeg ikke har jobb for tiden så har vi bestemt oss for at bryllupet skal være i 2018. Typ Mai-Juni selvsagt(som mange andre) Jeg Aner ikke når jeg bør begynne å planlegge eller hvem ende jeg skal planlegge i. Det er jo snart bare 1 år og 4-5 mnder til! Jeg begynner allerede å stresse og er så livredd for at hvis jeg venter for lenge med å tenke på visse saker så blir det glemt ellers så viser det seg at pengene ikke strekker til. Jeg hører om folk som booker lokale 1 år i forveien,og da må vi jo det allerede om noen få måneder samt at før vi booker så skal vi kanskje ha vært å sett på litt forskjellige? Jeg har siden typ 2008 drevet med småplanlegging av kommende bryllup så jeg har allerede en liten oversikt over de smådetaljene om hvordan jeg vil ha det men jeg aner jo ikke hva prisen vil bli. Jeg ønsker ikke å gifte meg i kirke men kanskje gjøre den borgerlig/humanistisk. Men ønsker mest av alt å ha det på et slott i sverige/danmark. Når bør jeg begynne med disse tingene og hva er viktigst å få på plass først? Gjesteliste? Hvem inviterer man? Jeg føler jeg helst vil ha nærmeste familie og venner minus tanter/onkler/kusiner og fettere. Samt er det dårlig gjort å si nei til å ha med barn under 15 år? Jeg er ikke særlig glad i barn og deres hyling og skriking irriterer meg. Ikke minst- Pappa prater på at vi må dekke alt selv. Men er det ikke vanlig at foreldre bidrar økonomisk? Nå skal det sies at min kjære har ikke kontakt med sine foreldre.
Byjenta! Skrevet 15. desember 2016 #2 Skrevet 15. desember 2016 På 14.12.2016 den 13.25, Ladykershaw skrev: Hei. Ble fridd til nå i helgen som var. På grunn av litt dårlige omstendigheter rundt oss nå,bl.a at jeg ikke har jobb for tiden så har vi bestemt oss for at bryllupet skal være i 2018. Typ Mai-Juni selvsagt(som mange andre) Jeg Aner ikke når jeg bør begynne å planlegge eller hvem ende jeg skal planlegge i. Det er jo snart bare 1 år og 4-5 mnder til! Jeg begynner allerede å stresse og er så livredd for at hvis jeg venter for lenge med å tenke på visse saker så blir det glemt ellers så viser det seg at pengene ikke strekker til. Jeg hører om folk som booker lokale 1 år i forveien,og da må vi jo det allerede om noen få måneder samt at før vi booker så skal vi kanskje ha vært å sett på litt forskjellige? Jeg har siden typ 2008 drevet med småplanlegging av kommende bryllup så jeg har allerede en liten oversikt over de smådetaljene om hvordan jeg vil ha det men jeg aner jo ikke hva prisen vil bli. Jeg ønsker ikke å gifte meg i kirke men kanskje gjøre den borgerlig/humanistisk. Men ønsker mest av alt å ha det på et slott i sverige/danmark. Når bør jeg begynne med disse tingene og hva er viktigst å få på plass først? Gjesteliste? Hvem inviterer man? Jeg føler jeg helst vil ha nærmeste familie og venner minus tanter/onkler/kusiner og fettere. Samt er det dårlig gjort å si nei til å ha med barn under 15 år? Jeg er ikke særlig glad i barn og deres hyling og skriking irriterer meg. Ikke minst- Pappa prater på at vi må dekke alt selv. Men er det ikke vanlig at foreldre bidrar økonomisk? Nå skal det sies at min kjære har ikke kontakt med sine foreldre. Vi skal gifte oss 14.juli 2018. Vi har planlagt en god del. Vi har gjestelista vår klar, jeg har fått brudekjole og tiara, vi har planlagt mat, bestilt lokale, bestemt fargetema, vi har også bestemt hva min kjære skal ha på, og at min søster skal bake bryllupskaka, vi har ordnet med forlovere. Og vi har en vi skal spørre om å være fotograf. Vi har selvsagt en god del igjen som vi skal planlegge utover neste år. Det du burde gjøre først og fremst er å ordne gjesteliste så du finner ut hvem du skal be, og hvor mye du skal ha av hver ting, også lokale. Kjøpt litt og litt, tidlig. Finner du ut hva du skal ha, kjøpt litt og litt, finner du noe du vil bruke til invitasjoner eller bordkort osv... Lokale burde du være tidlig ute med, samt fotograf, der du skal gifte deg osv... Kjøp resten litt og litt =) Angående barn, vi skal ikke ha barn når vi gifter oss. Vi skal ha en, kanskje to under 18, men de er da 16-17 år. Det om foreldre bidrar økonomisk, det er helt variert. Mine foreldre gjør det, men er ikke alle som gjør det. Bare skrive pm om du lurer på noe om planlegging osv...
bombdiggity Skrevet 15. desember 2016 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2016 38 minutter siden, Byjenta! skrev: Vi skal gifte oss 14.juli 2018. Vi har planlagt en god del. Vi har gjestelista vår klar, jeg har fått brudekjole og tiara, vi har planlagt mat, bestilt lokale, bestemt fargetema, vi har også bestemt hva min kjære skal ha på, og at min søster skal bake bryllupskaka, vi har ordnet med forlovere. Og vi har en vi skal spørre om å være fotograf. Vi har selvsagt en god del igjen som vi skal planlegge utover neste år. Det du burde gjøre først og fremst er å ordne gjesteliste så du finner ut hvem du skal be, og hvor mye du skal ha av hver ting, også lokale. Kjøpt litt og litt, tidlig. Finner du ut hva du skal ha, kjøpt litt og litt, finner du noe du vil bruke til invitasjoner eller bordkort osv... Lokale burde du være tidlig ute med, samt fotograf, der du skal gifte deg osv... Kjøp resten litt og litt =) Angående barn, vi skal ikke ha barn når vi gifter oss. Vi skal ha en, kanskje to under 18, men de er da 16-17 år. Det om foreldre bidrar økonomisk, det er helt variert. Mine foreldre gjør det, men er ikke alle som gjør det. Bare skrive pm om du lurer på noe om planlegging osv... Da er du litt som meg. Jeg skulle helst likt å hatt alt klart tidlig men det er klart at mye stopper seg når jeg ikke har jobb og dermed ikke stort med penger akkurat nå. Begynte å prate om gjesteliste med min kjære igår og da bare lo han godt og mente det var tidlig... Jeg har en viss oversikt over hvem jeg vil ha men siden han ikke har så mye familie. Ikke kontakt med foreldre,har ingen besteforeldre og kun kontakt med en onkel/tante med kusiner så vet jeg ikke hvor mange han ønsker samt hvor mange venner han vil ha. Men føler at et er en viktig del av å komme videre med andre ting. Man kjøper jo antall dikkedarier etter hvor mange gjester det er -slik som bordkortholdere osv. Jeg diskuterte dette med barn med kjæresten igår og han var ikke for at vi skulle droppe dette. Han ville ha sin niese og sine nevøer der. Som er alt fra 2-4 stk i alderen 6-17 år. Det kom frem at han syntes kanskje også ikke barn burde være der under festen evt middagen men jeg tror det må bli enten alt eller ingenting fordi hvis vi ender opp å gifte oss i Sverige så er det ikke veldig lett for min svigerinne og få barnepass sånn uten videre etter vielsen. Da ser jeg for meg at det er lettere at de ordner barnepass for hele dagen. Men usikker altså.. Han mener jeg bare må smøre meg med tålmodighet og takle barn tilstede mens jeg vil ha det barnefritt. Hvordan i alle dager skal vi løse det liksom... Skulle vi spørt min svigerinne hva hun syntes hadde vært enklest? Kan jo hende hun kunne tenkt seg å ha barnefri også.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 #4 Skrevet 15. desember 2016 6 minutter siden, Ladykershaw skrev: Da er du litt som meg. Jeg skulle helst likt å hatt alt klart tidlig men det er klart at mye stopper seg når jeg ikke har jobb og dermed ikke stort med penger akkurat nå. Begynte å prate om gjesteliste med min kjære igår og da bare lo han godt og mente det var tidlig... Jeg har en viss oversikt over hvem jeg vil ha men siden han ikke har så mye familie. Ikke kontakt med foreldre,har ingen besteforeldre og kun kontakt med en onkel/tante med kusiner så vet jeg ikke hvor mange han ønsker samt hvor mange venner han vil ha. Men føler at et er en viktig del av å komme videre med andre ting. Man kjøper jo antall dikkedarier etter hvor mange gjester det er -slik som bordkortholdere osv. Jeg diskuterte dette med barn med kjæresten igår og han var ikke for at vi skulle droppe dette. Han ville ha sin niese og sine nevøer der. Som er alt fra 2-4 stk i alderen 6-17 år. Det kom frem at han syntes kanskje også ikke barn burde være der under festen evt middagen men jeg tror det må bli enten alt eller ingenting fordi hvis vi ender opp å gifte oss i Sverige så er det ikke veldig lett for min svigerinne og få barnepass sånn uten videre etter vielsen. Da ser jeg for meg at det er lettere at de ordner barnepass for hele dagen. Men usikker altså.. Han mener jeg bare må smøre meg med tålmodighet og takle barn tilstede mens jeg vil ha det barnefritt. Hvordan i alle dager skal vi løse det liksom... Skulle vi spørt min svigerinne hva hun syntes hadde vært enklest? Kan jo hende hun kunne tenkt seg å ha barnefri også. Ser din side av saken angående barn i bryllup. Er forsåvidt enig, men du skriver at han ikke har kontakt med så mange fra fra sin familie. Kanskje du skal se litt "stort" på det og la han få ha de få familiemedlemmene han ønsker? Uavhengig om det er barn eller ikke? Det er jo også hans dag. Man må gi og ta! Anonymkode: c9a04...820 2
bombdiggity Skrevet 15. desember 2016 Forfatter #5 Skrevet 15. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser din side av saken angående barn i bryllup. Er forsåvidt enig, men du skriver at han ikke har kontakt med så mange fra fra sin familie. Kanskje du skal se litt "stort" på det og la han få ha de få familiemedlemmene han ønsker? Uavhengig om det er barn eller ikke? Det er jo også hans dag. Man må gi og ta! Anonymkode: c9a04...820 Ja har tenkt på det også. Siden han verken har en stor vennekrets eller mye familie.. også kan man jo heller håpe på at de med barn velger å ikke ta de med pga for mye styr ;D
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 Hei jeg laget en liste som jeg etter hvert huket av. Men alt er viktig du må bare prioritere i riktig rekkefølge. Jeg anbefaler deg å lage en liste med ALLE dine tanker og ideer, ( som gjesteliste, innkjøp av brudekjole, lokale, smoking til han, sko til han, sko til deg, alt du kommer på) se på den listen, og så nummerer du de etter prioritering og hva som haster mest! Gjør unna det som haster i de første mnd, og så gjør du det andre etter hvert Lykke til Anonymkode: 36c1b...ee8
Ny Bruker Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 1. Start med gjestelista slik at dere vet hvor mange gjester dere skal ha. Det er helt vanlig å ha en aldersgrense. 2. Velg lokale og finn ut hvor mye det koster. 3. Skal dere reise til utlande? Overnatte? Transportkostnader? Dekker dere andres kostnader? Lag et budsjett med ca. men romslige tall. F.eks. når det gjelder middagen, så er det vanlig å budsjettere 1000 kr per pers + alkohol. Start herifra, så har dere ca. estimat på hvor mye DERES bryllup kan koste. Begynn å spare. Ikke forvent at noen i familien bidrar. Blir det noe, så tar dere heller penger i etterkant.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 I mitt miljø er det ikke vanlig at foreldrene bidrar økonomisk, og da planlegger man også deretter. Husk at når du tar bryllupet i utlandet medfører det ekstra kostnader kontra å ha det på hjemstedet hvor flertallet av gjestene vanligvis slipper reise og boutgifter. Har du muligheter for å få deg jobb? Anonymkode: 34ed3...4ea 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #9 Skrevet 20. desember 2016 er slott i sverige en god prioritering når du ikke har jobb? Anonymkode: e5d17...92a
bombdiggity Skrevet 20. desember 2016 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: er slott i sverige en god prioritering når du ikke har jobb? Anonymkode: e5d17...92a Ja for det blir ikke bryllup hvis jeg ikke får spart like mye som kjæresten må spare Så vi kan planlegge som om det ordner seg med jobb snart og hvis det ikke gjør det så avlyser vi lokalet og utsetter det kanskje et år. Selvom jeg er mest fan av å ikke gå forlovet i en hel evighet. Egentlig er jeg fan av å gifte meg året etterpå men det vet vi at ikke er mulig atm. Men 2018 er fortsatt en mulighet
bombdiggity Skrevet 20. desember 2016 Forfatter #11 Skrevet 20. desember 2016 På 18.12.2016 den 9.02, AnonymBruker skrev: I mitt miljø er det ikke vanlig at foreldrene bidrar økonomisk, og da planlegger man også deretter. Husk at når du tar bryllupet i utlandet medfører det ekstra kostnader kontra å ha det på hjemstedet hvor flertallet av gjestene vanligvis slipper reise og boutgifter. Har du muligheter for å få deg jobb? Anonymkode: 34ed3...4ea Jeg aner ikke åssen Miljø jeg har men jeg har to småsøsken og det kan hende at de ikke vil hjelpe til økonomisk fordi da må de det med mine søsken også når de skal gifte seg. Jeg kan få en 50% jobb via Nav på gamle arb.plassen min fra februar 2017 men det er et prøveprosjekt som de skal se om fungerer.
bombdiggity Skrevet 20. desember 2016 Forfatter #12 Skrevet 20. desember 2016 På 18.12.2016 den 8.55, Ny Bruker skrev: 1. Start med gjestelista slik at dere vet hvor mange gjester dere skal ha. Det er helt vanlig å ha en aldersgrense. 2. Velg lokale og finn ut hvor mye det koster. 3. Skal dere reise til utlande? Overnatte? Transportkostnader? Dekker dere andres kostnader? Lag et budsjett med ca. men romslige tall. F.eks. når det gjelder middagen, så er det vanlig å budsjettere 1000 kr per pers + alkohol. Start herifra, så har dere ca. estimat på hvor mye DERES bryllup kan koste. Begynn å spare. Ikke forvent at noen i familien bidrar. Blir det noe, så tar dere heller penger i etterkant. Takk for tips. Siden han nesten ikke har familie som han har kontakt med så har jeg godkjent barna. De er 8,12,14 og 15 år eller noe slikt og de er veldig veloppdragne. Jeg har begynt med gjestelista men han kjæresten må involvere seg litt fordi jeg kjenner enda ikke så mange i omgangskretsen hans så vet ikke hvor mange han faktisk ønsker i et bryllup. Forhørt oss med Tjølholm og der er det greit å besøke de og prate med en slik bryllupskoordinator og legge opp et opplegg å få pris. Hvis prisen virker grei så er det jo greit. Usikker bare på hva jeg ser på som dyrt i den sammenhengen Ja jeg håper at mamma og pappa kanskje når det nærmer seg sier at de kan betale for det eller det f eks. Ja lurte på dette angående middagen hva som er dyrt og ikke :O
bombdiggity Skrevet 20. desember 2016 Forfatter #13 Skrevet 20. desember 2016 På 18.12.2016 den 2.21, AnonymBruker skrev: Hei jeg laget en liste som jeg etter hvert huket av. Men alt er viktig du må bare prioritere i riktig rekkefølge. Jeg anbefaler deg å lage en liste med ALLE dine tanker og ideer, ( som gjesteliste, innkjøp av brudekjole, lokale, smoking til han, sko til han, sko til deg, alt du kommer på) se på den listen, og så nummerer du de etter prioritering og hva som haster mest! Gjør unna det som haster i de første mnd, og så gjør du det andre etter hvert Lykke til Anonymkode: 36c1b...ee8 Takk for tips! Jeg har søstern min som forlover og hu hadde visst lagd en liste over ting hun følte måtte ordnes som hun ville jeg skulle se på haha
Ny Bruker Skrevet 21. desember 2016 #14 Skrevet 21. desember 2016 På 20.12.2016 den 10.58, Ladykershaw skrev: Ja lurte på dette angående middagen hva som er dyrt og ikke :O Spørs hva som er inkludert i kuvertprisen. Tar man med 3-retters middag, dessert, kaker, brus, kaffe, leie av lokale, utvask, blomster og dekorasjon som ordnes av lokalet, så kan prisen fort bli 1000-1200 kr per person. Og det er helt normalt.
Sheherasade Skrevet 27. desember 2016 #15 Skrevet 27. desember 2016 Gratulerer! Vil anbefale deg å kjøpe et bryllupsmagasin. De har som regel tidslinje over hva du bør gjøre når. Selv var vi så etablerte og med grei økonomi, og hadde et så lite bryllup, at vi ikke ønsket/trengte hjelp fra foreldre. Men de ville bidra, så da ble det litt ekstra deilig bryllupsreise. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå