Gå til innhold

Laseroperasjon øye

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det, man må være våken og med åpne øyne gjennom hele operasjonen har jeg hørt. Men er det sånn at de fysisk er inne i øyet og peller eller er det bare "stråle"?

Også har jeg hørt at viss man gnir seg i øyet mye, så kan man være uheldig og at "det løsner", noen som vet noe om det? (jeg er fæl til å gnikke meg i øynene)☺

Viss man f.eks "bare" har -2 og er 21år, er det verdt å ta laseroperasjon? Altså viss man tar operasjonen og får helt perfekt syn og så går det kanskje 5år, og synet har endret seg naturlig og man får f.eks -0.5 på neste synstest. Da er man jo tilbake til start og må bruke briller allikavel, skal man kjøre bil osv..:sur:

Anonymkode: 6a6ae...a31

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Tourmaline
Skrevet

Våken og øynene åpne ja. Jeg fikk en ganske vanlig pille, kommer ikke på navnet akkurat nå, men det er for å få deg til å slappe av.. Det hjalp. Så får du selvfølgelig smertestillende øyedråper før operasjonen og etter. De setter på en sånn "klemme" som holder øyet ditt åpent hele tiden, det var kanskje det som var mest ubehagelig med hele operasjonen, så det sier jo litt om hvor greit det egentlig går! Så er det vel en laserstråle som skjærer et snitt i hornhinnen. Den må de skyve vekk med en liten pinsett, men du kjenner ingenting, og det er ikke verre enn å ta på seg linser. Du kjenner ikke laseren heller. Så ligger du og følger med på et lite lys mens laseren gjør arbeidet, før de skyver flippen på plass igjen. Hele operasjonen er over på bare et par minutter. Du får utlevert plastbriller som du må sove med de første nettene, for å hindre at du gnir deg i øynene om natten. Ellers tror jeg ikke du kommer til å ha noe problem med at du vil gnikke, av rent "overlevelsesinstinkt" :fnise: Brillene mine falt av over natten, jeg ble selvfølgelig redd da jeg våknet og oppdaget det, men alt grodde perfekt og jeg hadde ingen problemer.

Jeg var 21 år da jeg tok laseroperasjon i fjor, og hadde da -3.50 på det ene øyet, og -3.75 med skjev hornhinne på det andre. Jeg synes definitivt det var verdt det, -jeg brukte allerede mye penger på dyre, ekstra fuktige linser så jeg kunne like så godt betale på en øyeoperasjon. Ellers må du nok vurdere hvor mye du savner å se klart fra det øyeblikket du våkner til det øyeblikket du sovner igjen, og om du er lei av styret med briller og linser, etc. Du får jo ikke tatt laser om du ikke har hatt stabilt syn over en lang periode, nettopp for å unngå at noen skal få dårlig syn igjen rett etterpå. Når det først har blitt stabilt så tror jeg ikke det er stor sannsynlighet for at det forandrer seg igjen før du nærmer deg 40-50 år og alderssynet kicker inn. De fleste som driver med laseroperasjoner gjør også korreksjoner i noen år etter den første operasjonen dersom man trenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...