hillie Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Jeg startet med briller i 16-årsalderen, er nå 31. Synet har vært relativt stabilt de siste 7 årene, har ligget på -7,5. Skal nå til kontroll igjen da jeg merker at synet på det ene øyet nok har blitt noe dårligere. Synes det er skummelt å nærme seg -10 i nærsynthet. Synes jo det er på tide at denne utviklingen stopper. Er det andre det ute som er like nærsynte som meg? Hva vet dere om risiko i forhold til netthinneløsning? Må man være forsiktig med ulike aktiviteter osv? Jeg merker selv lite til nærsyntheten da jeg alltid hat brukt månedslinser, og dette fungerer veldig bra. Men merker at jeg har dårlig mørkesyb ved feks kjøring på kvelden, i tillegg får lys i mørke en ekstra ringt med lys rundt seg om dere skjønner. Flere som har det på samme måte ,
Anglofil Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 (endret) Jeg er ikke like nærsynt som deg, jeg er "bare" -5, men også jeg opplever at synet fortsetter å bli dårligere. Jeg startet med briller da jeg var rundt 14/15 år, den gang på usle -0.50, og har gradvis fått dårligere og dårligere syn (er i dag 30). Aner ingenting om dette du spør om, kanskje du bør gå til en optiker/øyelege? Jeg går til optiker en gang per år grunnet lisene mine, og han har ihvertfall ikke tatt opp noe av det du nevner her, men jeg kan ikke si jeg har merket det du beskriver. Mvh Yvonne Endret 13. desember 2016 av Yvonne
Nåleputa Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 Jeg hadde -9 og -8,5 da jeg var 20 år. Tok Laseropperasjon når jeg var 21, og er nå i null. Mener synet mitt har vært stabilt de siste 20 åra etterpå. Netthinneløsning kan man få ved slag mot hodet/tinning. Men blir vel langsynt etter hvert. Har ikke merket noe til det enda.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 -8 og 8,5 her. Klarer meg greit med linser, men sparer til laseroperasjon. Det er en økt risk for netthinneløsning og andre komplikasjoner, men dette er ikke noe jeg går rundt å tenker på. Det er ikke noe man kan gjøre med det, bortsett fra å verne øynene mot slag. Har også dårlig syn i mørket, og blir blendet av lys fra biler når jeg kjører. Kjenner også igjen beskrivelsen av ringene rundt lyskilder. Det er viktig med regelmessige kontroller hos optikker, og gjerne øyelege om du opplever uvanlige synsforstyrrelser. Anonymkode: f337b...376
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 Akkurat nå, hillie skrev: Jeg startet med briller i 16-årsalderen, er nå 31. Synet har vært relativt stabilt de siste 7 årene, har ligget på -7,5. Skal nå til kontroll igjen da jeg merker at synet på det ene øyet nok har blitt noe dårligere. Synes det er skummelt å nærme seg -10 i nærsynthet. Synes jo det er på tide at denne utviklingen stopper. Er det andre det ute som er like nærsynte som meg? Hva vet dere om risiko i forhold til netthinneløsning? Må man være forsiktig med ulike aktiviteter osv? Jeg merker selv lite til nærsyntheten da jeg alltid hat brukt månedslinser, og dette fungerer veldig bra. Men merker at jeg har dårlig mørkesyb ved feks kjøring på kvelden, i tillegg får lys i mørke en ekstra ringt med lys rundt seg om dere skjønner. Flere som har det på samme måte , Jeg har bare minus 2, men jeg merker også den ekstra ringen med lys i mørket, så det er nok på tide å få de sterkere.. lurer på om folk med normalt syn ser den ekstra ringen? At lyset blir blurrete? Anonymkode: b36d3...65a
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 jeg har rundt -8.5 og er 35. gått ned rundt -1 siste 4-5 årene så det er vel iferd med å stabilisere seg. har dårig mørkesyn, men ikke de ringene rundt lys som er beskrevet ovwnfor. Anonymkode: d14d7...a06 1
hillie Skrevet 13. desember 2016 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har rundt -8.5 og er 35. gått ned rundt -1 siste 4-5 årene så det er vel iferd med å stabilisere seg. har dårig mørkesyn, men ikke de ringene rundt lys som er beskrevet ovwnfor. Anonymkode: d14d7...a06 Så da har du hatt over 10 i styrke? Håper jo også at nærsyntheten kan gå tilbake, til en viss grad. For en laseroperasjon gjør jo ikke noe med selve øyeformen, øyet er jo fremdeles nærsynt tiltross for en eventuell operasjon.
JenniferA Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 (endret) 3 timer siden, hillie skrev: Jeg startet med briller i 16-årsalderen, er nå 31. Synet har vært relativt stabilt de siste 7 årene, har ligget på -7,5. Skal nå til kontroll igjen da jeg merker at synet på det ene øyet nok har blitt noe dårligere. Synes det er skummelt å nærme seg -10 i nærsynthet. Synes jo det er på tide at denne utviklingen stopper. Er det andre det ute som er like nærsynte som meg? Hva vet dere om risiko i forhold til netthinneløsning? Må man være forsiktig med ulike aktiviteter osv? Jeg merker selv lite til nærsyntheten da jeg alltid hat brukt månedslinser, og dette fungerer veldig bra. Men merker at jeg har dårlig mørkesyb ved feks kjøring på kvelden, i tillegg får lys i mørke en ekstra ringt med lys rundt seg om dere skjønner. Flere som har det på samme måte , Jeg er veldig nærsynt. Har -7,5 på et av øynene. Er engstelig hver gang jeg skal på kontroll fordi jeg er redd for hvilke vei synet beveger seg. Bruker engangslinser-dagslinser , og det funker veldig bra. Det smarte er å ikke engste seg, og ta hver dag som den er. Endret 13. desember 2016 av JenniferA
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #9 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg er -11,5 nå. Forventer at det blir mer siden det hele tiden øker. Er ikke bekymret så lenge det finnes kontaktlinser i den styrken. Anonymkode: eedff...2c6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #10 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg er -11,5 nå. Forventer at det blir mer siden det hele tiden øker. Er ikke bekymret så lenge det finnes kontaktlinser i den styrken. Anonymkode: eedff...2c6 Hvor gammel er du? Og når begynte du å bli nærsynt? Anonymkode: d7a07...b31
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #11 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg har 5,5 og merker godt den "ringen" når jeg kjører når det ikke er dagslys. Skikkelig ekkelt og ikke minst slitsomt. Anonymkode: 6a76b...52d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #12 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er -11,5 nå. Forventer at det blir mer siden det hele tiden øker. Er ikke bekymret så lenge det finnes kontaktlinser i den styrken. Anonymkode: eedff...2c6 Jeg har samme styrke, gått gradvis fra jeg var 9 år til jeg nå er over 40. Fungerer veldig bra med linser, men klarer ikke bruke briller. Gjør du ? Anonymkode: 81f5b...ac7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #13 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har samme styrke, gått gradvis fra jeg var 9 år til jeg nå er over 40. Fungerer veldig bra med linser, men klarer ikke bruke briller. Gjør du ? Anonymkode: 81f5b...ac7 Jeg er også over 40 og blir mer nærsynt for hver kontroll. Nei briller er helt forferdelig, bruker de bare til nød. Men optiker sa til meg at det nesten er umulig å se bra nok med briller når man er så nærsynt. Jeg har jo alltid hatt lyst til å operere synet, men da må det ha vært stabilt i to år så det ser litt mørkt ut😅 Anonymkode: eedff...2c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå