AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Hei jenter. Idag var jeg på HSG undersøkelse. Det er en røntgen undersøkelse hvor du får sprøytet inn kontrastvæske i livmoren. Ved hjelp av denne væsken og røntgen kan man da se om egglederne er evt tette. I forkant av undersøkelsen leste jeg masse på nett om at denne undersøkelsen kom til å gjøre utrolig vondt! Mange sammenlignet smertene med en fødsel. Jeg var dermed utrolig nervøs da jeg kom til Rikshospitalet idag. Men min opplevelse var ganske annen, og jeg ønsker å berolige alle som skal gjøre en HSG røntgen at det faktisk ikke er så ille. Da jeg kom dit ble jeg varmt tatt imot av kompetente sykepleiere som forklarte hvordan undersøkelsen skulle foregå. I tillegg var legen utrolig flink og sa hele tiden hva som evt kunne gjøre vondt mens han holdt på. Absulutt ingenting var vondt og det viste seg at jeg er helt frisk. "Smertene" jeg kjente var på en skala fra 1 til 10, max 1! Ingenting gjorde vondt, og ingenting var ubehagelig. Jeg har også lest at mange blør mye etter denne undersøkelsen, men jeg spottet Max 5 dråper, og jeg ser ikke noe mer blod. Det har nå gått 5 timer siden jeg kom hjem, og jeg har sluttet å blø, jeg har ikke noe ubehag og jeg føler meg fin. Jeg har vært litt kvalm og har hatt litt lite matlyst og har hatt vondt i hodet, men jeg har lest at det er vanlige bivirkninger pga kontrastvæsken. Dere som skal ta en sånn undersøkelse, ikke ta det for gitt at det blir vondt. Ønsker dere lykke til Anonymkode: 05be1...476
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå