AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Og da mener jeg monster, som i selvsentrert, ansvarsløs og totalt villig til å overlate alt av besvær og ubehageligheter til andre. Slik oppfatter jeg min 14 år gamle datter for tida. Hun er altså en skjønn skapning, for det meste. Smilende, blid og grei. Ikke noe særlig rebelsk, og fin å ha med å gjøre for både oss voksne i huset og småsøsknene. MEN så er det dette med giddalyst. Barneskolen suste hun gjennom lett som bare det, kanskje litt for lett. Nå, som hun må jobbe litt for tingene, gidder hun ikke å legge inn innsatsen som trenges (som ærlig talt ikke er snakk om så veldig mye). Hun glemmer bøker og ting hun trenger til innleveringer og prøver, hun "glemmer" innleveringer og er rett som det er seint ute med ting. Hun har to faste oppgaver i løpet av uka. Det ene er at rommet skal se høvelig ordentlig ut, og det andre er å vaske badet. Vel, rommet ser ALLTID krigsherjet ut, og badet er aldri vasket på det avtalte tidspunktet. Hun skal for tida selge lodd til inntekt for klassetur. Til tross for masing gjentatte ganger, er det en hel haug (det som ikke jeg og faren har fått solgt) som gjenstår, og fristen nærmer seg faretruende. Bortforklaringer er det flust av. Aldri er det hennes feil at plikter og ansvar som påligger henne ikke følges opp. Må jo bare erkjenne at vi som foreldre er ansvarlig for å ha skapt denne bortskjemte tenåringen, som tror hun får alt og at det meste fikser seg for henne, sånn uten videre. Fordi alle synes set er så greit å varte opp for henne. Vel, nå er det slutt. Jeg og faren har bestemt enkle grep vi må ta, som inndragning av nettbrett og mobil, og at vi skal ha totalkontroll over bruken av disse. Vi må også rett og slett også sette oss ned med henne hver mandag og ha total oversikt over og planlegge lekser, innleveringer og prøver sammen med henne. Vi må også innføre totalforbud mot aktiviteter utover det planlagte før alt av fastsatte plikter er unnagjort. Tror jo at det kommer til å gå seg til, for hun er ikke så ille. Men er frustrerende. Skulle derfor gjerne hørt fra andre med lignende tilfeller, kanskje om grep man har tatt osv. Anonymkode: 0bcc2...df5 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Hun er jevnalderorientert. jeg vet ikke om det er for seint å ta grep, men dere trenger å fikse tilknytningen til datteren deres. Sjekk dette foredraget, det har mange nyttige tips og innsikter. Anonymkode: ae11e...54e 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og da mener jeg monster, som i selvsentrert, ansvarsløs og totalt villig til å overlate alt av besvær og ubehageligheter til andre. Slik oppfatter jeg min 14 år gamle datter for tida. Hun er altså en skjønn skapning, for det meste. Smilende, blid og grei. Ikke noe særlig rebelsk, og fin å ha med å gjøre for både oss voksne i huset og småsøsknene. MEN så er det dette med giddalyst. Barneskolen suste hun gjennom lett som bare det, kanskje litt for lett. Nå, som hun må jobbe litt for tingene, gidder hun ikke å legge inn innsatsen som trenges (som ærlig talt ikke er snakk om så veldig mye). Hun glemmer bøker og ting hun trenger til innleveringer og prøver, hun "glemmer" innleveringer og er rett som det er seint ute med ting. Hun har to faste oppgaver i løpet av uka. Det ene er at rommet skal se høvelig ordentlig ut, og det andre er å vaske badet. Vel, rommet ser ALLTID krigsherjet ut, og badet er aldri vasket på det avtalte tidspunktet. Hun skal for tida selge lodd til inntekt for klassetur. Til tross for masing gjentatte ganger, er det en hel haug (det som ikke jeg og faren har fått solgt) som gjenstår, og fristen nærmer seg faretruende. Bortforklaringer er det flust av. Aldri er det hennes feil at plikter og ansvar som påligger henne ikke følges opp. Må jo bare erkjenne at vi som foreldre er ansvarlig for å ha skapt denne bortskjemte tenåringen, som tror hun får alt og at det meste fikser seg for henne, sånn uten videre. Fordi alle synes set er så greit å varte opp for henne. Vel, nå er det slutt. Jeg og faren har bestemt enkle grep vi må ta, som inndragning av nettbrett og mobil, og at vi skal ha totalkontroll over bruken av disse. Vi må også rett og slett også sette oss ned med henne hver mandag og ha total oversikt over og planlegge lekser, innleveringer og prøver sammen med henne. Vi må også innføre totalforbud mot aktiviteter utover det planlagte før alt av fastsatte plikter er unnagjort. Tror jo at det kommer til å gå seg til, for hun er ikke så ille. Men er frustrerende. Skulle derfor gjerne hørt fra andre med lignende tilfeller, kanskje om grep man har tatt osv. Anonymkode: 0bcc2...df5 Så bra, lykke til. Dere har virkelig skjønt det, litt sent, men jeg tror dere kommer i mål med dette. Dessverre har vi foreldre blitt en servise institusjon for barna våre. Vi har levd litt i den troen at ved å gi barna en så god og positiv oppvekst som mulig, og med det har vi tenkt at bare vi er snille mot barna, så kommer fornuften av seg selv, Dessverre har vi skapt en generasjon av selvsentrerte individer som har fått lære at alt bare kommer til dem, og gjør de feil, så får det ingen konsekvenser for dem. Anonymkode: 4eea7...75e 10
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 Jepp, kjenner litt på at servicen er noe jeg har vært altfor raus med. Sukk, etterpåklokskap er no dritt ass😩. Skal sjekke den YouTube-videoen. Takk for tips. Anonymkode: 0bcc2...df5 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 Så herlig at dere har skjønt det, ts. Niesen min var sånn takket være foreldrene, men hun var aldri slik overfor meg. Sammen samarbeidet vi for å "jekke" henne ned til menneskelig nivå og konsekvenser som fjerning av mobil ognettbrett ble det en del av. 3 år senere er hun blitt veldig mye bedre. Karakterene har steget, lærerne har observert en mer rolig og tilfreds jente. Det måtte hard jobbing til, men det har vært verdt det. Kommunikasjon mellom foreldre og datteren har blitt mye bedre og forholdet mellom meg og henne er blitt mye bedre. Lykke til! Anonymkode: 6ea2b...098 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 14 år? Da er dattera deres et tapt prosjekt. For husfredens skyld får dere si ja ja ja og ikke stille så mange krav til henne. Anonymkode: 9ac63...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og da mener jeg monster, som i selvsentrert, ansvarsløs og totalt villig til å overlate alt av besvær og ubehageligheter til andre. Slik oppfatter jeg min 14 år gamle datter for tida. Hun er altså en skjønn skapning, for det meste. Smilende, blid og grei. Ikke noe særlig rebelsk, og fin å ha med å gjøre for både oss voksne i huset og småsøsknene. MEN så er det dette med giddalyst. Barneskolen suste hun gjennom lett som bare det, kanskje litt for lett. Nå, som hun må jobbe litt for tingene, gidder hun ikke å legge inn innsatsen som trenges (som ærlig talt ikke er snakk om så veldig mye). Hun glemmer bøker og ting hun trenger til innleveringer og prøver, hun "glemmer" innleveringer og er rett som det er seint ute med ting. Hun har to faste oppgaver i løpet av uka. Det ene er at rommet skal se høvelig ordentlig ut, og det andre er å vaske badet. Vel, rommet ser ALLTID krigsherjet ut, og badet er aldri vasket på det avtalte tidspunktet. Hun skal for tida selge lodd til inntekt for klassetur. Til tross for masing gjentatte ganger, er det en hel haug (det som ikke jeg og faren har fått solgt) som gjenstår, og fristen nærmer seg faretruende. Bortforklaringer er det flust av. Aldri er det hennes feil at plikter og ansvar som påligger henne ikke følges opp. Må jo bare erkjenne at vi som foreldre er ansvarlig for å ha skapt denne bortskjemte tenåringen, som tror hun får alt og at det meste fikser seg for henne, sånn uten videre. Fordi alle synes set er så greit å varte opp for henne. Vel, nå er det slutt. Jeg og faren har bestemt enkle grep vi må ta, som inndragning av nettbrett og mobil, og at vi skal ha totalkontroll over bruken av disse. Vi må også rett og slett også sette oss ned med henne hver mandag og ha total oversikt over og planlegge lekser, innleveringer og prøver sammen med henne. Vi må også innføre totalforbud mot aktiviteter utover det planlagte før alt av fastsatte plikter er unnagjort. Tror jo at det kommer til å gå seg til, for hun er ikke så ille. Men er frustrerende. Skulle derfor gjerne hørt fra andre med lignende tilfeller, kanskje om grep man har tatt osv. Anonymkode: 0bcc2...df5 Hun er 14. Det er helt vanlig. Det hun trenger mer enn noe annet nå er krav og konsekvenser. Ellers kan denne holdningen bli sittende. Jeg fikk mye krav og mye konsekvenser så jeg har jobbet hardt hele livet og sitter med et eget firma i en alder av 24. Mens min søster slapp alltid unna har strøket på skolen flere ganger og er nå hjemme på dagpenger. Anonymkode: bbde0...19e 4
Epiphany Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 Har ikke mye å komme med, annet enn at jeg var helt lik på hennes alder. Min mor tok ikke tak før jeg var 16, fordi da begynte jeg å eksprimentere med blant annet alkohol, men det ordnet seg til slutt. Er aldri for sent! 1
Nerdemamma Skrevet 13. desember 2016 #9 Skrevet 13. desember 2016 Konfiskering av goder er nok en god plass å starte. Mobil, nettbrett, PC og TV er goder. Luksusvarer hun ikke trenger for å overleve. Det vil være sosialt selvmord for henne å slafse rundt og med viten og vilje miste disse godene. Dere kan kreve inn disse sakene straks hun kommer hjem fra skole. Når arbeidsoppgaver og lekser er gjort får hun dem tilbake. Når jeg var ungdom måtte jeg betale en tier for hver time jeg fikk lov å bruke internet. Og penger tjente jeg ved å jobbe hjemme eller ute en plass. Og om ikke leksene var gjort innen middag kunne jeg glemme å bruke noen av disse tingene. Med mindre det var usedvanlig mye lekser, da var det ikke så strengt altså. Da kunne jeg får lov til å ikke være ferdig innen middag Nå er jo ikke en tier like mye i dag som det var da (Herregud så gammel jeg høres ut nå!) Men prinsippet er det samme. Ingen goder eller sosialisering før det som må gjøres er gjort.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #10 Skrevet 13. desember 2016 Ikke lag styr av mer enn du må. Jeg hadde bestandig rotete rom når jeg bodde hjemme, til min mors store fortvilelse. Jeg gjorde det klart for henne at mitt rom var mitt rom, og der bestemte jeg. Dersom hun i det hele tatt vasker badet syns jeg egentlig du skal være fornøyd, selv om det ikke er til nøyaktig den tidsfristen dere setter. Selv ryddet jeg alltid gangen en stund etter at moren min sluttet å mase, av prinsipp, fordi masingen hennes demotiverte meg. I utgangspunktet burde det være hennes eget ansvar å få gjort leksene også, men siden hun nå legger grunnlaget for videre læring er det nok en kamp som er verdt å ta. Likevel tror jeg ikke inndragelse av noen av de viktigste eiendelene i hennes liv er er veien å gå. Vil tro det er bedre å motivere, enten hvis dere klarer å lokke fram den indre motivasjonen, eller ved hjelp av belønning. Inndragelse av mobil etc. vil nok bare føre til konflikter og sure miner. Jeg tror ting vil ordne seg med tiden. Er hun ellers fin å ha med å gjøre, som dere sier, er hun jo slettes ikke et monster? Hun er en ungdom. Jeg var ganske lik om så ikke verre på flere av punktene, men er nå jusstudent med jobb ved siden av studiene. Leiligheten er alltid ren og ryddig - det er en helt annen motivasjon når stedet er ditt eget. Skal sies at det har gått bra med alle vennene mine også, enten de har vært mer eller mindre late enn meg. Dersom hun begynner å drikke, ruse seg etc. i tidlig alder, er det selvfølgelig noe helt annet. Poenget er at latskap hører med alderen, og jeg tror motivasjon er en bedre løsning enn straff. Anonymkode: c516a...de2 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #11 Skrevet 13. desember 2016 Jeg synes hun høres ut som en helt vanlig fjortenåring. Hun vokser det av seg. Anonymkode: 6b908...bb3 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #12 Skrevet 13. desember 2016 TS her. Så fint å få så mange kommentarer og konstruktive tilbakemeldinger og tips. Tror også, som noen skriver her, at latskapen og ansvarsløsheten jeg opplever at datteren min lider av er litt sånn typisk for alderen. Er sikkert mange 14-åringer som har kaotiske rom rundt omkring. Jeg tror ikke jeg kommer til å følge rådet om å ikke ta ifra henne goder, i denne anledning spesielt det som gjelder nettbrett/telefon, for observerer at nettopp disse tingene stjeler mye av hennes oppmerksomhet (hun er vel heller ikke alene om det). Sier ikke at vi skal fjerne set helt, men kontrollere at hun får gjort tingene hun skal gjøre før hun forsvinner inn i Messenger/Netflix/whatever. Må også understreke at jeg føler at vi har er høvelig greit forhold, der hun kan ta opp/dele ting med meg og faren - vice versa. Anonymkode: 0bcc2...df5 1
Jerry Lee Skrevet 13. desember 2016 #13 Skrevet 13. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 14 år? Da er dattera deres et tapt prosjekt. For husfredens skyld får dere si ja ja ja og ikke stille så mange krav til henne. Anonymkode: 9ac63...8d4 Vås!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #14 Skrevet 13. desember 2016 Altså, er ikke fjorten, men største konsekvensen jeg kan se for meg er at internettet blir borte! passord beskytt det og kun gi henne passordet når hun har gjort det hun skal. Så må du bytte passord osv for å holde på den kontrollen da Anonymkode: 6d2b9...452
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #15 Skrevet 13. desember 2016 Herregud- hun er fjortiss! Hjernen er skrudd av i perioder. Hun er helt normal, et barn av sin tid! Våre barn har hatt lite ansvar og oppgaver (snakker for meg selv mest, men gjelder nok mange...) Dette er noe som ordner seg med alderen. Så lenge hun oppfører seg rimelig greit ute så Jar hun fått med seg det viktigste... det andre kommer! Anonymkode: 3cfd6...f39 5
Spiteful Skrevet 13. desember 2016 #16 Skrevet 13. desember 2016 Hun er en helt vanlig 14åring, så dere har ikke skapt noe monster Var veldig lik henne i den alderen der, og nå som jeg er 18 er jeg fortsatt lat og har dager hvor jeg ikke har energi til å løfte en finger (da pleier jeg å legge meg rett etter middag...). Uansett, det som gjorde at jeg fikk ræva i gir på hennes alder var at min far slo av nettet frem til jobben min var gjort, eller tok mobilen/boka mi fra meg (Jeg var typen som havna i trøbbel fordi jeg gikk rundt med en bok i hånden og leste 24/7) 1
Gjest Coolaid Skrevet 13. desember 2016 #17 Skrevet 13. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og da mener jeg monster, som i selvsentrert, ansvarsløs og totalt villig til å overlate alt av besvær og ubehageligheter til andre. Slik oppfatter jeg min 14 år gamle datter for tida. Hun er altså en skjønn skapning, for det meste. Smilende, blid og grei. Ikke noe særlig rebelsk, og fin å ha med å gjøre for både oss voksne i huset og småsøsknene. MEN så er det dette med giddalyst. Barneskolen suste hun gjennom lett som bare det, kanskje litt for lett. Nå, som hun må jobbe litt for tingene, gidder hun ikke å legge inn innsatsen som trenges (som ærlig talt ikke er snakk om så veldig mye). Hun glemmer bøker og ting hun trenger til innleveringer og prøver, hun "glemmer" innleveringer og er rett som det er seint ute med ting. Hun har to faste oppgaver i løpet av uka. Det ene er at rommet skal se høvelig ordentlig ut, og det andre er å vaske badet. Vel, rommet ser ALLTID krigsherjet ut, og badet er aldri vasket på det avtalte tidspunktet. Hun skal for tida selge lodd til inntekt for klassetur. Til tross for masing gjentatte ganger, er det en hel haug (det som ikke jeg og faren har fått solgt) som gjenstår, og fristen nærmer seg faretruende. Bortforklaringer er det flust av. Aldri er det hennes feil at plikter og ansvar som påligger henne ikke følges opp. Må jo bare erkjenne at vi som foreldre er ansvarlig for å ha skapt denne bortskjemte tenåringen, som tror hun får alt og at det meste fikser seg for henne, sånn uten videre. Fordi alle synes set er så greit å varte opp for henne. Vel, nå er det slutt. Jeg og faren har bestemt enkle grep vi må ta, som inndragning av nettbrett og mobil, og at vi skal ha totalkontroll over bruken av disse. Vi må også rett og slett også sette oss ned med henne hver mandag og ha total oversikt over og planlegge lekser, innleveringer og prøver sammen med henne. Vi må også innføre totalforbud mot aktiviteter utover det planlagte før alt av fastsatte plikter er unnagjort. Tror jo at det kommer til å gå seg til, for hun er ikke så ille. Men er frustrerende. Skulle derfor gjerne hørt fra andre med lignende tilfeller, kanskje om grep man har tatt osv. Anonymkode: 0bcc2...df5 Når dere foreldre maser og tar ansvar for hennes plikter osv, så tar dere også ansvar bort fra henne. Dere forteller henne med handlinger at "hun av en eller annen grunn ikke kan klare dette selv, er god nok, er ...... fyll inn selv" Slutt med maset. La henne få oppleve konsekvensene av at hun svimer og er selvsentrert. Har hun ikke solgt loddene sine so what? La henne stå for det hun gjør - hun er 14 !!!!! Det er enormt mye læring i å gå på trynet. Følelsen av å feks styrke på en prøve eller få den kjipeste karakteren kan dere ikke lære henne ved å hele tiden mase eller redde henne. La henne lære å gå på trynet, mest sannsynlig finner hun ut av det slik at det ikke skjer en annen gang.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #18 Skrevet 13. desember 2016 La oss ikke spleise din fjortisdatter med min fjortissønn, for da kommer de til å ende opp på programmet ekstrem opprydding Min sønn er helt lik! Sklir for lett gjennom skolen, satser på et sikkerhetsnett av foreldre som forhindrer katastrofer. Er blid og søt, men virrer noe helt utrolig. Det blir folk av dem. Hos oss blir mye gjort når tastaturet til pc'n hans forsvinner... Anonymkode: b7bc0...b2e 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #19 Skrevet 13. desember 2016 21 minutter siden, Spiteful skrev: Hun er en helt vanlig 14åring, så dere har ikke skapt noe monster Var veldig lik henne i den alderen der, og nå som jeg er 18 er jeg fortsatt lat og har dager hvor jeg ikke har energi til å løfte en finger (da pleier jeg å legge meg rett etter middag...). Uansett, det som gjorde at jeg fikk ræva i gir på hennes alder var at min far slo av nettet frem til jobben min var gjort, eller tok mobilen/boka mi fra meg (Jeg var typen som havna i trøbbel fordi jeg gikk rundt med en bok i hånden og leste 24/7) Hvordan kan man havne i trøbbel om man leser i en bok? Anonymkode: 02f26...961 2
Spiteful Skrevet 13. desember 2016 #20 Skrevet 13. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man havne i trøbbel om man leser i en bok? Anonymkode: 02f26...961 Når man sitter på rommet sitt i 3 timer+ hver dag og leser bøker, til tross for at man har annet arbeid å gjøre (lekser, husarbeid og lignende), så blir foreldre fort lei. Mine foreldre ble spesielt irriterte de gangene jeg leste frem til langt over midnatt (typ 03.00), spesielt de dagene jeg hadde skole dagen etter. Var en periode jeg ikke orket å dusje fordi jeg ville lese ''bare en side til'' Det var bare heldigvis en fase jeg hadde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå