Gå til innhold

Søvn problemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har den siste tiden slitt med store søvn problemer(har egentlig slitt med søvn problemer i over 6 år), men den siste tiden har det vært ekstremt. Jeg ble for noen år siden diagnosert med PTSD, som jeg tror er grunnen til mine søvn problemer. Tingen er at jeg har null kontroll over dette, jeg er våken bare 8-9 timer i døgnet og sover resten av døgnet. Jeg får først ikke sove, men etter 7-9 timer å ha vært våken så blir jeg så utrolig trøtt at jeg nærmest kollapser, når jeg sover så våkner jeg nesten hver time, jeg vet det er noe som plager meg og jeg drømmer om ting, men jeg greier ikke å sette ord på det jeg drømmer for når jeg våkner husker jeg ingenting.. jeg går fortsatt til psykolog, men jeg føler ikke at jeg får den hjelpen jeg trenger, psykologen min vet om mine søvn problemer men virker ikke som hun bryr seg så mye.
Søvn problemene mine er noe som påvirker livet mitt ekstremt mye, jeg har begynte å studere som privatist ettersom jeg ikke greier å opprette holde en normal døgnrytme. Jeg har vurdert å kontakte min fast lege for å få sove tabletter, men er redd for at legen min ikke forstår problemene mine, ettersom jeg har slitt med ar 'fagfolk' sier at jeg bare er lat noe som er ganske sårende.

Unnskyld for et rotete innlegg, men vet ikke hvor jeg skal starte... hva burde jeg gjøre? Føler meg hjelpesløs

Anonymkode: 38168...d92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke føler psykologen kan hjelpe deg kan du be fastlege henvise deg til noen som jobber innenfor feltet, eller kontakte feks volvat, da de driver med søvnutredning. Tenker det er ganske sannsynlig at søvnproblemene kommer som følge av diagnosen din, og sovetabletter ikke vil være en langsiktig løsning, men gjemme symptomene for en stund. Du kunne kanskje prøve valerina forte? Plantebasert og reseptfritt på apotek og hos helsekost.

Ellers kan jeg bare tipse om wake up light og/eller energilys. Har gjort underverker for meg som jobber natt i perioder.

Anonymkode: d8a31...f3b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har den siste tiden slitt med store søvn problemer(har egentlig slitt med søvn problemer i over 6 år), men den siste tiden har det vært ekstremt. Jeg ble for noen år siden diagnosert med PTSD, som jeg tror er grunnen til mine søvn problemer. Tingen er at jeg har null kontroll over dette, jeg er våken bare 8-9 timer i døgnet og sover resten av døgnet. Jeg får først ikke sove, men etter 7-9 timer å ha vært våken så blir jeg så utrolig trøtt at jeg nærmest kollapser, når jeg sover så våkner jeg nesten hver time, jeg vet det er noe som plager meg og jeg drømmer om ting, men jeg greier ikke å sette ord på det jeg drømmer for når jeg våkner husker jeg ingenting.. jeg går fortsatt til psykolog, men jeg føler ikke at jeg får den hjelpen jeg trenger, psykologen min vet om mine søvn problemer men virker ikke som hun bryr seg så mye.
Søvn problemene mine er noe som påvirker livet mitt ekstremt mye, jeg har begynte å studere som privatist ettersom jeg ikke greier å opprette holde en normal døgnrytme. Jeg har vurdert å kontakte min fast lege for å få sove tabletter, men er redd for at legen min ikke forstår problemene mine, ettersom jeg har slitt med ar 'fagfolk' sier at jeg bare er lat noe som er ganske sårende.

Unnskyld for et rotete innlegg, men vet ikke hvor jeg skal starte... hva burde jeg gjøre? Føler meg hjelpesløs

Anonymkode: 38168...d92

Har bare et råd. Sovemedisin. Som Imovane. Tviler på at mildere varianter hjelper mye for deg. Det kan være vanedannende, men så er spørsmålet hvilket av to onder er verst. 

Skrevet
4 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Har bare et råd. Sovemedisin. Som Imovane. Tviler på at mildere varianter hjelper mye for deg. Det kan være vanedannende, men så er spørsmålet hvilket av to onder er verst. 

Men når hun våkner hver time så vil hun sannsynligvis fortsette med det selv om hun går på Imovane som hjelper mest på innsoving. Jeg går på 7,5 mg Imovane for tiden, før det hadde jeg aldri tatt sterkere enn paracet. Likevel bruker jeg 30-45 min på å sovne også våkner jeg nesten hver time i løpet av natten jeg også. 

Skader selvsagt ikke å prøve, ville bare påpeke at det er ikke nødvendigvis noen vidunder-kur. 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Teriyaki skrev:

Men når hun våkner hver time så vil hun sannsynligvis fortsette med det selv om hun går på Imovane som hjelper mest på innsoving. Jeg går på 7,5 mg Imovane for tiden, før det hadde jeg aldri tatt sterkere enn paracet. Likevel bruker jeg 30-45 min på å sovne også våkner jeg nesten hver time i løpet av natten jeg også. 

Skader selvsagt ikke å prøve, ville bare påpeke at det er ikke nødvendigvis noen vidunder-kur. 

Nei da. Det finnes sterkere saker. Noe som jeg ble kjent med i militæret når du bare måtte få sove for en tidsbegrenset periode, men det er ikke noe jeg anbefaler.

Overgangen fra hennes situasjon til å bruke Imovane, kan gi positiv effekt som kan endre livsstilen. Deretter finnes det flere veier å gå. Det å bruke Imovane hver kveld over lang tid, gjør deg jo mer tolerant for medisinen og du må ha mer. Derfor skrev jeg vanedannende.

Jeg burde ha skrevet at den bare bør brukes i en overgangsperiode og deretter bare når problemene blir store igjen. Da skal det være mulig å både snu døgnet og å våkne uthvilt.

Tror jeg, i det minste.  

Edit: Snakker bare av egen erfaring. Er ingen lege.

Endret av Lanista1984
Skrevet
3 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Nei da. Det finnes sterkere saker. Noe som jeg ble kjent med i militæret når du bare måtte få sove for en tidsbegrenset periode, men det er ikke noe jeg anbefaler.

Overgangen fra hennes situasjon til å bruke Imovane, kan gi positiv effekt som kan endre livsstilen. Deretter finnes det flere veier å gå. Det å bruke Imovane hver kveld over lang tid, gjør deg jo mer tolerant for medisinen og du må ha mer. Derfor skrev jeg vanedannende.

Jeg burde ha skrevet at den bare bør brukes i en overgangsperiode og deretter bare når problemene blir store igjen. Da skal det være mulig å både snu døgnet og å våkne uthvilt.

Tror jeg, i det minste.  

Edit: Snakker bare av egen erfaring. Er ingen lege.

Ja, jeg snakker også av egen erfaring, og for meg rettet det ikke opp i søvnproblemenr. I beste fall kortet det ned innsovingsfasen, men er like mye våken på natten. 

Men det er jo nettopp derfor det ikke skader å prøve. For noen fungerer det, for andre ikke. 

Skrevet
1 minutt siden, Teriyaki skrev:

Ja, jeg snakker også av egen erfaring, og for meg rettet det ikke opp i søvnproblemenr. I beste fall kortet det ned innsovingsfasen, men er like mye våken på natten. 

Men det er jo nettopp derfor det ikke skader å prøve. For noen fungerer det, for andre ikke. 

Sant nok.

Skrevet

Dersom man fortsetter å være mye stresset så tror jeg ikke sterke medisiner hjelper. Problemene kommer tilbake når du slutter på dem, for kveldsstresset vil komme tilbake. Kjenner til en del personer som har gått på slike ting i perioder, men aldri noen som fikk langvarig effekt.

Har du prøvd diverse teknikker man finner på nett? Skru av alle skjermer en time+ før leggetid, les en bok. Du kan prøve å finne veldig rolig musikk og ha på øret når du skal sovne. Når jeg har tankekjør hjelper det meg. Meditasjon i hverdagen kan hjelpe roe. Visualisering av et rolig sted/ natur hjelper noen.

Noen ganger krever det en del konsentrasjon for å komme inn i søvnmodus. Metodene uten medisiner krever mer av deg, men hjelper bedre på lang sikt da du blir flinkere på det og det kommer mer automatisk etterhvert

Anonymkode: 63414...720

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Legger du deg etter å ha vært våken i 7-9 timer, for så å bruke 8-9 timer på å sovne? Så sover du av og på i 6-9 timer?

Hvis det er riktig legger du deg alt for tidlig og sover nok oppstykket pga det. 

Sett av et gitt antall timer du får oppholde deg i sengen. Max! 10. Feks. 22-08. Andre steder på døgnet er senga bannlys enten du har sovet 3 timer eller 10.

Anonymkode: b1745...8c6

Skrevet (endret)

Har noen tips som har hjulpet meg. Ta en kveldstur på 20 minutter, unngå propper i ørene eller nettkikking. Ikke se på mobilen på sengekanten, det forstyrrer søvnen. Legg deg og sove middag med vekkerklokke, og maks 20 minutter. Ut i frisk luft er godt for kropp og sjel. 

Anonymkode: 58829...ce7

Endret av Sulosi
Se ryddemelding, mod.
Skrevet

Tråden er ryddet for medisintips. Vi anbefaler at slike ting tas med lege eller apotek. Viser til flg retningslinjer:

Sitat

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Sulosi, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...