Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvorfor dere gjør forskjell på dine foreldre og hans mor?

Anonymkode: dc834...137

Derfor:

På 12/13/2016 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Ja, moren hans bor i utlandet, og vi kjøper "egentlig ikke" gaver til hverandre, så vi sender som regel blomster/noe annet symbolsk.

Anonymkode: 0e37f...18c

Anonymkode: 0e37f...18c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn får iPhone 6s

Samboer får gitar

Foreldrene mine: ca 1000 i gave

Søster og bror: Ca 500 i noe mat, de vil egentlig ikke ha

Svigerforeldre: Ca 1000 kr i gave

Venninner: Ca 600 stk

Hund: 400

Skrevet

Min mor: ca 2500
Min far: ca 1000
Hans foreldre: ca 800 til sammen
Hans søsken: 250
Nieser: 300
Vennegaver: 150-200
Barn som vi er faddere til: ca 500 
En tante og onkel som jeg har mye kontakt med: 250
Han fra meg: ca 1500
Jeg fra ham: ca 2000

Har ingen barn selv, så der er det ingen å kjøpe til.

Og siden det tydeligvis er populært å spørre om vi er bevisste på at vi gjør forskjell: ja, det er vi i aller høyeste grad. For det første har min mor vært til mye praktisk hjelp for oss dette året, og også min far har bidratt en hel del. For det andre så er hans foreldre så gjerrige at de sterkt misliker både å gi og å få gaver. De insisterer på at vi ikke må bruke mye på dem, og de bruker også minimalt selv på gaver til andre. Vi har mer enn en gang fått både reklame-/profileringsartikler som de har mottatt gjennom jobb (termokopper, håndklær, t-skjorter osv med ulike firmalogoer på), og bøker med personlige hilsninger til dem inni (som de selv har fått), i gaver til jul og bursdager. De årene vi har gitt dem gaver som koster litt mer, så har det rett og slett blitt dårlig stemning. De vet nemlig utmerket godt hva ting koster. Bare for å presisere: det ligger ikke dårlig økonomi bak prioriteringene deres. Det er rett og slett personlighetstrekk. Jeg må også få understreke at de er personer som jeg er veldig glad i og har all mulig respekt for! Vi har bare ulik innstilling til det med gaver :) 

Anonymkode: 0aa34...67e

Skrevet

Har ikke brukt mer enn 250 kr på noen av gavene, 150-200 på de fleste. Har kjøpt til 4 søsken, niesen min, foreldrene mine og et par venninner. Alle har fått ting de ønsker seg eller ting de trenger, og ingen ønsket seg spesielt dyre ting. Har dårlig råd og ser ikke noe behov for å bruke mer penger hvis alle uansett får noe de vil ha.

Anonymkode: 6fd35...d55

Skrevet

Søsken m/ektefeller: 300

Nieser/nevøer: ca 550 hver (har 4stk)

Venninner: 300 på hver (kjøper til 5 stk)

Venninners barn: ca 150

Slektninger jeg har kontakt med: 250 på hver (4 stk)

Kolleger: totalt 200 kroner

Foreldre: ca 800 på hver

Anonymkode: 9a7ce...df1

Skrevet

I år ser det slik ut, kun min familie (selv om vi gir felles til hans familie også);

Samboer: 2000,- 

Barn: 1500,- 

Mamma: 1300,-

Pappa: 700,- 

Bror: 300,- 

Søster: 300,- 

Tantebarn 4 stk: 250,-

Tidligere svigersøster: 150,-

Venninnes barn: 200,- 

Tror det var alle. 

Skrevet

Barnet: 400,-(men h*n er ikke 1 år en gang og skjønner ikke så mye av jul, så dette beløpet kommer nok til å økes etter hvert) 

Mannen: ca. 5000,- til sammen (dette beløpet varierer ut i fra hva han ønsker seg. Tror jeg brukte kanskje 1500,- i fjor, andre år har han fått gave for opptil 16 000,- hvis det er noe elektronikk-greier han ønsker seg og som jeg syntes han/vi behøver) 

Mine og hans foreldre: ca. 500,- hver.

Våre søsken: ca  500-1000 kr. hver.

Øvrige familie som vi har et nært forhold til og feier julaften sammen med: Vanligvis ca. 500,- men i år får den ene for 400,- og den andre for ca. 700,- (større spleisegave med andre i familien) 

Besteforeldre får bilder av barnet samt noe h*n har laget. 

Anonymkode: 59b58...39b

Skrevet

Samboer: Ca 1500 kr

Mine foreldre: Ca 1200 kr

Hans far: Ca 200 kr

Hans søsken: Ca 3-400 per pers

Tantebarn: Ca 2-400 kr per barn 

En av hans "tanter": Ca 150 kr

Annen slektning: Ca 150 kr

Bestefar: Ca 200 kr

Farmor: Ca 200 kr

En av mine tanter: Ca 200 kr

Bestevenninne: Ca 1000 kr

"Tantebarn"/fadderbarn: Ca 1000 kr

Andre venninner: Ca 200 kr per pers

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Til han: 5000,-
Til barna (fra oss): Den nye Macbook Pro til begge (2 jenter på 16 og 17 år) + Iphone 7 til begge
Jeg pleier å få gave til rundt 10.000 fra han.
Øvrige familie og venner: ca. 10.000 til sammen.

Ja, vi står oss godt, og jeg skammer meg heller ikke. Vi har begge svært gode lønninger og har jobbet hardt for dette i mange år.

Anonymkode: 11ce2...3db

Skrevet

Mann: 4000-5000, varierer hva han ønsker seg.  

Foreldre: 600-700 per person 

Hans mor og stefar: 500 samlet, og en ekstragave til henne.  

Venninner : 3-400

Svoger: 300

Mormor: 300

Skrevet

Foreldre, søsken: 500 kr per pers

Svigerinne: 400 kr 

Venninner: 300-400 kr per pers

Barn av venninner: 200 kr per barn 

Anonymkode: 30e3f...d5b

Skrevet
På 18. desember 2016 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Til han: 5000,-
Til barna (fra oss): Den nye Macbook Pro til begge (2 jenter på 16 og 17 år) + Iphone 7 til begge
Jeg pleier å få gave til rundt 10.000 fra han.
Øvrige familie og venner: ca. 10.000 til sammen.

Ja, vi står oss godt, og jeg skammer meg heller ikke. Vi har begge svært gode lønninger og har jobbet hardt for dette i mange år.

Anonymkode: 11ce2...3db

MacBook Pro og iPhone 7 til begge døtrene? Her syntes jeg faktisk du gjør barna en bjørnetjeneste, med mindre du har planer om å bidra økonomisk også når de blir voksen. Jeg var selv et barn som fikk "alt" av mine foreldre, og det har ført til temmelig dårlig økonomisk kontroll som voksen, da jeg rett og slett har vanskelig for å venne meg til at jeg ikke kan kjøpe alt jeg ønsker meg. Selv om du og mannen har gode lønninger er det slett ikke sikkert barna dine får samme økonomiske handlerom som voksne. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

MacBook Pro og iPhone 7 til begge døtrene? Her syntes jeg faktisk du gjør barna en bjørnetjeneste, med mindre du har planer om å bidra økonomisk også når de blir voksen. Jeg var selv et barn som fikk "alt" av mine foreldre, og det har ført til temmelig dårlig økonomisk kontroll som voksen, da jeg rett og slett har vanskelig for å venne meg til at jeg ikke kan kjøpe alt jeg ønsker meg. Selv om du og mannen har gode lønninger er det slett ikke sikkert barna dine får samme økonomiske handlerom som voksne. 

Viktig poeng og noe jeg kjenner igjen hos både familie, venner og bekjente. Økonomisk sans, takknemlighet, nøysomhet, fornuft, det er ikke noe som kommer av seg selv. Det må læres. Vi har også mer enn god nok råd til slike gaver til våre barn, men de får ikke gaver for slike summer. Man trenger ikke bruke mye penger selv om man har dem. Just sayin.

Anonymkode: a17eb...87f

Skrevet

Har gitt for 100-200 til hver av mine 5 nærmeste venner. Kunne godt tenke meg å gitt litt mer, spesielt til de to jeg bor med, men jeg spleiset på alle gavene, så da var det felleskapet som satte summen.

Mamma og pappa har fått for 800 hver.

Og søsteren min fikk for 1600 fordi jeg ikke kjøpte bursdagsgave til henne i år.

Skrevet

Samboer: 7000 kr

Foreldre: 500-1000 per 

Søstre: ca 800 kr per

Brødre: Ca 400 kr per 

Nieser/nevøer: ca 300-400 kr per

Besteforeldre: Ca 500 kr.

Har ett ganske høyt julegavebudsjett per år, pga mange familiemedlemmer. Men prioriterer alltid partner, da det stort sett bare er i julen vi skjemmer hverandre bort slik. Søstrene mine står jeg en god del nærmere enn brødrene mine, så derfor får de mer. Og Foreldrene våres gir oss såpass mye at vi føler vi må vise takknemmligheten tilbake! 

Anonymkode: 3f5a6...1ba

Skrevet

Samboer: 3000,-

Sønn: 3000,-

Mamma og pappa: 1800,- (+ noe hjemmelaget som jeg normalt sett selger til 500,-)

Søster og svoger: 800,-

Nieser og nevøer: 450,- til hver. (+ noe hjemmelaget som jeg selger for 119,-)

Bestemor: 400,- (+ noe hjemmelaget som jeg selger for 119,-)

Venninner: 250,-

Barn av venninner: 250,-

Tanter/onkler: Hjemmelaget.

Skrevet

Mor: 2000

Far: 2000

Bror: 2500

Søster: 2200

Venninner(5 stk): 1000 hver

Barna til venninner: 3-500 hver(2 stk)

Ingen besteforeldre i live, tanter og onkler/fettere og kusiner handler mamma og pappa til og skriver fra hele familien :)

Skrevet (endret)

Mitt gyldne cirkatall er 500 kroner.

Det gjelder besteforeldre, søsken, svigerforeldre og svigersøsken. Det gjelder egentlig foreldre også, men der overstriger jeg alltid med det dobbelte :P Men siden de gjør så mye for meg, er det absolutt verdt pengene.

Barn i familien blir det mellom 200 og 300 kroner. Bonusgutten (har ikke barn selv ennå) får for kanskje 1000 kroner. Blir vel litt mer etterhvert som han blir eldre.

Samboeren min får dyrest gave. Den er på rundt 3000 kroner, men da har han også fått adventskalender til over 2000 kroner og julestrømpe til ca. 500 kroner :) De dyreste gavene jeg får er fra foreldre og samboer.

Endret av Tibbie
Skrevet

Mann 8000 i år

Barn 2000

Mamma 500 (ord pris 1500 men kjøpt på salg)

Nevøer/nieser 300 til 500 pr stk

Svigers 1000

Svigerfar 500 men kjøpt på yilbud

Venners barn 200

Venninner  200

Alt er kjøpt på salg så i utgangspunktet  koster det jo mye mer

Anonymkode: d1dab...e05

Skrevet
På 17.12.2016 den 21.38, FantasDick skrev:

I år ser det slik ut, kun min familie (selv om vi gir felles til hans familie også);

Samboer: 2000,- 

Barn: 1500,- 

Mamma: 1300,-

Pappa: 700,- 

Bror: 300,- 

Søster: 300,- 

Tantebarn 4 stk: 250,-

Tidligere svigersøster: 150,-

Venninnes barn: 200,- 

Tror det var alle. 

Det heter svigerinne. Ikke svigersøster.

Anonymkode: 548a8...8a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...