AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #1 Skrevet 12. desember 2016 Hei, for rundt 3 mnd siden veide jeg rundt 96kg, jeg er 1.80 høy. Men på de 3 siste mnd har det hendt utrolig mye vondt i livet mitt, noe som har gjort med veldig deprimert. Som har gått utover spisevanene mine, og jeg innså i går at jeg muligens må oppsøke hjelp av lege eller kanskje noen her inne har noen gode tips. Altså som sagt så har jeg slitt veldig mye, noe som har ført til at jeg nesten ikke spiser mat mer, da jeg ikke har noe som helst form for matlyst. Jeg veide meg i går, og så en vekt på 55kg.. Noe som skremte meg veldig mye... Hva burde jeg gjøre? jeg kjøpte meg en mc donaldsburger. Men klarte bare spise halvparten før jeg ble stappmett og kvalm.. Og da spiste jeg ikke mer mat resten av dagen.. Spiser som regel et lite måltid vær dag, noen dager spiser jeg ikke noe som helst.. fordi matlysten ikke er der, og jeg blir kvalm av og spise. Anonymkode: 49191...486
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #2 Skrevet 12. desember 2016 Det er ikke rart du nå blir stappmett når du prøver å spise mer, magesekken er ikke vant med mer mat og vil derfor stritte i mot. Men det er veldig bra at du har et problem og prøver å endre det. Flytende kalorier er ofte mindre mettende, du kan kjøpe en gainer som du kan blande ut og drikke hver dag. I tillegg kan du drikke juice og melk, noe som metter veldig lite. Du må øke litt og litt med maten, om du stapper i deg masse mat nå helt plutselig blir du bare uvel. Men om du vanligvis bare spiser frokost og middag for eksmepel, legg inn en lunsj uten p spise mindre til frokost og middag, også øker du mer og mer når det føles ok ut, litt må du så klart presse deg. Om du for eksempel spiser en brødskive til frokost kan du øke til to. Om du spiser lite middag, ta litt ekstra selv om du er mett osv. Vet det ikke er lett å legge på seg, jeg har selv godt ned veldig mye i vekt grunnet en sykdom jeg har. Merket ikke selv at jeg gikk ned så mye, men da jeg til slutt veide meg fikk jeg også sjokk. Fulgte metoden over. Jeg måtte opp 5 kg innen 2 måneder fordi jeg skulle gjennom en operasjon som jeg ikke fikk lov til å ta om jeg ikke klarte å legge på meg minimum 5 kg. Nå er jo ikke det så mye, men det er faktisk vanskelig. Men istedenfor å bare fokuserere på sunn mat, spiste jeg også en del kjeks og chips og slikt, altså tomme kalorier. Der er det ofte mer kalorier uten at man blir like mett, men da må du så klart være bevisst på dette og klarer å slutte med det usunne når du begynner å legge på deg nok. Lykke til! Anonymkode: 036dc...b92 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #3 Skrevet 12. desember 2016 40 kg på 3 mnd er ekstremt stort tap og du er nå undervektig. Syns du bør kontakte lege å få tatt en helsesjekk aller først, der vitalia, blodprøver etc taes. Du var overvektig og trenger ikke gå opp til startvekt, men du bør komme deg opp på normalvekt i det minste. Men viktigst av alt: du må spise. Man kan ikke gå uten mat, og alle blir dårlige når de begynner å spise igjen etter lang tids sulting. Ta det forsiktig. Start med 3-4 små måltider og prøv å spise litt i mellom, som en banan, tørket frukt, etc. Så trapper du langsomt opp over tid til normale måltider. Velg gjerne mat som er lett å få ned i starten som supper. Junkfood som i går? Blir fort litt hardt for magen (og kroppen) Men som sagt: start med å gå til lege. Vektapet ditt er alvorlig. Anonymkode: 552ce...568 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #4 Skrevet 12. desember 2016 Klarer du drikke? Om så, pøs på med shaker og diverse. Anonymkode: f1476...ebe
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #5 Skrevet 12. desember 2016 Gå til legen! Anonymkode: ee9fe...308
Honnikorn Skrevet 12. desember 2016 #6 Skrevet 12. desember 2016 Helt enig, lege! Du må få sjekket at det ikke er en underliggende sykdom som er grunnen til vekttapet. Så kan du ta opp med legen om hvordan du kan få hjelp, både med det du sliter med og med vekta
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #7 Skrevet 12. desember 2016 Da er legetime bestilt! takker for svar.. Vil også tilføye at jeg ikke har noe energitap grunnet lite mat, og jeg fungerer like godt.. Anonymkode: 49191...486
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå