Gå til innhold

Tannlege støtte nav

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter psykisk og mottar derfor for tiden AAP (minstesatsen) med ung ufør-tillegg. Har ikke vært hos tannlegen på nesten to år, men tror kanskje jeg har et hull  og burde uansett ta en tur. Aner ikke hvordan jeg skal få råd. Sist gang var jeg under 21 så da var det ikke så dyrt. Nå derimot er det skikkelig trangt fra før av. Kan NAV dekke utgiften eller deler av den? Vet ikke hvordan jeg skall få råd ellers. Har nok med å spare opp til egenandelen før frikort til neste år.

Anonymkode: ee4f7...06c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det finnes en mulighet, gjennom sosialtjenesteloven. Dette må du søke om hos NAV, og jeg ville forberedt meg på å muligens ikke få det innvilget, det er ganske strengt. Men søk!

Anonymkode: fbf21...1ff

Skrevet

Du kan søke om sosialstøtte fra nav for å dekke tannlegen. Men det får du kun om du ikke har penger. Om du har på bsu så må du mest trolig åpne den. Men jeg vim anbefale deg å kontakte nav å høre. Og det å søke koster deg ikke noe.

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv00 skrev:

Du kan søke om sosialstøtte fra nav for å dekke tannlegen. Men det får du kun om du ikke har penger. Om du har på bsu så må du mest trolig åpne den. Men jeg vim anbefale deg å kontakte nav å høre. Og det å søke koster deg ikke noe.

Nav kan ikke kreve at man åpner bsu. 

Anonymkode: 15fec...fe2

Skrevet

Hvis du først får det innvilget, så søk etter en tannlege som har direkte oppgjør mot NAV.  Noen steder så sender de regningen rett til NAV, mens andre steder betaler du til tannlegen og leverer kvitteringen til NAV og får penger i retur.

Skrevet

Tror ikke man får støtte til tannlege når man går på AAP, er vel kun dersom man har en sykdom/lidelse som går utover tennene. 

Anonymkode: 07aae...977

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav kan ikke kreve at man åpner bsu. 

Anonymkode: 15fec...fe2

Jo. Sosialen kan det. Ihvertfall når det kommer til livsopphold og husleie i kriser. Men ikke sikkert det er nødvendig for å dekke tannlege. Men de krever kontoutskrift fra alle kontoene de 3 siste månedene (var ihvertfall 3 måneder for noen år siden). For det er kun for de som er totalt blakke.

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv00 skrev:

Jo. Sosialen kan det. Ihvertfall når det kommer til livsopphold og husleie i kriser. Men ikke sikkert det er nødvendig for å dekke tannlege. Men de krever kontoutskrift fra alle kontoene de 3 siste månedene (var ihvertfall 3 måneder for noen år siden). For det er kun for de som er totalt blakke.

Eller. De kan ikke kreve det. Men de kan nekte å utbetale penger om du har en god sum på bsu.

Skrevet
11 minutter siden, Kara W skrev:

Hvis du først får det innvilget, så søk etter en tannlege som har direkte oppgjør mot NAV.  Noen steder så sender de regningen rett til NAV, mens andre steder betaler du til tannlegen og leverer kvitteringen til NAV og får penger i retur.

Det er vel direkteoppgjør med HELFO og ikke NAV de har. De aller fleste private tannleger har dette i dag. 

Anonymkode: 78925...9f8

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke man får støtte til tannlege når man går på AAP, er vel kun dersom man har en sykdom/lidelse som går utover tennene. 

Anonymkode: 07aae...977

Dette stemmer ikke helt, etter hva jeg har fått med meg. Helfo har 15 tilstander som gir refusjonsrett, som sikkert er det du mener i innlegget ditt. Det folk råder TS til å gjøre, er et annet alternativ, nemlig å søke NAV om sosialstøtte til tannlege. Dette går an hvis man har dårlig råd, og kommer under andre regler (sosialtjenesteloven) enn Helfo-ordningen. 

Skrevet

tusen takk for svar! Har sendt en sånn melding til kontakten min. Hvis ikke får jeg ønske meg det til jul eller noe haha

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter psykisk og mottar derfor for tiden AAP (minstesatsen) med ung ufør-tillegg. Har ikke vært hos tannlegen på nesten to år, men tror kanskje jeg har et hull  og burde uansett ta en tur. Aner ikke hvordan jeg skal få råd. Sist gang var jeg under 21 så da var det ikke så dyrt. Nå derimot er det skikkelig trangt fra før av. Kan NAV dekke utgiften eller deler av den? Vet ikke hvordan jeg skall få råd ellers. Har nok med å spare opp til egenandelen før frikort til neste år.

Jeg sliter psykisk å få det dekket, men bare for at jeg går til Rus og psykisk helsevern, har en kontaktperson der som jeg møter hver uke😊

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tusen takk for svar! Har sendt en sånn melding til kontakten min. Hvis ikke får jeg ønske meg det til jul eller noe haha

Det pleier jeg å gjøre. Jeg har minstesats AAP. 

Anonymkode: e8682...526

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går du på medikamenter? Noen av disse fører til munntørrhet, som igjen fører til dårligere tenner. Har en samboer som går på antidepressiva, og han sliter med ekstrem munntørrhet. Får dekket store deler av tannlegeregninga som følge av dette. Og han er innmari nøye på tannpuss/skylling/tanntråd, men får mye hull allikevel. Han er så ille at det er mer eller mindre umulig å spytte engang da... 

Anonymkode: dbcd5...e67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...