AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #1 Skrevet 11. desember 2016 Noen her som har erfaring med koloskopi? Jeg spør dere om dette sånn at jeg kan få noen svar før jeg eventuelt ringer legen slik at jeg slipper å føle meg så dum... Jeg skal ta undersøkelsen snart og er litt bekymret. Det som står i pakningsvedlegget for Laxabon stemmer ikke overens med det som står i brevet fra sykehuset. Skal man ringe fastlegen for spørsmål om undersøkelsen? Og hva gjør jeg om jeg finner ut dagen før at jeg ikke klarer å drikke det middelet? En annen ting som er rart er at man ikke skal blande Laxabon med noe annet enn vann (saft og juice f.eks), men i brevet står det at jeg skal drikke rikelig med klare væsker. Da blandes det jo i magen uansett? Jeg blir gal av dette! Hvor lenge er det vanlig å måtte faste før undersøkelsen? I brevet står det at jeg ikke skal spise noe dagen før, men jeg regner med at de mener 24 timer før? Undersøkelsen er kl 15:30 og i følge brevet må jeg begynne å drikke Laxabon kl 18 dagen før. Så må jeg stå opp kl 6 på undersøkelsesdagen for å drikke resten. Synes det virker unødvendig lenge... I pakningsvedlegget så står det at jeg kan drikke alt på morgenen om jeg har undersøkelse på ettermiddagen. Og noen spørsmål til dere som har brukt dette middelet... hvor lenge etter at jeg har drukket opp alt renner det ut der bak? Vil det være mulig å ta buss til og fra sykehuset? Har lest at man ikke klarer å holde lufta inne etter undersøkelsen, men hvor lenge varer det? Håper noen kan svare på noe av dette Anonymkode: e8a4e...4b3
Hugtatt Skrevet 11. desember 2016 #2 Skrevet 11. desember 2016 Du skal gjøre det du har fått i brevet fra sykehuset Klarer du ikke å drikke alt, kan vel neppe undersøkelsen gjennomføres, evt må de sette klyster. Når det renner ut er individuelt, hos meg tar det alt fra en time eller to. Dagen før er dagen før i mitt hodet. De hadde skrevet timer om det var viktig. Så fra du legger deg skal du ikke spise noe. De suger ut lufta mens de holder på, jeg fikk ikke problemer med fising i ettertid, men det er også individuelt.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #3 Skrevet 11. desember 2016 Du gjør det som står i brevet, hold for nesen og svelg om du ikk eliker smaken. Hvis du ikke drikker blir ikke tarmen tømt så de ser noe med kameraet, og da bli undersøkelsen enten utsatt eller avbrutt. Når de sier dagen før så mener de dagen før, hvis det hadde vært timetall som var gjeldende hadde det stått det. Kan virkelig ikke forstå at det skal være så utrolig vanskelig å gjøre det man får beskjed om, sånn at undersøkelsen forløper greit for DIN helses skyld. Tarmene blåses opp med luft for at legen skal se, noen ganger fjerter man litt etterpå, men det gir seg ila dagen. Anonymkode: eae86...2c1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #4 Skrevet 11. desember 2016 Du må bare klare å drikke det middelet. Skjønner det er vanskelig, for dette er det alle sliter med, men alternativet er at undersøkelsen blir utsatt fordi du ikke er tilstrekkelig tømt. Da må du prøve på nytt en annen gang. Dagen før er det vanlig å kunne spise en lett frokost, men om det står at du ikke skal det så gjør du ikke det. Du bør ha et tykt bind i trusen i bussen på vei til undersøkelsen for det gule som kommer ut er veldig tyntflytende og man har ikke helt kontroll. Anonymkode: 65eee...231
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 #5 Skrevet 11. desember 2016 Ring sykehuset å spør. Det høres litt ut som et standardbrev, hvor de ikke har regnet ut tid i forhold til når du har time. Det å være fastende i ca 40 timer er ganske lenge, selv om du kan få i deg greit med energi via jus ol. Anonymkode: 098aa...1aa
Batgirl Skrevet 12. desember 2016 #6 Skrevet 12. desember 2016 Jeg hadde undersøkelse en onsdag og fikk da beskjed om å ikke spise noe etter kveldsmat på mandag. Det skal ikke blandes med noe annet enn vann for at stoffene ikke skal hemmes av juicen. Det setter fort fart på magen din så det blir ikke blandet, det kommer nok heller ut i full fart. Jeg hadde ingen problemet med å holde meg, og heller ingen lekkasjer. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 #7 Skrevet 12. desember 2016 Laxabon smaker gamle mynter, men tving den i deg. Du kan evt suge litt på en drops etter at du har svelgt en halvliter. Bare ikke svelg dropsen .) Anonymkode: d029f...34b
lillsunshine Skrevet 12. desember 2016 #8 Skrevet 12. desember 2016 Uff, føler med deg! Har vært gjennom det. Laxabon smaker ikke noe spesielt, men konsistensen er veldig merkelig. Det var ikke en fryd å drikke det, men det gikk ned. Det de mener med at du skal drikke klare væsker, som saft og juice, er jo utenom Laxabon. Mener å hugse at det var viktig at en drikker mye både før og etter Laxabon, men du skal ikke blande ut Laxabon med noe annet en vann. Jeg tok bussen den dagen jeg hadde koloskopi, og det gikk fint. Jeg følte jeg var ferdig tømt den morningen så var ingen krise å ta buss i det hele tatt. Hadde på tidlig ettermiddag og husker det føltes lenge å vente. Når det gjelder luft etterpå så husker jeg bare at jeg fikk veldig vondt i magen på grunn av lufta, men det var ikke sånn at jeg slet med å holde lufta inne. Men er alltids greiest å få noen til å kjøre om du har muligheten da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå