Gå til innhold

Størrelse på dekk og felg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har kjøpt en bil og jeg må skifte både dekkene og felgene, men jeg trenger litt hjelpe for å finne den beste valg.

Det var en Mazda 6 2004, og jeg funnet disse opplysninger:

 

  • Dekk foran (standard): 195/65R15
  • Dekk bak (standard): 195/65R15
  • Hastighetsindeks: T (200 km/t)
  • Lastindeks foran: 83
  • Lastindeks bak: 83
  • Innpress foran: 50 mm
  • Innpress bak: 50 mm

Jeg må kjøpe både dekker og felger, men jeg finner ikke denne størrelse. Så jeg lurer på om det er lov å ha liksom større dekkdimensjon og hvilken størrelse passer best?

 

Takk på forhånd!

Anonymkode: baa76...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dekk heter dekk også i flertall. Hvorfor må du ha nye felger?

Anonymkode: 5ee9f...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du kan ikke ha brukt mye tid på nettet. 195/65/15 er da en helt vanlig dimensjon.

Hvis det er vinterhjul du trenger er denne originaldimensjonen helt grei. Mange velger større hjul på sommeren. Noe som kan gi bilen en mer sporty look og noe bedre grep i svingene. Spør en dekkforhandler hvilken dimensjon de anbefaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

 

Jeg har kjøpt en bil og jeg må skifte både dekkene og felgene, men jeg trenger litt hjelpe for å finne den beste valg.

Det var en Mazda 6 2004, og jeg funnet disse opplysninger:

 

  • Dekk foran (standard): 195/65R15
  • Dekk bak (standard): 195/65R15
  • Hastighetsindeks: T (200 km/t)
  • Lastindeks foran: 83
  • Lastindeks bak: 83
  • Innpress foran: 50 mm
  • Innpress bak: 50 mm

Jeg må kjøpe både dekker og felger, men jeg finner ikke denne størrelse. Så jeg lurer på om det er lov å ha liksom større dekkdimensjon og hvilken størrelse passer best?

 

Takk på forhånd!

Anonymkode: baa76...6e8

Henvend deg til en dekkforhandler du, så lenge du oppgir dekkdimensjon og likevel ikke skjønner noe er det det beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk så innmari hissig i dette forumet? Fire svar, og bare én tar TS litt på alvor.

Den dimensjonen du nevner er utrolig vanlig, sjekk om du slå inn noe annet. Hvor i landet holder du til? Det fins billige dekkforhandlere overalt, og det er mye å spare på å velge rett forhandler.

Det er lov å ha 5% avvik på original dimensjon. Sjekk ut denne kalkulatoren:

http://m.dekkalkulator.com/

Dekk er kanskje den viktigste delen på bilen. Fire "håndflater" skal holde halvannet ton med bevegelig masse i forutsigbart spor: Ingenting annet har mer å si for tryggheten din. Gode dekk gir også en god kjøreopplevelse.

Derfor bør du velge dekk som eksperter er enige om er best. Betal en tusenlapp mer for dekk og du får masse igjen. Sjekk denne for årets beste vinterdekk:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2016/

Anbefaler å skifte dekk etter maks fem år eller når profildybden er nede i ca 4mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt kurant dekkstørrelse dette. Det aksepteres at rulleomkrets kan endres 5 % pluss/minus og sporvidde 15 mm pluss/minus.

Anonymkode: b17da...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...