Gå til innhold

Rett til ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga. mangel på barnehageplass har jeg behov for permisjon uten lønn i noen måneder frem til barnehagestart i august. Jeg er tilbake i jobb nå, og mannen har pappapermisjon. I arbeidsmiljøloven paragraf 12.5 finner jeg følgende: 

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Betyr dette at jeg ikke har krav på permisjon siden jeg er tilbake i jobb? Pappaen er jo fortsatt i permisjon, så jeg er usikker på om dette faller inn under "foreldrenes permisjon", eller om det er slik at jeg i så fall måtte tatt permisjon rett etter min lønnede foreldrepermisjon ?

Anonymkode: 5ce52...e0f

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke, men har du spørsmål går det ann å sende en melding til nav foreldrepenger på facebook. Mye enklere å få svar der enn via andre nav-kanaler.

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe poeng å spørre NAV. De har ingenting med arbeidsmiljøloven å gjøre og kan kun besvare spørsmål som gjelder foreldrepenger fra NAV.. Ta kontakt med arbeidstilsynet evt snakk med arbeidsgiver. 

Anonymkode: 74962...57e

Skrevet

Slik jeg forstår det, så gjelder det permisjonen totalt uavhengig av hvem det gjelder.

Så snart far er ferdig med sin del av permisjonen, må da en av dere ta ulønnet permisjon fra dag 1.

Dette gjelder vel bare dersom denne permisjonen ikke er 'vesentlig ulempe' for arbeidsgiver'.

Dersom en av dere er organisert, ville jeg ha hørt med dem. De er gode på arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: 92300...003

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg forstår det, så gjelder det permisjonen totalt uavhengig av hvem det gjelder.

Så snart far er ferdig med sin del av permisjonen, må da en av dere ta ulønnet permisjon fra dag 1.

Dette gjelder vel bare dersom denne permisjonen ikke er 'vesentlig ulempe' for arbeidsgiver'.

Dersom en av dere er organisert, ville jeg ha hørt med dem. De er gode på arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: 92300...003

Ingen av oss er organisert, dessverre. Dersom arbeidsgiver setter seg på bakbeina blir den eneste løsningen å si opp, og med 3 måneders oppsigelsestid begynner det å haste. 

Skrevet

Den skal tas umiddelbart etter ferdig permisjon, og det gjelder for dere begge.  Så så lenge du begynner samme dag som mannen din er tilbake på jobb så har du rett på videre ulønnet permisjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok ulønnet permisjon fram til vi fikk barnehageplass. 

Jeg søkte bare permisjon hos arbeidsgiver. Så snakk med og søk permisjon hos jobben din. 

Anonymkode: 9f3bb...de4

Skrevet

Permisjonen regnes ikke som slutt siden mannen din  nå tar 'sin del'. Men snakk raskt med arbeidsgiveren din; desto tidligere du søker, dess større sjanse er det for at 'det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver' fordi de får tid til å skaffe erstatter. Skriv i søknaden at det er pga manglende barnehageplass,  det er rimelig at man ikke vet om dette i månedsvis i forkant av permisjonsslutt og dermed ikke kunne søkt arbeidsgiver tidligere. 

Anonymkode: f07e9...7b4

Skrevet
3 timer siden, Kara W skrev:

Den skal tas umiddelbart etter ferdig permisjon, og det gjelder for dere begge.  Så så lenge du begynner samme dag som mannen din er tilbake på jobb så har du rett på videre ulønnet permisjon.

Har du noen sikre kilder på dette? Arbeidsgiver er dessverre av typen som lett kan sette seg på bakbeina, og dersom jeg søker permisjon og leder tar seg goood tid med å svare så kommer oppsigelsestiden min til å vare til etter mannen er ferdig med sin permisjon. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Permisjonen regnes ikke som slutt siden mannen din  nå tar 'sin del'. Men snakk raskt med arbeidsgiveren din; desto tidligere du søker, dess større sjanse er det for at 'det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver' fordi de får tid til å skaffe erstatter. Skriv i søknaden at det er pga manglende barnehageplass,  det er rimelig at man ikke vet om dette i månedsvis i forkant av permisjonsslutt og dermed ikke kunne søkt arbeidsgiver tidligere. 

Anonymkode: f07e9...7b4

Takk for svar. Jeg skal søke så snart som mulig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...