Minmy Skrevet 30. november 2004 #1 Skrevet 30. november 2004 Usch, jeg er håplös på sånne tekniske saker og nå håper jeg det er noen her inne som kan hjelpe meg litt. Jeg har prövd å lete på ulike hjemmesider, men er det bare meg eller må man väre geni for å forstå noe av dem? Jeg funderer på å kjöpe en printer til min kjäre til jul. Ikke fordi vi har noe behov av å skrive ut papir hjemme, men fordi han har et digitalkamera som det hadde värt morsomt å kunne skrive ut bilder fra. Kameraet er et Canon Ixus v2 (muligvis heter det Canon Ixus v3, men det spiller vel ikke så stor rolle?). Jeg har letet på Canons hjemmeside og der har de en lang rekke printere som er kompatible med Ixus kameraer, men mitt står ikke der. For det förste, hvordan skal jeg finne ut om mitt kamera passer med en bestemt skriver, og for det andre, hva er egentlig forskjellen på en fotoskriver og en blekkskriver? Såvidt jeg forstår kan vel begge skrive ut bilder, kvaliteten avhenger vel av hvilken type papir man bruker i printeren? Det ble litt rotete dette, men det er fordi jeg ikke helt vet hva jeg prater om... Om noen har et kamera liknende mitt vil jeg veldig gjerne höre hvilken skriver og hva slags papir dere bruker, og selvfölgelig, fungerer det bra? Og blir det egentlig billigere å skrive ut bildene selv enn å fremkalle dem? Sukk, dette er en jungel !
Gjest liten nerd Skrevet 30. november 2004 #2 Skrevet 30. november 2004 fotoskriver er vel, så vidt jeg forstår, en "mindre" printer enn en vanlig en. Den er mest beregnet på å skrive ut bilder direkte fra kamera til papir, du trenger m.a.o ikke gå om pc-en. En praktisk ting med fotoskriverne beregnet på hjemmebruk er at de er små - og i tillegg til at du ikke trenger å bruke pcen gjør dette det mulig å ta med seg printeren på "tur". Litt som et avansert polaroidkamera hvor du kan velge hvilke bilder du vil framkalle eller ikke... "vanlig" blekkskriver er en printer som både kan skrive ut tekst og bilder - gjerne i større papirformat (i hvert fall opp til A4) enn fotoskriveren. Både fotoskriverne og vanlige printere bruker blekk (finnes laserskriver også, men det trenger du ikke tenke på) - og du bør merke deg om skriveren har separate blekkpatroner eller ikke. Separate patroner gjør at du kan skifte en og en farge etterhvert som de går tom, du slipper m.a.o å skifte alt på en gang selv om det bare er EN farge som er oppbrukt. På den annen side varierer blekkpatroner mye i pris avh av merke/størrelse mer enn hvor mange farger patronen inneholder, så igjen: Sett deg litt inn i dette. Vi har en canon smart base 370 - kombinert printer, kopimaskin og scanner. Er godt fornøyd med den, egentlig. Det er ikke separate fargepatroner på denne modellen (bare egen patron for sort), men så langt har vi ikke brukt den så mye at vi ergrer oss over store, unødige kostnader. Papir: Du kan like gjerne investere i skikkelig fotopapir, min erfaring er at bildene lett blir kornete og/eller ujevne hvis du bruker mindre glanset (??) papir, men det kommer jo an på hva bildene skal brukes til. Skal du ha dem på veggen ville jeg i hvert fall brukt bra papir. Dette papiret er relativt dyrt, varierer kanskje mellom 10 - 20 kr pr A4-ark. Til svart/hvitt, tegninger o.l har jeg inntrykk av at semiglosspapir holder fint. Hva slags papir du velger vil også avhenge av merke på printer og blekk, tror jeg. Om printeren er kompatibel med kameraet ditt kommer an på overføringsmulighetene mellom duppedittene: Har du usb/usb2-kabel til kameraet? Firewire? Hvilke av disse støtter printeren? Hva slags minnekort er det? Kan du putte bildene inn på pc-en er sannsynligheten stor for at du kan koble printeren på pc-en og skrive ut bildene også. (men andre må gjerne utdype dette...) Om det er billigere å skrive ut bilder selv enn å framkalle dem i butikk: Hm. det kommer an på hvor mye du bruker utstyret ditt, og hvor riktig. Men den store forskjellen er det ikke. Det viktigste er vel at det er lett å gjøre utvalget selv ( i kameraet eller på pc-en), og at man kan skrive ut bilder når det måtte passe.
Minmy Skrevet 30. november 2004 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2004 Tusen takk for förstehjelp!! Nå ble jeg litt klokere. Altså er det vel mest aktuelt med en "vanlig" skriver for min del, jeg har jo ikke noe behov for å ta med meg printeren på tur (hvem har egentlig det??). Vi laster over alle bilder til pc'en så det passer oss egentlig best å skrive ut derfra. USB og sånne morsomme forkortelser ja... Jeg vet jo ihvertfall at det går å laste ned bildene på pc'en, mer vet jeg egentlig ikke... Risikerer jeg å bli lurt om jeg tar med meg kameraet til en tv/video-forretning og spör om de kan ta fram en passende printer til meg? Dumt spörsmål, jeg vet. Jeg skal faktisk sette meg litt inn i dette för jeg går til anskaffelse av en.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 30. november 2004 #4 Skrevet 30. november 2004 Når du kjøper printer - sjekk prisene på fargenpatroner. Det lønner seg å kjøpe printer hvor disse patronene er billigst. Har opplevd mange eksempler på billige printere med skitdyre fargepatroner. Printere får du ned til 500/600 kroner og så koster en printerpatron nesten det samme. Tenk deg om! Det kan lønne seg å kjøpe printer med separate fargepatroner(for hver farge) eller til og med egne skrivehoder for hver farge. Dette bør du sjekke før du kjøper printer.
Orthia Skrevet 30. november 2004 #5 Skrevet 30. november 2004 Om det er billigere å skrive ut bilder selv enn å framkalle dem i butikk: Hm. det kommer an på hvor mye du bruker utstyret ditt, og hvor riktig. Men den store forskjellen er det ikke. Det viktigste er vel at det er lett å gjøre utvalget selv ( i kameraet eller på pc-en), og at man kan skrive ut bilder når det måtte passe. Det skal litt til at det blir billigere å skrive ut hjemme enn å fremkalle i butikk. Så vist jeg vet, koster 100 printerark for foto i 10x15 cm ca 100 kroner. I tillegg kommer blekk + enganginvestering i skriveren. Et bilde i fotobutikk koster et par kroner. Fordelen med hjemmeprinter er som "liten nerd" beskriver. En viktig fordel med bilder fra fotobutikk kontra hjemmeutskrift er holdbarheten. Et blekkskrevet bilde har langt dårligere holdbarhet enn et som er fremkalt på tradisjonelt vis i fotolab.
Gjest liten nerd Skrevet 30. november 2004 #6 Skrevet 30. november 2004 Et blekkskrevet bilde har langt dårligere holdbarhet enn et som er fremkalt på tradisjonelt vis i fotolab. Gjelder dette selv om man bruker papir av beste kvalitet? Har det med blekkets lysekthet å gjøre, eller hva er det som skjer? Ellers enig i at man må sjekke blekkpatron-priser, og om det er separate patroner/skrivehoder. Som Douglas Adams sa; alle vet at Lexmark (for eksempel) ikke tjener penger på printerne, men på blekket.
Orthia Skrevet 30. november 2004 #7 Skrevet 30. november 2004 Gjelder dette selv om man bruker papir av beste kvalitet? Har det med blekkets lysekthet å gjøre, eller hva er det som skjer? En blekkskriver legger blekk oppå papiret. Fargene vil falmerelativt fort, og i tillegg vil detaljene ofte gro inn i hverandre over tid. Et "ekte" bilde blir fremkalt; noe som er en kjemisk prosess (litt mye å forklare detaljene her). Et riktig fremkalt og oppbevart fargebilde kan være like fint i flere generasjoner.
Gjest liten nerd Skrevet 30. november 2004 #8 Skrevet 30. november 2004 En blekkskriver legger blekk oppå papiret. Fargene vil falmerelativt fort, og i tillegg vil detaljene ofte gro inn i hverandre over tid. Et "ekte" bilde blir fremkalt; noe som er en kjemisk prosess (litt mye å forklare detaljene her). Et riktig fremkalt og oppbevart fargebilde kan være like fint i flere generasjoner. Jo - men jeg trodde nesten de fleste fotografer i dag brukte printeteknikker? Jeg kjenner overfladisk til tradisjonelle framkallingsmetoder med lysfølsomme kjemikalier osv, men foregår det slik ennå hvis man kommer med digitalkameraet sitt?
Orthia Skrevet 30. november 2004 #9 Skrevet 30. november 2004 Jo - men jeg trodde nesten de fleste fotografer i dag brukte printeteknikker? Jeg kjenner overfladisk til tradisjonelle framkallingsmetoder med lysfølsomme kjemikalier osv, men foregår det slik ennå hvis man kommer med digitalkameraet sitt?[/quote Det aller meste lages fremdeles med tradisjonell fremkalling, selv om dette idag selvfølgelig også er modernisert, og lab'ene i større og større grad blir digitale. (Det er dessuten papiret -ikke kjemien- som er lysfølsomt )
Gjest liten nerd Skrevet 1. desember 2004 #10 Skrevet 1. desember 2004 Jo, men det er selvsagt kjemikalier i papiret/filmen som reagerer på diverse lys. Og når man framkaller bildene på papiret blir det bilde fordi kjemikaliene i papiret reagerer med kjemikalier i framkallervæsken og så blir det farger? (dessuten er alt kjemi. hehe) Sølv og sånt brukte man før, mener jeg. Ellers har jeg selv bare prøvd å framkalle s/hv-bilder på tradisjonelt vis, og så klarer ikke hodet mitt helt å tenke seg hvordan man framkaller papirbilder uten å gå om negativer... Men det gjør man kanskje ved å projisere bildet fra datamaskina på fotopapiret? Takk for svar, og beklager til trådstarter at jeg har sporet helt av her:)
Orthia Skrevet 1. desember 2004 #11 Skrevet 1. desember 2004 Jo, men det er selvsagt kjemikalier i papiret/filmen som reagerer på diverse lys. Og når man framkaller bildene på papiret blir det bilde fordi kjemikaliene i papiret reagerer med kjemikalier i framkallervæsken og så blir det farger? (dessuten er alt kjemi. hehe) Sølv og sånt brukte man før, mener jeg. Det er fremdeles sølv i papiret som brukes, og det "vaskes" ut i fremkalleren. Ellers har jeg selv bare prøvd å framkalle s/hv-bilder på tradisjonelt vis, og så klarer ikke hodet mitt helt å tenke seg hvordan man framkaller papirbilder uten å gå om negativer... Men det gjør man kanskje ved å projisere bildet fra datamaskina på fotopapiret? Sånn cirka som du sier. Informasjonen i det digitale bildet blir sendt fra pc til lab'en, og (de digitale) signalene forteller hvordan papiret skal eksponeres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå