Gå til innhold

Gentester for antidepressiva?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det gentester i bruk (her i landet), som kan korte ned utprøvingruletten på antidepressiva? Jeg er villig til å betale selv om så, jeg ser bare ikke poenget i å gjette seg gjennom en mengde preparater om en kan snevre det ned.

Anonymkode: 93013...ae4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De eneste prøvene som finnes såvidt jeg vet er at man kan undersøke CYP enzymer for å sjekke om du metaboliserer antidepressiva (SSRI) raskt eller langsomt (har med dosering å gjøre). Ellers må man nok bare prøve og feile dessverre.

Skrevet
1 minutt siden, goodbye_kitty skrev:

De eneste prøvene som finnes såvidt jeg vet er at man kan undersøke CYP enzymer for å sjekke om du metaboliserer antidepressiva (SSRI) raskt eller langsomt (har med dosering å gjøre). Ellers må man nok bare prøve og feile dessverre.

Er dette en test som rutinemessing blir utført, eller er det etter en har gått gjennom halve felleskatalogen?

Skrevet

Det tror jeg avhenger av legen. Er bare en blodprøve, så det er ikke noe stress å spørre om å få ta. Man bør uansett sjekke serumkonsentrasjon når man står på medisiner for å se om det er innenfor referanseverdiene. Er verdiene for lave så kan det ha sammenheng med manglende effekt. Bruker medisiner selv for bipolar lidelse og det har vært mye prøving og feiling for min del. Skulle gjerne tatt en test som sa hvilken medisin som var mest effektiv for meg hvis det hadde fantes.

Skrevet
4 minutter siden, goodbye_kitty skrev:

Det tror jeg avhenger av legen. Er bare en blodprøve, så det er ikke noe stress å spørre om å få ta. Man bør uansett sjekke serumkonsentrasjon når man står på medisiner for å se om det er innenfor referanseverdiene. Er verdiene for lave så kan det ha sammenheng med manglende effekt. Bruker medisiner selv for bipolar lidelse og det har vært mye prøving og feiling for min del. Skulle gjerne tatt en test som sa hvilken medisin som var mest effektiv for meg hvis det hadde fantes.

Er bivirkninger som er problemet for min del. Jeg kommer neppe til å bruke måneder på å finne noe som kanskje, muligens, passer, om jeg fortsetter å være så uvel som jeg er nå. Da skal jeg heller klore meg ut på egenhånd, selv om det tar noen år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...