Thomasine Skrevet 29. november 2004 #1 Skrevet 29. november 2004 Vi skal på et lag hvor alle skal ta med en rett til et felles mat-lag! Det skal være varme retter. Hva ville du laget?! Vi har tenkt på greske kjøttboller og Tzatziki.... :-) Trenger noen gode tips!!
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #2 Skrevet 1. desember 2004 Vi skal på et lag hvor alle skal ta med en rett til et felles mat-lag! Det skal være varme retter. Hva ville du laget?! Aubergineragu. Smaker mye (og godt!), kan spises alene og som tilbehør, er vegetarianer-vennlig, og kan serveres både varm og kald. Aubergineragu 3 store auberginer, i store terninger 2 løk, delt og skåret i tynne skiver 1 boks flådde, hakkede tomater eller tilsvarende mengde friske tomater som flås og hakkes (med mindre du kjøper skikkelige tomater smaker faktisk bokstomatene best) Noen ss frisk bladpersille, hakket Hvitløk etter smak (gjerne minst 4-5 fedd) Salt og pepper Dryss aubergineterningene med salt og la dem stå i en tre kvarters tid før de skylles godt og rennes av. Surr løken myk i en god slump olivenolje og tilsett aubergine. Bland løk, auberginer og olje godt sammen. Tilsett øvrige ingredienser. Om nødvendig (om det virker tørt) kan du helle på litt vann. Småkokes under lokk omtrent en times tid, til auberginene er myke og sausen har tyknet. Vi har tenkt på greske kjøttboller og Tzatziki.... Trenger noen gode tips!! Greske kjøttboller 700 g lammekjøttdeig 2 brødskiver (gjerne landbrød, middelhavsbrød e.l.) Et par ss melk 1 løk, hakkes 1 egg, sammenpisket 1 tomat, flådd og hakket En klype malt kanel En stor klype frisk mynte, hakket En større klype frisk bladpersille, hakket 0.5 dl rødvin 100 g langkornet ris Salt og pepper 1.2 liter vann 4 ss tomatpuré Hvitløk etter smak Skjær skorpen av brødskivene, drypp melk over dem og la dem trekke til all væsken er absorbert. Bland kjøttdeig og brød sammen. Surr løk og tomat i olivenolje til løken er myk. Blandes sammen med kjøtt/brød. Tilsett ris, mynte, kanel, persille, egg, vin, salt og pepper og kna deigen godt. Kok opp vann, tomatpuré og hvitløk, la småkoke ca. fem minutter. Lag faste, små kjøttboller og legg dem i tomatsausen. Kokes under lokk en halvtimes tid, til risen er kokt og sausen er tyknet. Dryss over hakket bladpersille før servering. Tzatziki Yoghurt (helst tykk gresk yoghurt) Agurk Mynte Hvitløk Om du bruker vanlig yoghurt, hell den over i et kaffefilter og la den renne av seg en halvtimes tid. Rasp agurk og klem ut så mye vann som mulig. Hakk mynte. Bland alt sammen. Blir best om den får stå noen timer før servering.
Gjest Verdande Skrevet 1. desember 2004 #3 Skrevet 1. desember 2004 Hups, jeg ble visst logget mens jeg skrev svaret. Jeg er gjesten ovenfor
Thomasine Skrevet 1. desember 2004 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2004 Ja, den Raguen din høres god ut!! :enig_animasjon: Jeg har kjøttboller og Tzatsiki-oppskrifter jeg bruker og som jeg aldri ( ) bytter ut med noe annet!!! :)' Er ikke din Tzatziki egentlig en Raita?! Med mynte, mener jeg??!! Uansett, tar gjerne i mot flere oppskrifter på andre varme retter som er gode å ha med seg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå