AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #21 Skrevet 9. desember 2016 58 minutter siden, ViljaH skrev: Valpefett er at småbarn er runde før motorikken tillater at de er særlig aktive. Dette forsvinner av seg selv når de begynner å løpe/herje/klatre i trær. Jeg er vel ikke helt med på at en 16-åring som veier 108 kg kan sies å ha valpefett.. Helsestasjonene er vel ganske "på" her? Har hørt fra venninner at helsesøster snakket om å slanke babyene deres når de var litt mer enn vanlig feit. Ei fikk telefon fordi måling på skolen viste at 3.klassingen lå høyt på vekt ift høyde og det måtte bremses. For mine barn har helsestasjonen alltid sett på de grafene, sist på 4-års kontroll så lå barnet høyt på vekt men også på høyde så da var det helt greit sa hun. Det virker som de prøver å plukke opp skjevutvikling tidlig? Et kraftig barn er kanskje kraftig også som 4-åring? Vi hadde forøvrig helsekontroll ved skolestart. Så da vil de vel ha mulighet til å fange opp en trend. Ja, helsestasjonen følger ganske mye med, enkelte steder. Jeg vet om en 3-åring, som var kraftig bygget. Både fars og mors familie er kraftig bygget; brede skuldre, sterke, høye, rett og slett det stikk motsatte av spede. Helsesøster brydde seg ikke om vekten, da hun så at barnet var fullstendig normalt. Som kjent veier muskler og ben mer enn fett. Mens legen begynte å spørre foreldrene om barnet fikk godteri i uken etc, utelukkende basert på vekt. Ikke i forhold til høyde, han så ikke på holdet til barnet engang, han så på vekten. Sammenlignet med jevnaldrende som var 10 cm kortere i lengde, og spedbygget. Det kan gå begge veier, og det gjør det faktisk! De skal kalle barn, som ikke er overvektige, for overvektige. De snakker ikke bare om barna som faktisk er overvektige, som har alt for mye fett og som risikerer dårlig helse. Mange ser utelukkende på vekt, og setter det ikke i sammenheng med bygning eller høyde. Det er klart at en 3-åring på 110 cm vil veie mer enn en 3-åring på 87 cm. Anonymkode: 8ab48...0ab
Fru Uperfekt Skrevet 10. desember 2016 #22 Skrevet 10. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: 108kg som 16-åring kvalifiserer som fedme, ikke valpefett. Valpefett er å ha litt ekstra på magen,litt rund i kantene når man kommer i puberteten, før man strekker seg i været og det litt ekstra på kroppen forsvinner. Men 108kg er way beyond valpefett!! Anonymkode: 4d322...7a1 Om du hadde sitert hele innlegget mitt så ser du at de kiloene gikk vekk av seg selv uten omlegging av kost/aktivitetsnivå. Og stoler mer på legestanden her enn en som skjuler seg bak AB funksjonen. 1
Fru Uperfekt Skrevet 10. desember 2016 #23 Skrevet 10. desember 2016 6 timer siden, ViljaH skrev: Valpefett er at småbarn er runde før motorikken tillater at de er særlig aktive. Dette forsvinner av seg selv når de begynner å løpe/herje/klatre i trær. Jeg er vel ikke helt med på at en 16-åring som veier 108 kg kan sies å ha valpefett.. Helsestasjonene er vel ganske "på" her? Har hørt fra venninner at helsesøster snakket om å slanke babyene deres når de var litt mer enn vanlig feit. Ei fikk telefon fordi måling på skolen viste at 3.klassingen lå høyt på vekt ift høyde og det måtte bremses. For mine barn har helsestasjonen alltid sett på de grafene, sist på 4-års kontroll så lå barnet høyt på vekt men også på høyde så da var det helt greit sa hun. Det virker som de prøver å plukke opp skjevutvikling tidlig? Et kraftig barn er kanskje kraftig også som 4-åring? Vi hadde forøvrig helsekontroll ved skolestart. Så da vil de vel ha mulighet til å fange opp en trend. I min ætt er det helt normalt at vi spretter opp i vekt i 15-16 års alderen som så forsvinner i løpet av noen år, jmf familielegen vår er det valpefett.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #24 Skrevet 10. desember 2016 18 timer siden, FrøkenMånestråle skrev: Her i Norge så blir man så godt fulgt opp av helsestasjon ol. Privatpersoner trenger ikke å legge seg opp i andres barns vekt. Av og til så går barn på medisiner og som gjør at de lett går opp i vekt. Jeg kjenner for øvrig ikke til barn som er overvektige, må si det er sjelden jeg ser en tjukk unge. Skulle til å si det samme. Jeg jobber ved 5 forskjellige skoler ( litt slik som helsesøstre gjør) og jeg kan ikke huske sist jeg så et overvektig barn ( og jeg ser mange). De finnes selvsagt, men det er da ikke mange... Anonymkode: 3ebe5...a50
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå