Gå til innhold

Foreldre med overvektige barn.

Anbefalte innlegg

Gjest Frederik
Skrevet

Inspirert av en annen tråd for en overvektig unge fikk høre at han burde spise mindre søppelmat. En god del unger er overvektige og det er jo  et helseproblem, øker sjansene for mobbing og gjør det vanskeligere for ungene å ha det gøy(blir sist valgt i gymen, osv).

Men hvem og hvordan bør man si ifra til foreldrene at de må skjerpe seg?  Bør det ikke bli en del av foreldresamtalene på skolen? Det må da være noe av det viktigere å ta opp, handler jo om barnas helse og trivsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Frederik skrev:

Inspirert av en annen tråd for en overvektig unge fikk høre at han burde spise mindre søppelmat. En god del unger er overvektige og det er jo  et helseproblem, øker sjansene for mobbing og gjør det vanskeligere for ungene å ha det gøy(blir sist valgt i gymen, osv).

Men hvem og hvordan bør man si ifra til foreldrene at de må skjerpe seg?  Bør det ikke bli en del av foreldresamtalene på skolen? Det må da være noe av det viktigere å ta opp, handler jo om barnas helse og trivsel.

Hva da med vi som har noen barn med valpefett og noen uten?

De får akkurat samme mat, og søppelmat er det ikke mye av selv om det blir litt de dagene barna lager maten.

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg syens ikke man burde tenke på barns vekt før de har hatt voksespurten sin. 

Gjest Frederik
Skrevet
11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hva da med vi som har noen barn med valpefett og noen uten?

De får akkurat samme mat, og søppelmat er det ikke mye av selv om det blir litt de dagene barna lager maten.

Klin umulig å vite hva du legger i valpefett, men er  de overvektige så gi dem mindre mat eller få dem til å trene mer.

Skrevet

Man blir kalt inn til helsesøster for samtale om kosthold først i 4 kl dersom barnet er overvektig på veiingen.

Kjenner godt til problematikken da...Vi er slanke begge to uten å jobbe for det så overvekt har aldri vært i fokus hos oss så vi la nok ikke merke til det fort nok....da hun ble 5 ca så vi jo at hun var større enn de andre.

Det har vært en kjempeutfordring da vår ikke er noe godtemums eller at vi drikker brus og spiser kake og boller, hun er bare veldig glad i mat. Det sitter mye lengre inne hos meg kjenner jeg å si at nei, nå er det nok kveldsmat du får ikke en grov brødskive med leverpostei til enn den kjempeenkle, nei vi drikker ikke brus til maten, det er dårlig for tennene eller nei vi tar ikke kake nå for vi har akkurat spist middag og det er ikke sunt når vi skal spise ditt eller datt senere..

Så jeg synes 4 kl er for sent, vår er i 4 nå og vi har akkurat klart å få henne innenfor normalen så vi ble ikke kalt inn.

Men helsestasjonen synes jeg bør snakke mer om dette, kanskje de ville sett det før oss for foreldre er nok blinde, jeg prøvde jo å snakke litt med mødrene til to andre jenter i kl som også var på den runde siden fordi jeg tenkte vi kanskje kunne tipse hverandre da vi ville gjøre noe med saken.  Muligens kunne de være støtte for hverandre om litt sunn skolemat og nei takk til kake osv, men de ble bare sinte fordi jeg antydet at barna deres var fete.....hun ene nektet for at min datter var kraftig og at da var det jeg som var sykelig optatt av vekt og at det var usunt.....Dette var i 1 kl og nå er min innenfor, mens de to er i ferd med å utvikle et alvorlig helseproblen de kommer til å slite med gjennom hele voksenlivet...

Jeg tror at hvis man går inn i tenåra med overvekt er det mye mer sannsynlig å slite for alltid, og jeg har følt at det vil være omsorgssvikt fra vår side hvis vi lar det skje, for det er tross alt vi som bestemmer..

Dette ble langt men må bare presisere til slutt  at man skal ikke slanke barn! det høres det ut som vi har gjort her, men det fine med barn er at de vokser så vi har bare sørget for at vekten står nnoenlunde stille mens hun strekker seg i lengde. I dag er hun 20 cm høyere enn i 1 kl, men veier bare 3 kg mer så dermed er hun innenfor normal. Vi passer fortsatt på for jeg vil gjerne ned i midten av normal og ikke bare innenfor...

• Liker 10
Skrevet
14 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Har alle en voksespurt?..jeg har aldri hatt en....Jeg synes faktisk det er omsorgssvikt hvis man lar barnet sitt utvikle et alvorlig helseproblem uten å ta tak i det...da snakker vi ikke to kosmetiske kg kjerringer driver med før sommerferien, men overvekt som i fare for sykdom..

• Liker 12
Skrevet

Jobber selv med barn og når enkelte av barna i tredje klasse snart når min vekt så tenker jeg at "hva er det i veien med foreldrene som ikke ser" At de selv velger å være overvektig bryr jeg meg ikke noe om, men når barn er såpass store at de ikke klarer gymmen på skolen i den alderen så er det noe alvorlig feil med dømmekraften til folk. Barn skal ikke slankes, men man kan da gi de vanlig sunn mat og kutte ut sukkerdrikke og snop. Og ta fra de nettbrett og tv-spill i hverdagen. Kjenner foreldre som kun gir barna tilgang til slikt en kveld i uka, gjerne på lørdagen eller noe sånt. Nei, få ungene ut, lær de å være aktive, dra de med på turer i skogen og i akebakken. Kanskje de voksne kunne ha hatt godt av det samme selv? 

Anonymkode: af815...025

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber selv med barn og når enkelte av barna i tredje klasse snart når min vekt så tenker jeg at "hva er det i veien med foreldrene som ikke ser" At de selv velger å være overvektig bryr jeg meg ikke noe om, men når barn er såpass store at de ikke klarer gymmen på skolen i den alderen så er det noe alvorlig feil med dømmekraften til folk. Barn skal ikke slankes, men man kan da gi de vanlig sunn mat og kutte ut sukkerdrikke og snop. Og ta fra de nettbrett og tv-spill i hverdagen. Kjenner foreldre som kun gir barna tilgang til slikt en kveld i uka, gjerne på lørdagen eller noe sånt. Nei, få ungene ut, lær de å være aktive, dra de med på turer i skogen og i akebakken. Kanskje de voksne kunne ha hatt godt av det samme selv? 

Har dere lov til å si fra eller må dere vente til helsesøster gjør det i 4 kl?

Skrevet
1 minutt siden, pautina skrev:

Vi kan forsåvidt ikke si i fra nei, da må jeg melde bekymring til bv i så fall. Og det blir jo å ta i litt liksom. 

Skrevet

Her i Norge så blir man så godt fulgt opp av helsestasjon ol. Privatpersoner trenger ikke å legge seg opp i andres barns vekt. Av og til så går barn på medisiner og som gjør at de lett går opp i vekt. Jeg kjenner for øvrig ikke til barn som er overvektige, må si det er sjelden jeg ser en tjukk unge. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kan forsåvidt ikke si i fra nei, da må jeg melde bekymring til bv i så fall. Og det blir jo å ta i litt liksom. 

var det jeg trodde...da synes jeg de bør veies fra 1 igjen jeg.  

Bv er litt voldsomt, men de trenger faktisk hjelp og veiledning hvis de ikke vil se det selv da.

Ville jo satt pris på om læreren hadde snakket med meg for å høre før hun gikk til BV, for da ville hun jo i mitt tilfelle funnet ut at vi er klar over det og gjør noe med det...for det tar tid.

Er ikke så enkelt som sunn mat (jeg er kjent for å være hun som lager alt fra bunn og ikke vil ha posemat i huset) Vi har ikke snop og brus på lørdager engang, men mer type jul og bursdag+ kanskje lørdag i ferie og tross sportsaktiviteter 4 dager i uken og lite TV tid klarer noen faktisk å legge på seg på sunn mat...

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Her i Norge så blir man så godt fulgt opp av helsestasjon ol. Privatpersoner trenger ikke å legge seg opp i andres barns vekt. Av og til så går barn på medisiner og som gjør at de lett går opp i vekt. Jeg kjenner for øvrig ikke til barn som er overvektige, må si det er sjelden jeg ser en tjukk unge. 

Helsestasjonen har aldri tatt opp vekten til vår med oss, først da vi hadde sett det selv og oppdaget at KMI var godt over normal tok vi det opp med dem selv og ba om råd....Mulig de har lett for å se på foreldrene og ikke barna for vi er slanke og treningsglade og jeg kjenner foreldre med overvekt hvor helsestasjonen har tatt det opp selv om barnet er normalvektig...

Da bor du kanskje i en stor by? Jeg bor på bygda på østlandet og jeg ser sjokkerende mengder overvektige/på vei til å bli barn hele tiden...har inntrykk at urbane har sunnere kosthold og livsstil i snitt en det er på bygda...

må bare legge til at jeg selvfølgelig er enig i at privatpersoner ikke har noe med å kommentere andres vekt, eller personlige vaner, både for voksne ogbarn. Ingen er interessert i andres bedrevitende uoppfordret!

Endret av pautina
Tillegg
Skrevet
40 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Hvilken alder er det?

Jeg tenker at sultfølelse og matvaner er noe som kan bli grunnlagt i tidlig alder. Spiser du dårlig og mye som barn, så vil dette danne grunnlag for vanene dine senere i livet. Du imprinter enn viss nevrologisk adferd i hjernen som ikke alltid kan reverseres. noen mennesker må leve med streng diett der de alltid teller kalorier fordi sultfølelsen deres er upålitelig og evig. De føler nesten alltid sult, men blir overvektige om de spier så mye. Og det skal mye vilje til for å klare leve et liv der man går etter kostplanen og føler evig sult og matsug

Anonymkode: 68710...101

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Frederik skrev:

Klin umulig å vite hva du legger i valpefett, men er  de overvektige så gi dem mindre mat eller få dem til å trene mer.

Valpefett er de ekstra kiloene enkelte barn har som de vokser av seg i løpet av 16-19 års alderen.

Ok la meg ta meg selv som eksempel som 16 åring var jeg 108 kg, 176 høy og trente basket, friidrett, dans og turn hadde faste treninger 4 dager i uken også kom konkurranser på toppen. (Hadde og en hund som jeg gikk søkningsoppdrag med, så den måtte ha sitt alle dager i uken) Spiste junk maks 1-2 g i mnd men hadde rikelig med valpefett.

Når jeg var 19 spiste jeg samme mat som når jeg var 16 men nå veide jeg 50 kg (altså mer enn halvering av vekt) og var fortsatt 176 høy.

Noen mennesker har valpefett, mao overvekt i tenårene som går vekk av seg selv uten endring av kost/trening e.l 

Skrevet

Valpefett er at småbarn er runde før motorikken tillater at de er særlig aktive. Dette forsvinner av seg selv når de begynner å løpe/herje/klatre i trær. Jeg er vel ikke helt med på at en 16-åring som veier 108 kg kan sies å ha valpefett..

Helsestasjonene er vel ganske "på" her? Har hørt fra venninner at helsesøster snakket om å slanke babyene deres når de var litt mer enn vanlig feit. Ei fikk telefon fordi måling på skolen viste at 3.klassingen lå høyt på vekt ift høyde og det måtte bremses. For mine barn har helsestasjonen alltid sett på de grafene, sist på 4-års kontroll så lå barnet høyt på vekt men også på høyde så da var det helt greit sa hun. Det virker som de prøver å plukke opp skjevutvikling tidlig? 

Et kraftig barn er kanskje kraftig også som 4-åring? Vi hadde forøvrig helsekontroll ved skolestart. Så da vil de vel ha mulighet til å fange opp en trend.

• Liker 11
Skrevet

Valpefettet ja.... det som min barnvernsutdannet mor og barnevernsutdannet tante mente jeg mistet da jeg var 15 år...

Det som jeg mistet pga anoreksi ja...

Barn blir jo overvektige pga feil mellom kosthold og aktivititet (og i ett fåtall eksempler gener). Altfor høyt inntak av karbohydrater. Bare se i nå i juletidene, som gjerne begynner i november og varer til langt ut i februar og blir løst av tidlig påske

Anonymkode: 17b61...781

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Frederik skrev:

Sannsynligvis er det fleste foreldre smertelig klar over problemet og de trenger ikke hvem som helst til å forklare dem saken. 

Anonymkode: aa718...c42

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Valpefett er de ekstra kiloene enkelte barn har som de vokser av seg i løpet av 16-19 års alderen.

som 16 åring var jeg 108 kg

108kg som 16-åring kvalifiserer som fedme, ikke valpefett.

Valpefett er å ha litt ekstra på magen,litt rund i kantene når man kommer i puberteten, før man strekker seg i været og det litt ekstra på kroppen forsvinner.

Men 108kg er way beyond valpefett!!

Anonymkode: 4d322...7a1

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, pautina skrev:

Jeg er lærer og tar opp vekt på svært overvektige barn til foreldrene.  Men gjør det når vi har snakker om det faglige. Disse barna mestrer jo ikke gymtimene og det har jeg plikt til å formidle. Sier feks at barnet ikke greier å stupe kråke, hoppe tau, løpe etc. Og spør om barnet er veldig stillesittende hjemme. Spør da hva det liker å gjøre på fritiden og om det er mulig å få det til å bli mer aktivt. Snakker også om hva foreldrene tror er årsaken til overvekten, om det er inaktivitet eller overspising og om det er noe de kan gjøre for å hjelpe barnet, eller om de ønsker hjelp fra det offentlige.  I vår kommune tilbys foreldre både kostholdshjelp og gymgrupper for overvektige barn. 

Foreldre ønsker ofte å hjelpe barna sine, men vil ikke innse at de kan ha skyld i overvekten. Ser at mange foreldre vet lite om kosthold og at de ofte synes synd på barna sine. Dessverre er ofte trøsten noe som involverer mat,  McDonald's, Peppes etc

Anonymkode: 833c2...bf1

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer og tar opp vekt på svært overvektige barn til foreldrene.  Men gjør det når vi har snakker om det faglige. Disse barna mestrer jo ikke gymtimene og det har jeg plikt til å formidle. Sier feks at barnet ikke greier å stupe kråke, hoppe tau, løpe etc. Og spør om barnet er veldig stillesittende hjemme. Spør da hva det liker å gjøre på fritiden og om det er mulig å få det til å bli mer aktivt. Snakker også om hva foreldrene tror er årsaken til overvekten, om det er inaktivitet eller overspising og om det er noe de kan gjøre for å hjelpe barnet, eller om de ønsker hjelp fra det offentlige.  I vår kommune tilbys foreldre både kostholdshjelp og gymgrupper for overvektige barn. 

Foreldre ønsker ofte å hjelpe barna sine, men vil ikke innse at de kan ha skyld i overvekten. Ser at mange foreldre vet lite om kosthold og at de ofte synes synd på barna sine. Dessverre er ofte trøsten noe som involverer mat,  McDonald's, Peppes etc

Anonymkode: 833c2...bf1

Det høres veldig bra ut, jeg hadde håpet å samarbeide med mammaene til venninnene med samme problem, aktivering på ettermiddager osv, men det var dessverre ikke mottagelighet, mange synes det er veldig ømt tema... 

Ansvarsfraskrivelse å ikke ta grep, man kan jo ikke ha skyld, man er jo totalt eneveldig i forhold til både inntak og aktivitet når de er små. Det er vanskelig og samtidig er man livredd for spiseforstyrrelse. Men barna vet det jo selv når de er skolealder og slemme kommentarer Fr andre må jo være verre for selvbildet enn sannhet fra oss tenker jeg. Vi lyktes i hvert fall bedre da hun ble involvert i problemstillingen enn med å prøve i smug, for det ble bare trass.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...