Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og ser på bolig. Trenger hjelp. 

Prisant 1,9mill og fellesgjeld 120k

hva betyr dette? At hvis jeg skal kjøpe leiligheten, byr jeg på pris ant på 1,9mill og betaler fellesgjelden separat hvar mnd? Eller byr jef utifra prisant og fellesgjelden som blir på 2,02mill? Men da har jeg vel betalt felleagjelden,hvorfor står det da på annonsen at det skal betales 4000k/mnd fellesutgift?

Anonymkode: 6e5f7...2f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om renter og avdrag på fellesgjelden er innbakt i husleien er det er totalprisen du skal forholde deg til når du byr på en bolig.

Skrevet

Fellesgjelden er et lån boretslaget eller sameiet har tatt sammen, og følger leiligheten du kjøper. Din andel av denne fellesgjelden blir da på 120k. Dette er et lån som er separat fra det lånet du eventuelt må ta for å kjøpe leiligheten. Noen ganger går det også ann å betale ned hele sin fellesgjeld når man skulle ønske. 

4k/mnd i fellesutgifter vil inkludere renter og avdrag på fellesgjelden samt kostander for vaktmester, trappevask, opparbeiding av kapital for planlagte renoveringer, honorar til styret etc, etc. 

Skrevet

La si boliglånet er på 7000kr/mnd. Må jeg da betale ekstra 4000kr/mnd på fellesutg?

Men hvis jeg da kjøper leiligheten for prisant+fellesgjeld,da har jeh jo betalt ned på min andel av fgjelden. Hvorfor skal jeg da fortsette å betale ned på denne hver mnd? Fordi fgjelden per måned,dekker jo renter og avdraget på totale fgjelden?(som jeg jar nedbetalt ved kjøp)

Skrevet

Nei, du betaler ikke ned fellesgjelden når du kjøper. Men banken tar ofte denne med i beregningene når de beregner hvor mye du kan få i lån/hva du kan betjene av lån, derfor må du ta høyde for dette når du skal by.

Så du byr på f.eks 1.9 mill som er takst. Ofte er det budkrig, og du kan f.eks måtte ende opp med å betale 2.3 mill. Selv om dette er mer enn takst pluss felleslån, så har du ikke betalt ned på fellesgjelden. 

Dersom du skal betale ned fellesgjelden din kommer dette utenom det du betaler for leiligheten, og gjøres først etter at du har kjøpt leiligheten. 

Ps, tror det er lurest å fortsette å ha fellesgjerl, den er nok ikke så stor andel av de 4000 i fellesutgift.

Anonymkode: 4da95...597

Skrevet

Om du byr 1 900 000kr er dette eks fellesgjeld.

Prisen på boligen blir 1 900 000kr + 120 000kr = 

2 020 000kr + omkostninger.

Anonymkode: 29a74...111

Skrevet

Ja, la oss komme med enda flere svar som sier akkurat det samme som forklaringene over :popcorn:

Anonymkode: c7d7a...c7a

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 timer siden, prt90 skrev:

Selv om renter og avdrag på fellesgjelden er innbakt i husleien er det er totalprisen du skal forholde deg til når du byr på en bolig.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, la oss komme med enda flere svar som sier akkurat det samme som forklaringene over :popcorn:

Anonymkode: c7d7a...c7a

Det er ikke rart TS blir forvirret når det kommer svar som over her. Da må nesten flere svare for å bevise at den første gjøken tok feil eller formulerte seg dårlig.

Endret av penny_
  • Liker 2
Gjest Timaras
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og ser på bolig. Trenger hjelp. 

Prisant 1,9mill og fellesgjeld 120k

hva betyr dette? At hvis jeg skal kjøpe leiligheten, byr jeg på pris ant på 1,9mill og betaler fellesgjelden separat hvar mnd? Eller byr jef utifra prisant og fellesgjelden som blir på 2,02mill? Men da har jeg vel betalt felleagjelden,hvorfor står det da på annonsen at det skal betales 4000k/mnd fellesutgift?

Bankene forholder seg til totalgjelden, innbefattet fellesgjelden, når de gir lån på bolig.

Endret av Timaras
Skrevet

En annen ting å ta med i betraktningen vedrørende fellesgjeld er at denne kan også gå opp dersom borettslaget skal renovere. 

Er dette snakk om en blokk f.eks og de skal renovere fasaden e.l så tar borettslaget opp et ekstra lån for å gjøre dette. 

Mine foreldre hadde en leilighet for endel år tilbake hvor det var 70000.- i fellesgjeld. Da fasaden på blokken ble pusset opp og de innglasserte samtlige terrasser så var det plutselig 520000.- i fellesgjeld etterpå. 

Dette må de uansett ta opp på en generalforsamling først hvor beboerene stemmer over forslaget men om du ikke ønsker dette og flertallet ønsker dette så har du likevel ikke noe du skulle sagt.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Timaras skrev:

Bankene forholder seg til totalgjelden, innbefattet fellesgjelden, når de gir lån på bolig.

Men det var jo ikke spørsmålet til TS. Spørsmålet er om hun må betale fellesgjelden med en gang, og om man byr på totalprisen eller kun prisantydning. 

Endret av penny_
  • Liker 1
Gjest Timaras
Skrevet
1 minutt siden, penny_ skrev:

Men det var jo ikke spørsmålet til TS. Spørsmålet er om hun må betale fellesgjelden med en gang, og om man byr på totalprisen eller kun prisantydning.

Ja hun må betale fellesgjeld fra 1 mnd, når hun flytter inn. Bare normalt det.

Skrevet (endret)
1 minutt siden, Timaras skrev:

Ja hun må betale fellesgjeld fra 1 mnd, når hun flytter inn. Bare normalt det.

Jeg prøver igjen. Spørsmålet var om fellesgjelden er inkludert i kjøpesummen (det hun byr). Det er den ikke.

Hvordan er det mulig å misforstå så kraftig... :balltre:

Endret av penny_
  • Liker 8
Gjest Timaras
Skrevet (endret)
6 minutter siden, penny_ skrev:

Jeg prøver igjen. Spørsmålet var om fellesgjelden er inkludert i kjøpesummen. Det er den ikke.

Det står i forskriftene, og i papirene fra brl, hvilke retningslinjer de har.

Og leser du på FINN.NO, under boligsalg, så i beregnes fellesutgiftene slik at det er en totalsum.Så svaret er JA.

Endret av Timaras
Skrevet
Akkurat nå, Timaras skrev:

Selv bor jeg i BRL, og banken, regnet ut med fellesgjelden brl hadde, når jeg skulle ha lån. Da fellesgjelden inkl 990 000 pr enhet som iberegnes i fellesgjelden. Da jeg bor i nyere brl. Fikk jeg nå forklart så du forstår? Så ja her jegf bor er fellesutgifter, inkludert lånet til banken. Men fellesgjeld betaler du til brl. Og bankene, regner ut fra det, når du skal ta opp et l¨n, om du ikke kan betale kontant. Da kommer fellesgjelden utenom.

Det du sier er riktig, og det vet jeg, men det svarer ikke på TS sitt spørsmål. Så du misforstår hva hun spør om.

Hvis fellesgjelden er på 900 000 og prisantydning på 2 000 000, så må du ha et finansieringsbevis som sier at du kan kjøpe for 2 900 000. Det du ikke klarer å svare på er følgende:  Du byr ikke 2 900 000 for leiligheten. Du byr 2 000 000. Du betaler heller ikke 2 900 000. Du betaler 2 000 000 hvis det ikke kom noen andre bud og du vinner budrunden.

• Liker 4
Gjest Timaras
Skrevet (endret)
2 minutter siden, penny_ skrev:

Det du sier er riktig, og det vet jeg, men det svarer ikke på TS sitt spørsmål. Så du misforstår hva hun spør om.

Hvis fellesgjelden er på 900 000 og prisantydning på 2 000 000, så må du ha et finansieringsbevis som sier at du kan kjøpe for 2 900 000. Det du ikke klarer å svare på er følgende:  Du byr ikke 2 900 000 for leiligheten. Du byr 2 000 000. Du betaler heller ikke 2 900 000. Du betaler 2 000 000 hvis det ikke kom noen andre bud og du vinner budrunden.

Bankene tenker ikke slik.

Hva hvert enkelt brl gjør det blir opp til dem. Der er det også ulik praksis. Det kommer an på hvilket boliglag som eier leiligheten.

Endret av Timaras
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Timaras skrev:

Bankene tenker ikke slik.

Hva hvert enkelt brl gjør det blir opp til dem. Der er det også ulik praksis.

Jaha, så hvordan tenker en bank, og hvordan kan praksisen være i borettslag?

Kjøpesummen går uansett til selger. Hvordan borettslaget krever inn fellesgjelden er jo ikke spørsmålet.

Endret av penny_
Skrevet
4 minutter siden, Timaras skrev:

Det står i forskriftene, og i papirene fra brl, hvilke retningslinjer de har.

Og leser du på FINN.NO, under boligsalg, så i beregnes fellesutgiftene slik at det er en totalsum.Så svaret er JA.

Du får oppgitt en totalsum ja, men de er IKKE inkludert i kjøpesummen. 

For at de skal kunne betales ned så må boretttslaget ha en IN ordning. Dette er ikke vanlig i gamle borettslag.

Dersom det er en IN ordning så kan den innfris dersom renten på fellesgjelden ikke er bundet. Dersom den er bundet så vil det ikke være mulig å innfri den, selv til over/underkurs. 

Selv om det er mulighet for å innfri den så vil du i alle tilfeller sitte igjen med +/- 2000 i felleskostnader i måneden.

Felleskostnadene går typisk til utvendig forsikring, forretningsførsel, tvpakke, vaktmestertjenester, kommunale avgifter m.m

Gjest Timaras
Skrevet
2 minutter siden, Akay skrev:

Du får oppgitt en totalsum ja, men de er IKKE inkludert i kjøpesummen. 

For at de skal kunne betales ned så må boretttslaget ha en IN ordning. Dette er ikke vanlig i gamle borettslag.

Dersom det er en IN ordning så kan den innfris dersom renten på fellesgjelden ikke er bundet. Dersom den er bundet så vil det ikke være mulig å innfri den, selv til over/underkurs. 

Selv om det er mulighet for å innfri den så vil du i alle tilfeller sitte igjen med +/- 2000 i felleskostnader i måneden.

Felleskostnadene går typisk til utvendig forsikring, forretningsførsel, tvpakke, vaktmestertjenester, kommunale avgifter m.m

Der var det en grei måte å si det på.

Nå må jeg stikke.

Ha en fin dag.

Gjest Overrasket
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva betyr dette? At hvis jeg skal kjøpe leiligheten, byr jeg på pris ant på 1,9mill og betaler fellesgjelden separat hvar mnd? 

Ja, det er det det betyr. 

Applaus til @penny_ for fremragende tålmodighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...