Gå til innhold

Ekstrem spyfobi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har ekstrem fobi for spy. Mest når det kommer til at andre skal spy, men jeg er også livredd for å spy selv. Dette går veldig ut over livet mitt. Jeg tør ikke ta fly,tog,buss osv. Hadde jeg vært i en bil hvor noen måtte spy hadde jeg mest sannsynlig hoppet ut i fart fordi jeg får dødsangst og blir helt febrilsk, på samme måte som de som er livredd slanger, høyder osv. Har jeg for en gangs skyld turt meg på en buss blir jeg stiv av skrekk og får angst å vil av med engang hvis jeg hører noen nevne ordet spy/kvalm o.l.

Noen andre som har det slik? Noen som kan gi meg noen tips for å bli bedre?

Jeg trenger ingen preken om at dette er en tåpelig fobi blabla, jeg har ikke valgt denne fobien og er fullstendig klar over at spy ikke er farlig men prøv å si det til hjernen min 😝

Anonymkode: 83b1c...5e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fobier er jevnt over en ypperlig kandidat til eksponeringsterapi.

Enten med en behandler (psykolog, psykiater, terapeut, eller noen du stoler på), eller på egenhånd. 

Om du tar det selv, begynn i det små. Finn ut hva du reagerer minst på, lyd eller syn? Er det mindre ille om det er tegnefilmer? Dyr? Tegnefilmer med dyr? Babyer som gulper? Og retning google og youtube med deg. Finn bilder, videoer osv, og kikk på de i øøøøøøøøøørsmå doser. Om du har en litt sær venn som kan finne "milde" bilder og videoer til deg først, så vil det hjelpe godt på tempoet, men det er mulig å gjøre alene.

Hjerner er noen rare dyr, men stort sett kan de overtales ;)

Anonymkode: e9c47...947

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke prøve drikke deg dritings og kvalm, så spyr du. Er ikke s¨å ille når man blir vant til det

Anonymkode: f52a2...b9a

• Liker 1
Skrevet

TS her.

glemte å si at jeg ikke takler å se/høre noen spy på TV heller, skrur alltid av lyden og ser bort.

Jeg kan ikke drikke meg dritings for så å spy da jeg aldri ville drukket meg driting for da vet jeg at jeg kommer til å spy og ville derfor ikke utsatt meg for det med vilje. 

Jeg spydde sist for 2 år siden og det var ikke så gale som jeg hadde trodd, men det største problemet er andre som spyr.

Jeg har prøvd å finne ut hva som skremmer meg slik og jeg har vel funnet ut at det er at det er så uforutsigbart. Noen kan spy skikkelig høylytt, andre ikke. Noen kan spy masse, andre ikke. Noen spy lukter død, andre ikke så ikke. Det er både lukt, lyd og utseende som skremmer meg.

Har hørt om eksponeringsterapi problemet er jo bare at når man er livredd noe er ikke det så lett å skulle eksponere seg for det. Er vel ikke noen enkel løsning på dette 😔 

Noen som vet om man kan få dekt psykolog for en slik fobi som ødelegger hverdagen såpass mye som min?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

glemte å si at jeg ikke takler å se/høre noen spy på TV heller, skrur alltid av lyden og ser bort.

Begynn der. Knip igjen øya, og skru ned lyden, men la det være bittelitt igjen.

Jeg kan ikke drikke meg dritings for så å spy da jeg aldri ville drukket meg driting for da vet jeg at jeg kommer til å spy og ville derfor ikke utsatt meg for det med vilje. 

Jeg spydde sist for 2 år siden og det var ikke så gale som jeg hadde trodd, men det største problemet er andre som spyr.

Jeg har prøvd å finne ut hva som skremmer meg slik og jeg har vel funnet ut at det er at det er så uforutsigbart. Noen kan spy skikkelig høylytt, andre ikke. Noen kan spy masse, andre ikke. Noen spy lukter død, andre ikke så ikke. Det er både lukt, lyd og utseende som skremmer meg.

Har hørt om eksponeringsterapi problemet er jo bare at når man er livredd noe er ikke det så lett å skulle eksponere seg for det. Er vel ikke noen enkel løsning på dette 😔 

Noen som vet om man kan få dekt psykolog for en slik fobi som ødelegger hverdagen såpass mye som min?

Jepp, det er mulig. Kan ta endel tid, men ofte så trenger det såpass få behandlinger at det kan være verdt å vurdere å gå privat.

Anonymkode: e9c47...947

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener, for jeg har det akkurat slik selv. Jeg kan dessverre ikke gi deg noen gode råd, ettersom jeg kommer i full panikkmodus bare noen uttaler ordene "vondt i magen" og jeg kan nesten føle på meg når noen blir kvalme og uvel selv om de ikke sier noe. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

jeg har ekstrem fobi for spy. Mest når det kommer til at andre skal spy, men jeg er også livredd for å spy selv. Dette går veldig ut over livet mitt. Jeg tør ikke ta fly,tog,buss osv. Hadde jeg vært i en bil hvor noen måtte spy hadde jeg mest sannsynlig hoppet ut i fart fordi jeg får dødsangst og blir helt febrilsk, på samme måte som de som er livredd slanger, høyder osv. Har jeg for en gangs skyld turt meg på en buss blir jeg stiv av skrekk og får angst å vil av med engang hvis jeg hører noen nevne ordet spy/kvalm o.l.

Noen andre som har det slik? Noen som kan gi meg noen tips for å bli bedre?

Jeg trenger ingen preken om at dette er en tåpelig fobi blabla, jeg har ikke valgt denne fobien og er fullstendig klar over at spy ikke er farlig men prøv å si det til hjernen min 😝

Er det virkelig så ofte du kommer opp i situasjoner der folk spyr? 

Jeg personlig har ikke spydd siden jeg var kasnkje 9 år gammel, og jeg har aldri opplevd at noen andre folk har spydd i offentligheten, på butikken, på bussen osv.

Anonymkode: 8213a...8d9

Skrevet

Det som kan være godt å tenke på for din del er at de aller fleste spyr uhyre sjeldent, og hvis de først gjør det så skjer det som oftest i hjemmet deres fordi de er syke eller på et eller annet låst toalett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...