Gå til innhold

Boligprisene her tar helt av!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her jeg bor gikk nettopp et naborekkehus for nesten ti millioner. TI millioner!! For et helt vanlig rekkehus med normal standard! Det er jo helt sykt?! Prisen har økt med 2,5 mill på under to år. 

Kommer ikke boligprisene i Oslo til å nå et tak snart?

Anonymkode: ea054...4a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo masse diskusjoner rundt dette, hvor de fleste mener det er boligmangel som presser opp prisene. Det er jo få boliger til salgs i Oslo, men jeg syns uansett det er fullstendig galskap hva folk er villige til å gi. Viser vel hvor mye penger enkelte har her i landet.

Jeg er fornøyd med å leie enn så lenge, for jeg har ingen interesse av å sitte med 2,5 mill i lån alene. Har noen venninner som har gjort dette. De bor i små leiligheter, og bruker halve lønna på å nedbetale lånet sitt. Ikke kan de bruke penger på ferie, ikke har mulighet til å reise for litt lengre tid. Jeg har fortsatt såpass mange ting jeg vil gjøre før jeg slår meg ned med familie, så er egentlig greit å leie. Bor også i kollektiv, så får spart mye hver måned.

Anonymkode: a7e37...366

• Liker 1
Skrevet

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fornøyd med å leie enn så lenge, for jeg har ingen interesse av å sitte med 2,5 mill i lån alene. Har noen venninner som har gjort dette. De bor i små leiligheter, og bruker halve lønna på å nedbetale lånet sitt. Ikke kan de bruke penger på ferie, ikke har mulighet til å reise for litt lengre tid. Jeg har fortsatt såpass mange ting jeg vil gjøre før jeg slår meg ned med familie, så er egentlig greit å leie. Bor også i kollektiv, så får spart mye hver måned.

Med 2.5 millioner i lån så betaler man med 2 % rente etter skatt i underkant av 3000 kroner i rente i måneden. Resten er tvungen sparing. I tillegg har man noen utgifter til husleie og vedlikehold, men sannsynligvis vil de totale boutgiftene i en leilighet til 2.5 millioner være 4-5 tusen kroner i måneden. Hva betaler du i leie?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor gikk nettopp et naborekkehus for nesten ti millioner. TI millioner!! For et helt vanlig rekkehus med normal standard! Det er jo helt sykt?! Prisen har økt med 2,5 mill på under to år. 

Kommer ikke boligprisene i Oslo til å nå et tak snart?

Nå har renten nesten blitt halvert i løpet av de siste 2 årene. Det er nok mye av svaret på prisoppgangen. Nå som rentebunnen sannsynligvis er passert er det god grunn til å tro at boligprisene vil stabilisere seg, eller synke (om renta går opp)

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, prt90 skrev:

Med 2.5 millioner i lån så betaler man med 2 % rente etter skatt i underkant av 3000 kroner i rente i måneden. Resten er tvungen sparing. I tillegg har man noen utgifter til husleie og vedlikehold, men sannsynligvis vil de totale boutgiftene i en leilighet til 2.5 millioner være 4-5 tusen kroner i måneden. Hva betaler du i leie?

4-5 tusen kr med lån på 2.5 mill? Selve husleien er som regel på rundt 2000 kr alene, også har du lånet i tillegg. Mine venninner betaler mellom 9-12 tusen i måneden på lån og husleie, og har da i tillegg strøm, internett, etc. Så hvordan du har kommet deg frem til dette regnestykket skjønner jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4-5 tusen kr med lån på 2.5 mill? Selve husleien er som regel på rundt 2000 kr alene, også har du lånet i tillegg. Mine venninner betaler mellom 9-12 tusen i måneden på lån og husleie, og har da i tillegg strøm, internett, etc. Så hvordan du har kommet deg frem til dette regnestykket skjønner jeg ikke.

Med 2000,- i fellesutgifter og 3000,- i rentekostnader er man oppe i 5000,- i måneden. Utgifter til strøm , kommunale avgifter og Internett har man uansett, selv om det er innbakt i leia. 

Dine venninner som betaler mer for å bo nå vil betale mindre enn en som leier når lånet er nedbetalt, samt sitte på store verdier i boligen. Du skriver at du ønsker å ha råd til å reise osv. nå, venninnene dine prioriterer å spare i bolig for å ha større økonomisk handlerom i fremtiden. 

Anonymkode: f39c4...860

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med 2000,- i fellesutgifter og 3000,- i rentekostnader er man oppe i 5000,- i måneden. Utgifter til strøm , kommunale avgifter og Internett har man uansett, selv om det er innbakt i leia. 

Dine venninner som betaler mer for å bo nå vil betale mindre enn en som leier når lånet er nedbetalt, samt sitte på store verdier i boligen. Du skriver at du ønsker å ha råd til å reise osv. nå, venninnene dine prioriterer å spare i bolig for å ha større økonomisk handlerom i fremtiden. 

Okei, da skjønner jeg regnestykket ditt. Men tvungen sparing kan jo fort resultere i en veldig trang økonomi, og hvis renta stiger vet jeg at mine venninner vil slite med å nedbetale. Det er egentlig mitt poeng her, at man må ikke på død og liv inn på det boligmarkedet akkurat nå. For min egen del hadde jeg nok vært så stressa over så mye lån at jeg ikke hadde klart å slappe av. For renta kan faktisk stige, boligprisene kan falle nå som utbyggingen er rekordhøy, og man kan miste jobben. Jeg prøver å se dette med å eie bolig fra flere sider, det er jo også en risiko for en ung person på en inntekt. 

• Liker 2
Skrevet

Okei, da skjønner jeg regnestykket ditt. Men tvungen sparing kan jo fort resultere i en veldig trang økonomi, og hvis renta stiger vet jeg at mine venninner vil slite med å nedbetale. Det er egentlig mitt poeng her, at man må ikke på død og liv inn på det boligmarkedet akkurat nå. For min egen del hadde jeg nok vært så stressa over så mye lån at jeg ikke hadde klart å slappe av. For renta kan faktisk stige, boligprisene kan falle nå som utbyggingen er rekordhøy, og man kan miste jobben. Jeg prøver å se dette med å eie bolig fra flere sider, det er jo også en risiko for en ung person på en inntekt. 

Er utbyggingen rekordhøy? Du må også regne med befolkningsveksten i Oslo da. 

Men hvorfor kjøper du ikke bolig litt lenger unna sentrum? Du får fortsatt leiligheter til rundt 2mill og da har du vel EK inkl så lånet ikke blir så stort. 

Anonymkode: 9aa60...1bd

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett i at det er mange fordeler med å leie.  Lavere risiko, mer fleksibilitet og bedre likviditet. Man skal ikke eie for enhver pris.

Men vit at denne friheten koster deg noen tusenlapper i måneden :)

hvis du er redd for renteoppgang er forresten 10 års fastrente veldig billig

• Liker 2
Gjest Lunasama
Skrevet

Betaler alltid en god slant ned på boliglånet, har ingen andre lån og skjønner ikke hva annet jeg skulle bruke de ekstra pengene på. Nå er gjelden på et såpass komfortabelt nivå at jeg kan begynne å unne meg en fin ferie snart, det hadde jeg ikke klart om jeg enda leide. Bokostnadene blir utrolig lave når man har betalt ned en god sum. Merker dog i år som alle andre år at stømmen går sinnsyk opp på denne tiden, selv om strømforbruket går ned pga varsomhet.

Hadde jeg leid i dag ville jeg nok bitt tenna sammen og leid et sted billigst mulig for å spare opp. Men enklere sagt enn gjort hvis man må bo sentralt i en stor by. Da ville jeg prøvd å delt noe med en venn.

Skrevet

Jeg tror ikke på noe boligkrakk i Oslo på en stund, da må i så tilfelle ledigheten stige enormt, og det har jeg heller ikke tro på. Selvsagt kan det ikke stige ut i himmelen, men tror på en sakte utflating. De som sitter og leier og venter på det berømmelige krakket tror jeg kan vente lenge....

Anonymkode: cf2e7...51b

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke på noe boligkrakk i Oslo på en stund, da må i så tilfelle ledigheten stige enormt, og det har jeg heller ikke tro på. Selvsagt kan det ikke stige ut i himmelen, men tror på en sakte utflating. De som sitter og leier og venter på det berømmelige krakket tror jeg kan vente lenge....

Anonymkode: cf2e7...51b

For to år siden var det noen som lagde tråd her om det kommende boligkrakket og at h*n kommer til å shoppe leiligheter da. Jeg fulgte tråden fordi jeg vurderte å selge den ene leiligheten min og rådet jeg fikk var at jeg måtte forte meg å selge før prisene raste. Jeg ventet og nå har taksten steget nærmere en million i verdi. 

• Liker 3
Skrevet

+Leie vs. eie er en diskusjon som pleier å konkludere med at å leie er et tapsprosjekt med lav risiko.

Å låne 3 mill. kr i dag er ikke uvanlig og koster deg i praksis ingenting eller er netto lønnsomt.

Hvorfor er det slik?

Inflasjonen er 2-3 %.

Renta er 2-3 %

Fradraget er 27%

Det betyr at du tjener penger på å låne med disse tallene.

Eks: 3 mill. kr i gjeld. rente 2,5 %. Dette utgjør 75 000 i rente i året. Av dette får du igjen 27% fra staten, dvs. 20 000 kr på skatten. Siden inflasjonen er omtrent den samme så tjener du dermed NETTO 20 000 i året på å låne 3 mill. kr.:)

Verdistigningen er holdt utenfor her. Hvis det utgjør 5 % i året så vil du totalt kunne tjene 150 000 + 20 000 hvert eneste år, og det helt skattefritt (gevinst fra boligsalg er skattefritt).

Dette gjør at kjøp av bolig er en utmerket måte å investere i, samtidig som man slipper å kaste bort 10 000+ hver mnd. til en utleier.

Anonymkode: aac9b...2dc

• Liker 4
Skrevet

Akkurat nå selges 40% av alle boliger i Oslo til folk som sekundærbolig. Dvs ren investering. Dette skaper en kunstig høy prisgalopp. Så krakket er nært. Når alle tenker likt, alle sier prisene skal opp opp opp.. Sky is the limit.. Invester i bolig! Og slik har man snakket i mange år. Ja da bør varselklokkene ringe. 

Vi fikk oss en fin påminnelse i oljebransjen. Offshore-rederiene satset alle over evne. Lånte masse penger. Alle tenkte likt. Ingen var i nærheten av å tenke på en kommende krise. Og nå er katastrofen et faktum. Konkursspøkelser og oppsagte arbeidsplasser.

Innen 5 år er boligkrakket i Oslo et faktum. Akkurat som tilfellet København. I Oslo er nå kvadratmeterprisen for boliger dobbelt høy som i København. Oslo skal ned på dette nivået innen 5-10 år.

Men uansett...dere som kjøpte bolig i Oslo i 2006 vil uansett komme på plussiden etter det kommende boligkrakket.. :-)

Anonymkode: 4f30d...6c6

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå selges 40% av alle boliger i Oslo til folk som sekundærbolig. Dvs ren investering. Dette skaper en kunstig høy prisgalopp. Så krakket er nært. Når alle tenker likt, alle sier prisene skal opp opp opp.. Sky is the limit.. Invester i bolig! Og slik har man snakket i mange år. Ja da bør varselklokkene ringe. 

Vi fikk oss en fin påminnelse i oljebransjen. Offshore-rederiene satset alle over evne. Lånte masse penger. Alle tenkte likt. Ingen var i nærheten av å tenke på en kommende krise. Og nå er katastrofen et faktum. Konkursspøkelser og oppsagte arbeidsplasser.

Innen 5 år er boligkrakket i Oslo et faktum. Akkurat som tilfellet København. I Oslo er nå kvadratmeterprisen for boliger dobbelt høy som i København. Oslo skal ned på dette nivået innen 5-10 år.

Men uansett...dere som kjøpte bolig i Oslo i 2006 vil uansett komme på plussiden etter det kommende boligkrakket.. :-)

Jeg har venner i København som merker at boligprisene stiger og enkelte områder har ikke hvermannsen råd til å kjøpe engang. 

Du får fortsette å drømme. 

• Liker 2
Skrevet

Og jeg skriver om rekkehus. Leie og sekundærboliger er ikke så relevant da. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har venner i København som merker at boligprisene stiger og enkelte områder har ikke hvermannsen råd til å kjøpe engang. 

Nei. Du får fortsette å drømme om boligpriser som skal vokse inn i himmelen. Da blir fallet større...og jeg kan plukke opp restene av folks feilinvesteringer. Jeg håper faktisk folk fortsetter å drømme og overbyr hverandre i ennå 2-3 år. Fallet skal bli grusomt og heftig. :-)

• Liker 1
Skrevet

Nei, det blir nok ikke krakk i aller nærmeste fremtid, men det er skrevet en del om en mulig boligboble. Risikoen øker uansett år for år, og det har den gjort siden slutten av nittitallet da prisene fortsatt var relativt edruelige. Går man inn nå, tar man en ikke ubetydelig risiko. Personlig hadde jeg hvert fall ikke kjøpt i Oslo per i dag, men flyttet litt lenger utenfor, med noe laverer risiko. 

Anonymkode: 976e3...1da

Skrevet

Nei. Du får fortsette å drømme om boligpriser som skal vokse inn i himmelen. Da blir fallet større...og jeg kan plukke opp restene av folks feilinvesteringer. Jeg håper faktisk folk fortsetter å drømme og overbyr hverandre i ennå 2-3 år. Fallet skal bli grusomt og heftig. :-)

Som jeg nevnte lenger opp, har slike "boligkrakk" tråder vært gjenganger på KG og har tjent flere hundre tusener på å ikke følge rådene som er nevnt der. Når jeg nå selger den ene leiligheten min har jeg tjent en slant. Det har ikke kostet meg en skit å ha den leiligheten siden husleien betalte ned lånet. Jeg regner med at den vil gå over taksten den og😊

• Liker 3
Skrevet

Vi eier, og betaler mindre i renter og avdrag på lånet enn hva det koster å leie en halvparten så stor leilighet i samme området (da har vi dog bundet litt egenkapital i boligen, men avkastningen vi så langt har fått på dette er god da boligen vår har steget 1 million i verdi på 2 år) 

Med kommunale avgifter, strøm og TV/Internett inkludert betaler vi i underkant av 2000,- mer i måneden og har dobbelt så stor plass, samtidig som vi sparer i bolig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...