Gå til innhold

Min vei til medisin!


Radon

Anbefalte innlegg

Hei til deg som måtte lese dette! Dette er min vei til medisinstudiet, som i første omgang vil handle om å ta opp fag og holde seg motivert. Går alt etter planen skal jeg søke meg inn våren 2018.

 

Jeg er ikke en av de som har drømt om å bli lege siden Greys Anatomy startet. Det var først i tredjeklasse på vgs at jeg kjente på "legedrømmen", men da var det sent å endre på studievalgene. Jeg hadde uansett ingen tro på at jeg kunne komme meg inn, så jeg startet på et annet studie. Det ble bare med det ene semesteret, men jeg fikk mye igjen for det. Med nok selvtillit og struktur har jeg bestemt meg for å følge drømmen. Nå skal jeg starte med å ta opp fag, og jeg gleder meg helt vilt! Jeg skal ta opp fag hos Sonans og betale i dyre dommer for å komme meg til målet mitt raskest mulig. 

Første halvår skal jeg ta kjemi 1 og R1. Begge er fag jeg har hatt før, men som jeg ikke har så veldig god karakter i. Velger å se det positive, med en 2'er i matte så er det mange poeng og hente! :biggrin: Jeg har satt meg et mål på 4 eller mer i disse fagene. 

Neste halvår skal jeg ta kjemi 2 og fysikk 1. Dette er nye fag for meg og jeg kjenner allerede jeg gruer meg litt. Forhåpentligvis går kjemien greit når jeg har fått et solid grunnlag fra kjemi 1. Fysikken blir krevende, men jeg skal klare det. Jeg er heldigvis velsignet med en familie som forstår fysikk godt og er flink til å lære bort! Jeg håper på 4 eller mer i disse fagene også. Jeg vil også mest sannsynlig ta opp et par fag i 2018, men hvilke vet jeg ikke enda. 

Snittet mitt er foreløbig 52,7 (med alderspoeng og realfagspoeng). Jeg er veldig heldig som er født og oppvokst i Nord-Norge, så med mindre FRP får viljen sin å fjerner nordnorskkvoten, trenger jeg rundt 60,7 i snitt. Dette er snittet for å komme inn på UiT (sannsynligvis vil det være litt høyere siden snittet har gått opp jevnlig de siste 5 årene). Det er ikke svimlende høyt, men jeg håper å få mer enn minimumskravet! 

Dette var min plan og drøm oppsummert! Om noen har tips eller erfaringer så vil jeg gjerne høre dem. :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...