Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bekjent i slutten av femtiårene som opplever store problemer med NAV. Vedkommende har vært 100% sykemeldt i ett år, og skulle derfor søke om aap når perioden var slutt. Første søknad ble avslått fordi lege ikke hadde sendt papirer tidsnok, greit nok. Så har h*n fått to nye avslag. For å få aap må arbeidsevne være nedsatt med minst 50%, og h*n har som sagt vært 100% sykemeldt. Både lege og psykolog mener vedkommende ikke kan gå tilbake til jobben h*n hadde. Spesielt psykolog skjønner ingenting av hvorfor dette blir avslått. Man går jo ikke fra å være 100% sykemeldt til å bli 100% frisk så fort sykemeldingsperioden er over? Hva i all verden er dette, og hva kan bli gjort her? Kan man klage en fjerde gang? Om det er relevant sliter h*n med sammensatte lidelser, både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: f8ebb...9c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

Nav finner vel ikke at vedkommende fyller kriteriene for å få stønad? Da har de ikke noe annet valg enn å avslå søknaden. Her er det legeerklæringer som er avgjørende for hva som skjer videre, da det er legens legeerklæring som ikke sier at pasienten er syk nok til å fylle lovens krav for videre ytelse. Ja, Nav kan og skal gjøre dette. 

Anonymkode: 91611...87f

• Liker 10
Skrevet

Dere må nesten snakke med nav om hvorfor søknaden blir avslått. Kanskje det skjer en feil et sted der de ikke får all dokumentasjon eller noe. Kanskje lege eller psykolog sender det til feil adresse? Hvem vet.

Anonymkode: 27d84...f56

Skrevet

Når jeg gikk over på AAP så mener jeg å huske at psykolog og lege skrev ett brev hver til NAV som jeg fikk høre og at NAV kunne bare kontakte de hvis det var noe uklart. Har denne personen fått høre hva som blir sendt av gårde til NAV?

NAV kontakten min snakket med psykologen flere ganger og jeg hadde ingen problemer med å gå over etter ett år som 100%.

Anonymkode: 77ef7...c63

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav finner vel ikke at vedkommende fyller kriteriene for å få stønad? Da har de ikke noe annet valg enn å avslå søknaden. Her er det legeerklæringer som er avgjørende for hva som skjer videre, da det er legens legeerklæring som ikke sier at pasienten er syk nok til å fylle lovens krav for videre ytelse. Ja, Nav kan og skal gjøre dette. 

Hvordan kan man ikke fylle kriteriene når man har vært 100% sykemeldt i ett år? Er man helt frisk etter denne perioden, mener du?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man ikke fylle kriteriene når man har vært 100% sykemeldt i ett år? Er man helt frisk etter denne perioden, mener du?

Noen er friske, ja. Og dersom NAV ikke har fått nok dokumentasjon så må de anta at det gjelder denne personen også.

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på sykdommen.... Forbausende mange som blir friske når sykepengene går ut etter ett år.

Men, seriøst, det er helt umulig å gi noe annet svar på dette enn at ja, dette har NAV lov til. Det er strenge inngangsvilkår for å komme over på AAP og det kommer blant annet an på hva legeerklæringen sier, hvilken aktivitet personen er i osv.
Det er også slik at man kan ha vært 100% sykmeldt i den jobben man har, men at man fint kan fungere fullt i en helt annen jobb. da har man ikke rett på AAP.

• Liker 2
Skrevet

NAV kan gjøre akkurat hva pokker de vil, de er en gjeng med hodeløse høns som ikke gjør annet enn å sitte med fingeren i rompa hele dagen. Er så drittlei hele etaten atte æsj...

Anonymkode: 500b0...dd6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen er friske, ja. Og dersom NAV ikke har fått nok dokumentasjon så må de anta at det gjelder denne personen også.

Både lege og psykolog har skrevet til NAV at vedkommende er syk og ikke kan gå tilbake i jobben h*n har/eller lignende jobb, men en "overlege" som jobber i NAV mener det motsatte uten å i det hele tatt ha snakket med personen det gjelder. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mange er helt eller delvis friske etter en sykemeldingsperiode ja.
Men så vidt jeg vet så står det uansett i avslaget hvorfor, så der har dere jo en forklaring.
Om NAV anser dokumentasjonen som for dårlig, så må rette vedkommende fikse det.

Anonymkode: b273f...75b

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å snu på det, mener du at ingen som har vært 100% sykemeldt i et år kan være klare for jobb? Mennesker og diagnoser er forskjellige, og sykemeldingsperioder kan være ganske lange. Mye kan skje. Det er NAVs jobb å sjekke det.

Anonymkode: af565...ada

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Både lege og psykolog har skrevet til NAV at vedkommende er syk og ikke kan gå tilbake i jobben h*n har/eller lignende jobb, men en "overlege" som jobber i NAV mener det motsatte uten å i det hele tatt ha snakket med personen det gjelder. 

Da må dere snakke med nav og høre hvorfor dere fikk avslag. Det er ingen her som vet hvorfor. Som sagt, kanskje de ikke får all dokumentasjonen. Hvem vet

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man har vært syk og fylt kriteriene for sykepenger betyr ikke at man automatisk også fyller kriteriene for aap. Det er legens opplysninger i legeerklæringen Nav forholder seg til opp mot lover og regler de jobber mot. Passer ikke dette sammen, så er avslag det du får. 

Forresten så skal det stå i avslaget/brevet hva som er grunnen til at søknaden avslåes. Så les brevet og snakk med lege og Nav. Kg må ellers få en kopi av hele brevet for  kunne rådgi og forklare deg avslaget. 

• Liker 2
Skrevet

Ja de kan gjøre det selv om personen synlig et syk. 

Jeg holder på med min tredje klage. Samtidig må jeg jobbe meg ihjel fordi uten rett på sykepenger så er økonomien min ødelagt. En jobb har jeg så enten må jeg si opp jobben for å kunne få rett på sosialpenger eller håpe at NAV  forstår hva legen faktisk mener. Legen min har sendt legeerklæring på legeerklæring, men NAV er ikke enig med legen. De har ikke pratet med legen eller meg. 

Så nå jobber jeg meg enda sykere enn det jeg var. Barna mine har jeg måtte overlate 100 % til min eksmann fordi helsa mi ikke er i stand til å ta være på familie og jobb samtidig. Jeg jobber, sover og gråter. 

Anonymkode: 85d98...197

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja de kan gjøre det selv om personen synlig et syk. 

Jeg holder på med min tredje klage. Samtidig må jeg jobbe meg ihjel fordi uten rett på sykepenger så er økonomien min ødelagt. En jobb har jeg så enten må jeg si opp jobben for å kunne få rett på sosialpenger eller håpe at NAV  forstår hva legen faktisk mener. Legen min har sendt legeerklæring på legeerklæring, men NAV er ikke enig med legen. De har ikke pratet med legen eller meg. 

Så nå jobber jeg meg enda sykere enn det jeg var. Barna mine har jeg måtte overlate 100 % til min eksmann fordi helsa mi ikke er i stand til å ta være på familie og jobb samtidig. Jeg jobber, sover og gråter. 

Psykisk?

Anonymkode: 6e812...542

Skrevet

TS her. Jeg fatter ikke at dette går an. H*n har ikke fått noe behandling eller ordentlig oppfølging av noen i sykemeldingsperioden, men nå mener NAV at personen er helt frisk? Er dette noe man kan kontakte advokat for?

Skrevet

Her må man rett og slett prate med NAV, jeg fikk avslag selv om jeg var 100% sykemeldt fra jobben min, fordi NAV mente det var flust av andre jobber jeg kunne ta!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg fatter ikke at dette går an. H*n har ikke fått noe behandling eller ordentlig oppfølging av noen i sykemeldingsperioden, men nå mener NAV at personen er helt frisk? Er dette noe man kan kontakte advokat for?

Kommer an på hva som står i avslaget. Ville ikke brukt dyre penger på advokat om dette kan løses med en telefon

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk?

Anonymkode: 6e812...542

Nei, fysisk. God utredning og diagnose fra legen. Glemte å nevne at legen på sykehuset har sendt skriv til NAV i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...