Gå til innhold

Sy sengeteppe og duk - hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenkte å sy meg en duk til spisestuebordet mitt i hvit lin, men så er jeg usikker på hvor mange cm med stoff "ekstra" jeg trenger i tillegg til bordets mål? Bordet er ca 1 meter i bredde og 2 meter i lengde. Så hvordan burde målene på duken min være? 

I tillegg har jeg tenkt til å sy meg et sengeteppe til sengen min, og lurer på det samme der.. Altså hvor mange cm jeg skal beregne "utenfor" sengen på en måte..

Håper dette ga mening:laugh:

Anonymkode: 7c059...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du bare må måle bord og seng, og se hvor mye du selv synes er fint at stikker utenfor. Husk å legg til ekstra på alle kanter. Altså fire kanter på bord; når det gjelder senga må man jo se hvor mange synlige kanter den har. (Senga mi står inntil veggen på to sider, og inntil en hylle på en side, så jeg har bare én side av senga som trenger kant utenfor om jeg skulle hatt sengeteppe.) Hvor mye ekstra kant du trenger (nå snakker jeg bord) er opp til deg; selv synes jeg det er fint med litt godt med ekstra kant, f.eks. 15 cm, men alt mellom 10-15 (evt. 20) cm tror jeg er vanlig. :) Og så må du huske på å legge til sømmonn, så du har nok stoff til å lage en fin kant på duken. Når du legger til sømmonnet må du se om du bare vil brette kanten under og sy, eller brette den to ganger og dermed skjule kanten på stoffet som kan frynse. Bretter du to ganger blir kanten veldig pen og ordentlig. :) Bretter du to ganger må du nok regne med rundt 3 cm i sømmonn, da blir kanten ca. 1 cm, men om du ønsker bredere kant må du legge til mer sømmonn. Så om bordet er 1x2 m, og du f.eks. skal ha 15 cm til å henge utenfor og 3 cm sømmonn, må stoffet være 136x236 cm, hvis min trøtte hjerne nå har klart å regne riktig. :fnise:

Innlegget ditt ga mening, men aner ikke om svaret mitt ga mening! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...