Gå til innhold

Birgitte Tengs saken gjenopptas.

tirben

Anbefalte innlegg

Eloise12345 skrev (4 timer siden):

Jeg står som et spørsmåltegn. Men som du sier: han virker mistenkelig ja. Og det med DNA : veldig merkelig ja. 

Og hvorfor skal han innrømme det om det faktisk er han? Hva har han å tjene på det? Jo samvittighet, men jeg tviler på om en eventuell morder vil innrømme det etter så lang tid. 

Mtp innrømmelse. Jeg leser og leser og har et inntrykk av at han ikke virker å ha hatt noe problem.med å innrømme de andre sakene han har vært borti så kanskje det kan bety at han ikke er en så hard nøtt å knekke hvis han er skyldig heller. Sitter nok sikkert lengre inne, men tror selv han ikke er typen å nekte altfor lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mheihei skrev (9 minutter siden):

Herregud. Så ekstremt tragisk å lese dette.  

3. Stian Elle fikk en frist på å få en tilståelse. Lykkes han ikke, ville Ståle Finsal overta avhørene.

I Elles dagboks kan vi lese: «Jeg har frist til mandag med å få en tilståelse. Mandag er det å redegjøre for status og Ståle vurderer selv å gå i avhør.» Målet var altså ikke å få frem sannheten, men en «tilståelse». Et annet sted i dagboken heter det at fetteren «ble redd da han så Ståle» og at de ville «skremme» ham til å tilstå. «Riktig at Ståle tar over og kjører ham litt.»

kilde: https://www.politiforum.no/debattinnlegg/stian-elle-og-avhorsmetodikk/150695

Jeg har rett og slett ikke ord.

Ja, hele saken er jo intet annet enn VILL!

Nokas ranet, der politimannen ble skutt og drept, da fikk gjerningsmannen straff for drapet! Selvsagt skulle gjerningsmannen straffes!

Men når en politimann/etterforsker tar sitt eget liv pga metodene som ble brukt innad i politiet, da skal politiet selv gå fri!

Ingen har måttet ta noe straff her. Eneste som har måttet ta straff er den uskyldige fetteren! 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, rebella81 said:

Runder av! 🙋‍♀️

Noen som vil diskutere sak? Er spent på om daværende riksadvokat, T A Busch?, kommer til å uttale seg? Synes det står respekt av at lensmannen på Karmøy den gangen har vært ute i media. Ellers er saken om Stian Elle en tragedie, virker som om han ble kasta under bussen for ikke å ofre Kripos' rykte 

Er vel ikke ofte riksadvokater uttaler seg på en måte som sier spesielt mye nytt i saker som dette, så jeg hadde blitt overrasket om det kom noe spennende fra den kanten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så dersom de finner annen gjerningsmann nå, så vil han her få det vanskelig. Slik som fetteren kanskje? Men fetteren har jo levd med dette fra dengang han var 19 år! Er vel på tide at andre enn fetteren får det vondt?

https://www.nrk.no/rogaland/_gjor-hele-norge-en-tjeneste_-ga-ned-i-kjelleren-og-sett-lokka-rundt-halsen_-1.14242639

Endret av vinterdekor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (55 minutter siden):

Ja, hele saken er jo intet annet enn VILL!

Nokas ranet, der politimannen ble skutt og drept, da fikk gjerningsmannen straff for drapet! Selvsagt skulle gjerningsmannen straffes!

Men når en politimann/etterforsker tar sitt eget liv pga metodene som ble brukt innad i politiet, da skal politiet selv gå fri!

Ingen har måttet ta noe straff her. Eneste som har måttet ta straff er den uskyldige fetteren! 

Kona til Stian Elle har jo sagt at selvmordet kom som et sjokk. Og det er ingen som vet årsaken til at han valgte å gjøre nettopp dette. Han la ikke igjen et brev med noe forklaring. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Kona til Stian Elle har jo sagt at selvmordet kom som et sjokk. Og det er ingen som vet årsaken til at han valgte å gjøre nettopp dette. Han la ikke igjen et brev med noe forklaring. 

Dagboka hans gir jo forklaring!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nattens rytter skrev (På 6.9.2021 den 17.59):

Fortsatt sliter foreldrene med å tro at det ikke er fetteren som er den skyldige.

– Advokat Erik Lea og jeg hadde et langt møte med Karen og Torger i går. De har ikke dannet sin oppfatning bare på politiets etterforskning, men også ut fra sin personlige kjennskap til fetteren, sier advokat John Christian Elden til NTB.

– Han har aldri til dem påstått seg uskyldig, og de har reagert på mye. Inntil det foreligger klare bevis på at dommen mot han er feil, lar ikke de seg forlede til å tro annet. De sitter på gjerdet og avventer og håper saken vil bli løst, sier Elden.

https://www.nrk.no/norge/elden_-fetteren-har-aldri-sagt-til-tengs-foreldrene-at-han-er-uskyldig-1.15638141

Hva er alle grunner som foreldrene til den drepte jenta hadde/har til å tro fetteren var/er skyldig? 
 -
 - 
 -

Hva er alle grunner som foreldrene til den drepte jenta hadde/har til å vite fetteren var/er uskyldig? 
 -
 - 
 -

Hvis det finnes flere grunner til at det drepte barnets foreldre trodde en mann var den som drepte barnet, så er det jo naturlig for barnets foreldre å fortsette å tro dette videre så fremt det ikke fremkommer bevis på at mannen ikke kan ha drept barnet. Kom det noe slik bevis?

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig med alle de som synes så synd på fetteren som ble stigmatisert og dømt av befolkningen selv om han strafferettslig var frikjent, og som nå ikke har noen betenkeligheter med å identifisere og forhåndsdømme 50-åringen. Han er bare siktet og ikke dømt! Tenk om også han er uskyldig?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for persondebatt, spekulasjoner, krenkende innhold, brukerdebatt, brukerangrep, innhold av utestengt bruker, brudd på retningslinjene for Aktuelle saker og politikk, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Gab said:

Pussig med alle de som synes så synd på fetteren som ble stigmatisert og dømt av befolkningen selv om han strafferettslig var frikjent, og som nå ikke har noen betenkeligheter med å identifisere og forhåndsdømme 50-åringen. Han er bare siktet og ikke dømt! Tenk om også han er uskyldig?

Jeg tenker som deg på at han kan være uskyldig. Han er jo ikke dømt ennå. 

Leste på nyhetene at politiet har sporet mobilen hans, med tanke på hvor han befant seg når Tina ble drept. Dette kan gi et svar på om han befant seg i hennes nærvær eller ikke. De har ikke ville sagt hva svaret er på det ennå. 

Anngående Dna-funnet så har ikke politiet ville si noe om det er nok til å kunne dømme han. Så vanskelig å vite. 

Håper på at politiet ikke gjør samme feil som de gjorde tidligere. Forstår det slik at annen kriminalitet som han har begått tidligere i livet sitt er veldig lenge siden.  Han kan ha kommet på bedre veier etter som årene gikk. Han var jo langt yngre da han begikk tyverier, osv .Tider forandrer seg.  Politi og retten får avgjøre videre om han faktisk er skyldig. Men da bør bevisene være gode nok. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (4 timer siden):

Leste på nyhetene at politiet har sporet mobilen hans, med tanke på hvor han befant seg når Tina ble drept. Dette kan gi et svar på om han befant seg i hennes nærvær eller ikke. De har ikke ville sagt hva svaret er på det ennå. 

Anngående Dna-funnet så har ikke politiet ville si noe om det er nok til å kunne dømme han. Så vanskelig å vite. 

Håper på at politiet ikke gjør samme feil som de gjorde tidligere. Forstår det slik at annen kriminalitet som han har begått tidligere i livet sitt er veldig lenge siden.  Han kan ha kommet på bedre veier etter som årene gikk. Han var jo langt yngre da han begikk tyverier, osv .Tider forandrer seg.  Politi og retten får avgjøre videre om han faktisk er skyldig. Men da bør bevisene være gode nok. 

Akkurat det er vel ikke noe argument. Det er temmelig lenge siden Birgitte og Tina ble drept også, så hvorvidt han kan ha kommet på bedre veier etter som årene gikk er veldig lite relevant. Han er dømt for en hel rekke forbrytelser helt fram til 2004 (ni år etter drapet på Birgitte og fire år etter drapet på Tina). 

Endret av Marihønepøne
La til en opplysning
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (3 timer siden):

Akkurat det er vel ikke noe argument. Det er temmelig lenge siden Birgitte og Tina ble drept også, så hvorvidt han kan ha kommet på bedre veier etter som årene gikk er veldig lite relevant. Han er dømt for en hel rekke forbrytelser helt fram til 2004 (ni år etter drapet på Birgitte og fire år etter drapet på Tina). 

Det er vel poenget med at dersom han er uskyldig i drapene, 

så foregår det et brutalt offentlig justismord mot han nå. Og kanskje er hans historie kun tilbake i tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har hjemsøkt meg i denne saken, er at politiet faktisk var rett nedenfor åstedet samme kveld Tengs ble drept - de så blod i veien, og hørte raslelyder i krattet, men tok en beslutning om å la være å sjekke ut hva som egentlig befant seg i krattet - fordi de manglet lommelykter?? Hva med å snu bilen og bruke lysene fra den?? 

Hva om Tengs fortsatt levde..fy faen 😔😔 

Og, om de hadde tatt de 5 (!!) forskjellige vitnene på alvor - og faktisk gått den nå siktede nærmere i sømmene..hadde da Jørgensen fortsatt vært i live? 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eloise12345 skrev (9 timer siden):

Var der mobil i 1995? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/6/2021 at 11:23 PM, Mheihei said:

Herregud. Så ekstremt tragisk å lese dette.  

3. Stian Elle fikk en frist på å få en tilståelse. Lykkes han ikke, ville Ståle Finsal overta avhørene.

I Elles dagboks kan vi lese: «Jeg har frist til mandag med å få en tilståelse. Mandag er det å redegjøre for status og Ståle vurderer selv å gå i avhør.» Målet var altså ikke å få frem sannheten, men en «tilståelse». Et annet sted i dagboken heter det at fetteren «ble redd da han så Ståle» og at de ville «skremme» ham til å tilstå. «Riktig at Ståle tar over og kjører ham litt.»

kilde: https://www.politiforum.no/debattinnlegg/stian-elle-og-avhorsmetodikk/150695

Jeg har rett og slett ikke ord.

Å, fy faen! Jeg synes den linken i det jeg har sitert over går til det verste jeg har lest om politiavhør noensinne! 😱

Ikke les bare sitatene, klikk på linken og les det hele. https://www.politiforum.no/debattinnlegg/stian-elle-og-avhorsmetodikk/150695

Men dette, er ikke 12 timers avhør i et røykerom som tortur?

Stian Elles dagbok viser at han hadde uformelle samtaler med fetteren i godt over 100 timer i en tre ukers periode, uten at det ble formalisert som avhør. Samtalene kunne vare opp mot 12 timer. En samtale sluttet nærmere klokken 03.00 om natten. Samtalerommet var et meget trangt kontor, hvor Elle satt og kjederøykte mens fetteren var antirøyk.

Etter å ha sittet 12 timer i et lite rom stint av røyk, ville jeg vært helt i svime, og klokken tre om natten ville jeg ikke vært i stand til å tenke klart. Det er ikke rart at politiet fikk presset fetteren til å tro at han hadde glemt drapet.

Det var ikke noen rettsikkerhet. Når fikk vi loven som sa at en mistenkt hadde krav på å ha med forsvarer i avhør? Var det ikke noen sånn lov på 90-tallet? Omgikk politiet loven ved å finne på "uformelle samtaler"?

Og hvis det virkelig var uformelle samtaler, så skulle fetteren ha kunnet avslutte de. Nei, han kunne ikke bare gå. I realiteten ble han avhørt 100 timer, opp til 12 timer, uten advokat til stede.

Endret av ops2
la til noen ord
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Svava skrev (På 6.9.2021 den 18.36):

"Ut i fra sin personlige kjennskap til fetteren" så tror foreldrene til Birgitte altså fremdeles at fetteren kan være skyldig. Tror det er lite håp om forsoning i den familien der.. 

Leser gjennom boka til Jahr på ny, og det er ikke tvil om han gir mye plass i boka til moduskandidaten som nå er siktet.

Men det er interessant å lese hvordan far til fetteren ikke fikk fred med akebrettet som datt ned seinere på natta og hvordan han gikk til politiet med mistanken om at noen kanskje prøvde å lure sønnen i en felle.

Jeg tror far til fetter en stund mistenkte sin egen sønn, selv om jeg tviler på han ville innrømme dette nå. 

Jeg forstår godt at Birgittes foreldre valgte å tro på politiet og forholde seg til den sivilrettslige dommen. Jeg tviler på de har orket å lese bøker, høre podcast og se tv serie om deres egen datters død...

Jeg var selv en som trodde fetteren hadde gjort det, men at han kom seg unna pga manglende tekniske bevis og trukket tilståelse. I ettertid har jeg lest bøker,hørt podcast osv om drapet og ser at her er mye gjort feil. 

Får inderlig håpe de har tatt rett mann denne gang, og at det kommer tilståelse og/eller klare bevis.

Dersom det skjer håper jeg Birgittes foreldre med tiden kan strekke ut en hånd og be om forsoning for familiene.

Endret av Krepsen72
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 timer siden):

Det som har hjemsøkt meg i denne saken, er at politiet faktisk var rett nedenfor åstedet samme kveld Tengs ble drept - de så blod i veien, og hørte raslelyder i krattet, men tok en beslutning om å la være å sjekke ut hva som egentlig befant seg i krattet - fordi de manglet lommelykter?? Hva med å snu bilen og bruke lysene fra den?? 

Hva om Tengs fortsatt levde..fy faen 😔😔 

Og, om de hadde tatt de 5 (!!) forskjellige vitnene på alvor - og faktisk gått den nå siktede nærmere i sømmene..hadde da Jørgensen fortsatt vært i live? 

Enig! 

Men noen velger heller å skylde på moren som ikke tok telefonen da BT ringte. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (10 timer siden):

Jo.. men altså; hvordan kunne politiet finne DNA som matcher mannen eller mannelige familiemedlemmer av ham på Birgittes strømpebukse da? Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være et veldig sterkt bevis, gitt at han også var i nærheten (som jeg antar mannens far eller bestefar, som i følg DNA også kunne være kandidater, ikke var)..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skylde på moren bør folk holde seg for god til. Dette er ene og alene morderens feil. At han ikke er tatt er politiets feil og mulig at det går an p skylde på evt vitner som ikke har meldt seg. Får inderlig håpe at de har tatt riktig mann denne gangen og at han tilstår. Hvis ikke er jeg redd det aldri blir oppklart. Foreldre  familie og venner av Birgitte og evt andre ofre fortjener nå å kunne få sørge i fred.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...