Gå til innhold

Birgitte Tengs saken gjenopptas.

tirben

Anbefalte innlegg

Blomsterkaret skrev (Akkurat nå):

Det står i VG at han ikke har barn

Ok, da er det jo enda færre aktuelle kandidater..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Newbeginnings skrev (5 minutter siden):

I VG sto det "DNA-beviset skal ikke være entydig, i den forstand at profilen også kan matche nære mannlige familiemedlemmer til siktede, i oppad- og nedadstigende linje."

Det vil si det kan også matche hans eventuelle sønn(er), men de kan jo ikka ha vært gamle i 1996, for da var siktede maks 33 år. Eller hans far eller bestefar- men tydeligvis ikke brødre, onkler etc. Da har man jo snevret inn søket relativt mye! Når denne mannen også befant seg på Karmøy denne dagen OG kjørte en grønn Opel, lik den som var observert i det aktuelle tidsrommet, så.. ja, vil si det da ikke er så mange andre som kan være kandidater.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wj6MgL/opplysninger-til-vg-dette-er-dna-funnet-i-tengs-saken

Og pussig nok, mener politiet at dette ikke er nok til å dømme ham, slik at de må bygge saken  mye breiere og har brukt 2 år på dette. 

Eller blir det underkommunisert at det også kan gjelde andre enn slekta?

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg føler meg foreks ikke trygg og sikker på at det er denne mannen selv om han er litt utenfor "normalen". 

Jeg leste at en venninne av den siktede var sjokket. Selv om denne mannen har avviket fra normalen tidligere i livet sitt, så forstår jeg det slik at han har oppført seg bra lenge nå. Han kan ha kommet over i et bedre spor ihvertfall. Men synd om han blir dømt for noe han ikke har gjort. Politiet bør ha virkelig gode nok beviser for å dømme han. 

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Nattens rytter said:

Fortsatt sliter foreldrene med å tro at det ikke er fetteren som er den skyldige.

– Advokat Erik Lea og jeg hadde et langt møte med Karen og Torger i går. De har ikke dannet sin oppfatning bare på politiets etterforskning, men også ut fra sin personlige kjennskap til fetteren, sier advokat John Christian Elden til NTB.

– Han har aldri til dem påstått seg uskyldig, og de har reagert på mye. Inntil det foreligger klare bevis på at dommen mot han er feil, lar ikke de seg forlede til å tro annet. De sitter på gjerdet og avventer og håper saken vil bli løst, sier Elden.

https://www.nrk.no/norge/elden_-fetteren-har-aldri-sagt-til-tengs-foreldrene-at-han-er-uskyldig-1.15638141

"Ut i fra sin personlige kjennskap til fetteren" så tror foreldrene til Birgitte altså fremdeles at fetteren kan være skyldig. Tror det er lite håp om forsoning i den familien der.. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Newbeginnings said:

I VG sto det "DNA-beviset skal ikke være entydig, i den forstand at profilen også kan matche nære mannlige familiemedlemmer til siktede, i oppad- og nedadstigende linje."

Det vil si det kan også matche hans eventuelle sønn(er), men de kan jo ikka ha vært gamle i 1996, for da var siktede maks 33 år. Eller hans far eller bestefar- men tydeligvis ikke brødre, onkler etc. Da har man jo snevret inn søket relativt mye! Når denne mannen også befant seg på Karmøy denne dagen OG kjørte en grønn Opel, lik den som var observert i det aktuelle tidsrommet, så.. ja, vil si det da ikke er så mange andre som kan være kandidater.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wj6MgL/opplysninger-til-vg-dette-er-dna-funnet-i-tengs-saken

Edit: han er visst barnløs.

Jeg står som et spørsmåltegn. Men som du sier: han virker mistenkelig ja. Og det med DNA : veldig merkelig ja. 

Og hvorfor skal han innrømme det om det faktisk er han? Hva har han å tjene på det? Jo samvittighet, men jeg tviler på om en eventuell morder vil innrømme det etter så lang tid. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (4 minutter siden):

Enig. Jeg føler meg foreks ikke trygg og sikker på at det er denne mannen selv om han er litt utenfor "normalen". 

Jeg leste at en venninne av den siktede var sjokket. Selv om denne mannen har avviket fra normalen tidligere i livet sitt, så forstår jeg det slik at han har oppført seg bra lenge nå. Han kan ha kommet over i et bedre spor ihvertfall. Men synd om han blir dømt for noe han ikke har gjort. Politiet bør ha virkelig gode nok beviser for å dømme han. 

Ja, hun sa hun var sjokkert, men samtidig sa hun dette, selv om det ikke beviser noe:

– Jeg hadde en dårlig følelse i magen, det var liksom noe som skurret, sier hun.

Hun forteller at hun etter å ha hørt «Uløst» – VGs podkast om Tengs-saken – begynte å lure på om mannen kunne være involvert i drapet. Hun nevnte til og med detaljer i saken i samtaler med ham, for å se reaksjonen hans. Men da han svarte avvisende eller unnvikende, lot hun det ligge.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/34q0wP/venninne-om-tengs-siktede-det-var-liksom-noe-som-skurret

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eloise12345 skrev (1 minutt siden):

Jeg står som et spørsmåltegn. Men som du sier: han virker mistenkelig ja. Og det med DNA : veldig merkelig ja. 

Og hvorfor skal han innrømme det om det faktisk er han? Hva har han å tjene på det? Jo samvittighet, men jeg tviler på om en eventuell morder vil innrømme det etter så lang tid. 

Ikke sant. Å innrømme noe som han har vært inne til avhør for for 25 år siden, og nektet for i så lang tid sitter nok ekstremt langt inne..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Newbeginnings said:

Ja, hun sa hun var sjokkert, men samtidig sa hun dette, selv om det ikke beviser noe:

– Jeg hadde en dårlig følelse i magen, det var liksom noe som skurret, sier hun.

Hun forteller at hun etter å ha hørt «Uløst» – VGs podkast om Tengs-saken – begynte å lure på om mannen kunne være involvert i drapet. Hun nevnte til og med detaljer i saken i samtaler med ham, for å se reaksjonen hans. Men da han svarte avvisende eller unnvikende, lot hun det ligge.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/34q0wP/venninne-om-tengs-siktede-det-var-liksom-noe-som-skurret

Hvorfor hadde hun en dårlig følelse i magen?  Ja dette er merkelig.

Har han benektet ting som han har gjort før? Ting som er bevist at han har gjort foreks. Da kan det jo være en grunn til å tro at han lyver igjen. 

Men jeg håper for all del at politiet er sikker denne gangen før de dømmer. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbeginnings skrev (38 minutter siden):

Ikke sant. Å innrømme noe som han har vært inne til avhør for for 25 år siden, og nektet for i så lang tid sitter nok ekstremt langt inne..

Tenker det samme, og ville han lufte på samvittigheten kunne han sagt seg skyldig før han ble siktet, for lenge siden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blokkfløyte said:

Og pussig nok, mener politiet at dette ikke er nok til å dømme ham, slik at de må bygge saken  mye breiere og har brukt 2 år på dette. 

Eller blir det underkommunisert at det også kan gjelde andre enn slekta?

Dette er egentlig ikke så pussig. Det det betyr er at DNA-beviset alene ikke er nok til å dømme han, og det ville jo vært riktig om det hadde vært det eneste man hadde å gå på. Da kunne det jo like gjerne vært et annet mannlig familiemedlem. I denne saken har man dog ganske mange indisier som peker i hans retning i tillegg, som gjør han mye mer plausibel enn familiemedlemmer. Det at han var i området den kvelden, tidligere overgrepshistorie, og at han på dette tidspunktet eide en bil som passer beskrivelsen er vel de mest kjente. 

Sammen er nok dette nok til å dømme han. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlem-X skrev (8 minutter siden):

Ser at de dengang trodde det var en danske som senere ble dømt for et drap på Bryne og flere andre hendelser i DK. Dersom han ikke ble dømt for denne voldtekten på Stord, og jenta fortsatt lever, kan det jo føre til et gjennombrudd i saken. Hun beskrev en mann med mørkt hår og høyden. 

La oss håpe på gjennombrudd altså!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vinterdekor skrev (31 minutter siden):

Ser at de dengang trodde det var en danske som senere ble dømt for et drap på Bryne og flere andre hendelser i DK. Dersom han ikke ble dømt for denne voldtekten på Stord, og jenta fortsatt lever, kan det jo føre til et gjennombrudd i saken. Hun beskrev en mann med mørkt hår og høyden. 

La oss håpe på gjennombrudd altså!

De har DNA-spor fra den voldtekten på Stord, så om det var han eller ikke finner de forhåpentligvis ut.

Endret av Medlem-X
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da vi hadde jente som skulle hjem fra forskjellige ,vi hadde vekkeklokke på og sto opp kl 02 for å hente henne . Var ikke så vanlig med mobil da 1998. Hadde små barn hjemme ,derfor vi la oss tidlig. 😉

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLOMSTERKVAST skrev (5 minutter siden):

Husker da vi hadde jente som skulle hjem fra forskjellige ,vi hadde vekkeklokke på og sto opp kl 02 for å hente henne . Var ikke så vanlig med mobil da 1998. Hadde små barn hjemme ,derfor vi la oss tidlig. 😉

Ja, og BT var jo enebarn, ingen andre små barn i huset som krevde. De bodde et avsidesliggende sted, slik jeg har forstått det. Mulig de syntes det virket trygt og bra der, fordi det var litt på landet, ikke vet jeg. En bruker lengre oppe her mener at Karmøy er en by, og ikke en bygd. Det er jo ofte tryggere på bygda enn i en by. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hoppetau skrev (1 time siden):

Hvilken annen alvorlig kriminalsak er det han sjekkes opp i mot i Rogaland nå?

Tror ikke det er noen spesiell sak her i Rogaland som han nå skal sjekkes opp mot. Både Haugesunds Avis og TV2 skriver at det dreier seg om en voldtekt på Stord.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (6 minutter siden):

Jeg sa at jeg forstod hva HUN forsøkte å formidle til DEG,kan ikke helt si at jeg forstår hva du selv prøver å formidle med disse svarene dine som egentlig ikke er noen svar?

Endret av Snacky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runder av! 🙋‍♀️

Noen som vil diskutere sak? Er spent på om daværende riksadvokat, T A Busch?, kommer til å uttale seg? Synes det står respekt av at lensmannen på Karmøy den gangen har vært ute i media. Ellers er saken om Stian Elle en tragedie, virker som om han ble kasta under bussen for ikke å ofre Kripos' rykte 

Endret av Perelandra
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Så ekstremt tragisk å lese dette.  

3. Stian Elle fikk en frist på å få en tilståelse. Lykkes han ikke, ville Ståle Finsal overta avhørene.

I Elles dagboks kan vi lese: «Jeg har frist til mandag med å få en tilståelse. Mandag er det å redegjøre for status og Ståle vurderer selv å gå i avhør.» Målet var altså ikke å få frem sannheten, men en «tilståelse». Et annet sted i dagboken heter det at fetteren «ble redd da han så Ståle» og at de ville «skremme» ham til å tilstå. «Riktig at Ståle tar over og kjører ham litt.»

kilde: https://www.politiforum.no/debattinnlegg/stian-elle-og-avhorsmetodikk/150695

Jeg har rett og slett ikke ord.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...