Gå til innhold

Birgitte Tengs saken gjenopptas.

tirben

Anbefalte innlegg

Ang oppreisningkravet. Det er fetteren som har bedt foreldrene til Birgitte med å avvente dette til straffesaken.  Det sier Elden i en video. Fikk ikke med grunnen til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reagerer på at media skriver hele navnet til han som er tiltalt. Leste at noen skrev på Facebook at NRK ikke skriver navnet hans. Men jeg vet ikke om det stemmer. 

Dersom de har tatt feil mann nok en gang så er det ganske kjipt. 

Utifra at DNA som mulig kan stamme fra den tiltalte er funnet på strømpebuksen hennes, så høres han skyldig ut. Men tenk om han er uskyldig... 

De spurte fetteren sin far om han ville gjenopprette kontakt med Birgittes foreldre. Han sa klart Nei !. Godt forståelig, med tanke på hvor vanskelig sak  og hvor mye lidelse dette har vært for deres sønn. Men jeg ser siden til foreldrene til Birgitte også. For dem er det nok vanskelig situasjon etter å ha mistet datter, og fordi de har trodd at fetteren var gjerningspersonen. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (8 timer siden):

Jeg reagerer på at media skriver hele navnet til han som er tiltalt. Leste at noen skrev på Facebook at NRK ikke skriver navnet hans. Men jeg vet ikke om det stemmer. 

Dersom de har tatt feil mann nok en gang så er det ganske kjipt. 

Utifra at DNA som mulig kan stamme fra den tiltalte er funnet på strømpebuksen hennes, så høres han skyldig ut. Men tenk om han er uskyldig... 

De spurte fetteren sin far om han ville gjenopprette kontakt med Birgittes foreldre. Han sa klart Nei !. Godt forståelig, med tanke på hvor vanskelig sak  og hvor mye lidelse dette har vært for deres sønn. Men jeg ser siden til foreldrene til Birgitte også. For dem er det nok vanskelig situasjon etter å ha mistet datter, og fordi de har trodd at fetteren var gjerningspersonen. 

Er han nye tiltalte uskyldig så mister jeg all tro på rettsvesenet i Norge. Da bør alle saker gjennomgås og kontrolleres av en uavhengig utenlandsk instans.  Politiarbeid må da overtas og kontrolleres av Sverige og Danmark. Vi må bli en koloni igjen.  Vi klarer det ikke alene 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Pipaluk said:

Er han nye tiltalte uskyldig så mister jeg all tro på rettsvesenet i Norge. Da bør alle saker gjennomgås og kontrolleres av en uavhengig utenlandsk instans.  Politiarbeid må da overtas og kontrolleres av Sverige og Danmark. Vi må bli en koloni igjen.  Vi klarer det ikke alene 

Ja hvis den tiltalte er uskyldig så har det blitt begått en fullstendig uthenging av hans navn og rykte. Synes det er utrolig trist om dette er feil mann. 

Fetteren bør få en solid erstatning. Må si at far til fetteren virker som en fantastisk god og støttende far i denne saken. Det er to familier som har måtte lide. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (3 timer siden):

Ja hvis den tiltalte er uskyldig så har det blitt begått en fullstendig uthenging av hans navn og rykte. Synes det er utrolig trist om dette er feil mann. 

Fetteren bør få en solid erstatning. Må si at far til fetteren virker som en fantastisk god og støttende far i denne saken. Det er to familier som har måtte lide. 

Denne mannen har ikke et plettfritt rulleblad. Det er grove ting han er dømt for fra før. Så de  ødelegger ikke livet hans om navnet kommer ut og det senere skulle bli avkreftet eller sådd tvil om han er riktig gjerningsperson i denne saken. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville

Jeg har sett dokumentaren på nytt igjen og har en litt større forståelse for Birgittes foreldre nå enn før. Når jeg ser hvilken sleip bistandsadvokat de har hatt tett på seg hele tiden, og at så mange politifolk, en lagdommer og folk flest mente det var fetteren, så skjønner jeg hvordan det kunne gå så galt. Men det er klart at nå når saken har tatt en ny vending så vil de nok forstå det etterhvert de og. Det tror jeg. De har nok fått en stor psykisk knekk begge to, og har trengt en person å henge skylden på for å klare å fungere. Det er veldig vanskelig å gi slipp på en livsløgn som dette, for konsekvensene er så enorme. 
Men fy søren den bistands advokaten, Lea eller hva han het. Fremstår jo som en parodi på en arrogant og aggressiv advokat nærmest. Elden virker bare sur og helt empatiløs. Her er det bare regler og juss som gjelder, drit i alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest plusskatten

Det jeg ikke skjønner, er at politiet gang på gang kan gjøre store tabber som ødelegge livet til folk, uten at det får noen konsekvenser. Politifolkene som har stått i spissen for slike tabber burde fått sparken i vanære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plusskatten
MissWoodville skrev (4 timer siden):

Jeg har sett dokumentaren på nytt igjen og har en litt større forståelse for Birgittes foreldre nå enn før. Når jeg ser hvilken sleip bistandsadvokat de har hatt tett på seg hele tiden, og at så mange politifolk, en lagdommer og folk flest mente det var fetteren, så skjønner jeg hvordan det kunne gå så galt. Men det er klart at nå når saken har tatt en ny vending så vil de nok forstå det etterhvert de og. Det tror jeg. De har nok fått en stor psykisk knekk begge to, og har trengt en person å henge skylden på for å klare å fungere. Det er veldig vanskelig å gi slipp på en livsløgn som dette, for konsekvensene er så enorme. 
Men fy søren den bistands advokaten, Lea eller hva han het. Fremstår jo som en parodi på en arrogant og aggressiv advokat nærmest. Elden virker bare sur og helt empatiløs. Her er det bare regler og juss som gjelder, drit i alt annet.

Er minst et dusin personer involvert i denne saken (advokater og politi), som burde vært ilagt yrkesforbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PantheraUnica skrev (2 timer siden):

Tips til dokumentar om dette til en som vil lære om saken?

VG's uløst kan også anbefales 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hoppetau

Det er nå enn slik at vi har åpne rettsaker i Norge. Det skal mye til for at de stenges for offentligheten. Så navnet ville jo uansett kommet frem. Og når man har DNA bevis så er det vanskelig å si at det er en feilaktig tiltale. 

Det er jo DNA som løser gamle saker, både for frifinnelse og nye dommer i gamle saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
Brunello skrev (8 minutter siden):

Orker ikke. Så fremt det ikke er et uomtvistelig DNA bevis, vil det være nær umulig å domfelle.

Det vil jo være helt tragisk i så tilfelle. Håper virkelig at bevisene i saken er så sterke at vi kan få et tydelig svar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triviella skrev (2 minutter siden):

Det vil jo være helt tragisk i så tilfelle. Håper virkelig at bevisene i saken er så sterke at vi kan få et tydelig svar. 

Ja. Men bare sikre DNA bevis kan være bra nok i slike gamle saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...