Gå til innhold

Microgynon mensen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått på microgynon i snart 2 måneder og har fortsatt ikke fått mensen. Har tatt pillene som vanlig, ikke hoppet over en pille. Men jeg begynner å føle meg "skitten" på en måte når jeg ikke har hatt mensen på en stund, som om kroppen ikke fungerer ordentlig. I tillegg er jeg jo redd for graviditet, men tok en test i dag tidlig og den var negativ. 

Noen andre som har mistet mensen når de gikk på denne typen? Merkelig nok savner jeg å ha mensen, men det er vell pga da har jeg kontroll på om jeg er gravid + jeg føler kroppen "fungerer"... 

Anonymkode: 948c1...df8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dumt spørsmål, har du tatt pillefri uke?

Eller har du 28-dagers brett med sukkerpiller?

"Mensen" på p-piller indikerer IKKE at du ikke er gravid. Bortfallsblødningen når du bruker p-piller er ikke en ekte mens, og den kan fortsette å komme selv om du blir gravid.

Endret av Minya
Gjest Notatboka
Skrevet

Det tar tid for kroppen å komme i balanse etter man begynner på p-piller. Gi det et par måneder til og om du fortsatt ikke får "mensen" tar du kontakt med legen.

Skrevet

hvis du ikke tar pillefri uke så er det jo ikke rart du ikke får mensen :P microgynon inneholder ikke sukkerpiller som på mange andre prett å du må derfor selv ta pillefri uke. jeg tar den når det passer meg best, noe som er ca hver 3. mnd :fnise: hater mensen!

Anonymkode: 93f50...ea2

Gjest Notatboka
Skrevet
5 minutter siden, Notatboka skrev:

Det tar tid for kroppen å komme i balanse etter man begynner på p-piller. Gi det et par måneder til og om du fortsatt ikke får "mensen" tar du kontakt med legen.

Dette gjelder så klart kun om du faktisk tar pillefri uke, da.

Skrevet

Nå er Microgynon faktisk som regel anbefalt å ta tre brett på rad uten pillefri de første tre månedene ved oppstart , så det kan hende TS bare har gjort som legen sa, uten at legen har spesifisert at hun ikke kommer til å blø når dette blir gjort :P

Skrevet

Syns dette med p-piller er så avansert, men nei jeg har ikke sukkerpiller.. Passer seg dårlig å ta en pillefri uke da, det må jeg gjøre en gang det er en stund til jeg og kjæresten sees. Vil jo være beskyttet hele tiden. Får prøve å ta en sånn pillefri uke i neste måned, takk for svar :) 

Skrevet

Du er jo beskyttet selv om du tar en pillefri uke, så lenge du har fullført et helt brett, dvs 21 dager med piller. Men i den pillefri uken vil du få en bortfallsblødning/mensblødning. 

Les for guds skyld pakningsvedlegget før du begynner på nye medisiner

Anonymkode: 02ac1...bf2

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns dette med p-piller er så avansert, men nei jeg har ikke sukkerpiller.. Passer seg dårlig å ta en pillefri uke da, det må jeg gjøre en gang det er en stund til jeg og kjæresten sees. Vil jo være beskyttet hele tiden. Får prøve å ta en sånn pillefri uke i neste måned, takk for svar :) 

Det gjør ingenting å knaske piller hele tiden.

Den gangen p-piller først ble laget og testet på kvinner, ble kvinnene spurt om de foretrakk å menstruere eller om de helst ville slippe mens. Kvinnene, i sin visdom, svarte at de helst ville menstruere for å "vite at ting virket som det skulle".
Problemet med det er at ting virker ikke "som det skal" når vi bruker p-piller. Blødningen vi får er fullstendig ubrukelig, annet enn for å eventuelt blø ut livmorslimhinnen. Fungerer pillene som de skal, er det ingen egg som løsner og dermed ingen nødvendighet for å blø.

Så lenge du har tatt minst ett helt brett før pillefri, er du også beskyttet under pillefri uke, selv om du ikke menstruerer hele den uka. Tar du pillene som beskrevet i pakningsvedlegget, omtrent til samme tid hver dag, ett helt brett, en uke fri, ett helt brett, en uke fri og så videre ad nauseum, så er du 99,8% (eller hva nå prosentene er) beskyttet mot graviditet. Det trenger dermed ikke være lenge til kjæresten kommer, så lenge du ikke tar pillefri uke akkurat når han er der.
Mange kvinner får heller ikke mens i 7 dager når de bruker p-piller. Jeg er sikkert ikke det beste eksempelet, men jeg har brukt p-piller i tjue år og har, nesten helt fra starten, hatt mens tre dager i pillefri uke. Siste pille onsdag, mens mandag, tirsdag og onsdag og første pille på nytt brett på torsdag. Det tok en tre-fire måneder før mensen stabiliserte seg til dette, første gangen blødde jeg hele uka, og så kortet den seg inn med en dag hver måned frem til jeg kun blødde mandag-onsdag.

Du kan velge deg et intervall som passer deg best. Tre pillebrett på rappen før pillefri uke er feks et vanlig intervall. Du kan velge fire, fem eller seks om du vil.
Personlig gir jeg beng i hele blødningen og har pillefri gjennomsnittlig en gang i året om jeg føler for det. (Jeg bruker også Microgynon.)

Endret av Minya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...