AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #1 Skrevet 7. desember 2016 Jeg er ei jente på 25 år og siden tidlig i høst har jeg slitt med noe jeg ser på som en lett depresjon. Jeg har sluttet å gå på skolen, leser knapt hjemme. Får ikke sove før sent på natten, og sover lenge om dagen, kanskje til 12-13. Det eneste jeg gjør er å se på tv eller være på jobb. Har også begynt å spise masse, og da masse usunt. Tenker på mat hele tiden. Sluttet helt å trene. Dermed har jeg gått opp nesten 10 kg i vekt. Jeg har også begynt å drikke mye mer, 1-2 ganger hver uke. Og ender ofte opp med at jeg tar med en eller annen gutt hjem. Gjør dette mest for å får oppmerksomhet. Har ikke lyst på noen av disse guttene, og angrer like mye hver gang. Jeg har ca 20.000 kr inn hver måned, men likevel har jeg klart å bruke 5.000 fra mastercard. Og har masse ubetalte regninger. Den siste eksamen jeg hadde endte med D. Så jeg må ta den opp igjen. Har to eksamener til før jul, og jeg har ikke åpnet bøkene. Har ellers et snitt på B, så vil ikke ødelegge snittet mitt. Men er veldig tiltaksløs for tiden, og gjør ingenting av det jeg burde og må. Drømmer om å kunne stå opp tidlig og trene, spise sunt, dra på skolen og få gjort det jeg skal, betale ned alt jeg skylder og spare opp masse penger til egenkapital, finne meg en kjæreste, slutte å drikke så mye. Men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Slik som i dag, våknet kl 7 og la meg for å sove videre, våknet så kl 8, og det samme igjen, og det samme kl 9. Jeg var ikke trøtt klokken 7, men la meg igjen fordi jeg visste ikke hva annet jeg skulle gjøre. Våknet da endelig kl 13, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, så sitter her og ser på tv da. Har ikke spist frokost, men bare potetgull og sjokolade. 10 dager til eksamen, men jeg orker ikke. Hvor skal jeg begynne med å ta tak i livet? Anonymkode: 9493d...3be
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #2 Skrevet 7. desember 2016 1. Frokost 2. Les til eksamen 3. Middag. 4. Ta en joggetur 5. Legg deg klokka 23 1 Stå opp 08 2. Frokost 3. Gå på skolen å les til eksamen i morgen 4. Middag 5. Les litt til 6. Gå en tur, hør på musikk å kos deg 7 Kvelds mens du ser film eller noe 8. Legg deg klokka 23 Osv, osv til jul Ikke drikk mer før eksamen er ferdig, da feirer du. Så tar du pengeproblemet over jul, kanskje du får penger i julegave for alt du vet. Anonymkode: 24c53...11e 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #3 Skrevet 7. desember 2016 Det er mer "når", enn "hvor". Til en viss grad trolig også "hvorfor". Du ramser opp hva du gjør galt, så selvinnsikten er der. Motivasjonen er det mer så som så med virker det som. Sett deg et mål. Noe helt banalt, "Skal spise havregrøt før klokken 12 hver dag". Du kan fint se tv mens du gomler havre også, men det ligger seg ikke så mye på skinka og blodårer. Etter en uke med havregrøt, tar du noe nytt. "Skal ut av sengen før klokken 10, hver dag". Og slik fortsetter du. Etter en stund, kan du vurdere å fjerne uvaner. "Skal ikke spise chips i hverdagene". "Skal ikke drikke mer enn så-og-så mye alkohol", "Skal ikke bruke mastercardet med mindre jeg har blitt ranet for det andre og må ha taxi hjem". osv. Og en liten ting... om du har begynt på, eller skiftet, hormonprevensjon, så kan den gjøre mye rart med hodet til folk. Ha det i bakhodet, og uansett, bruk gummi om du forsyner deg av byens glade gutter! Anonymkode: bf5d4...613 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #4 Skrevet 7. desember 2016 Jeg tror du er mer enn bare lett deprimert. Du stenger deg inne, fråtser i mat og misbruker alkohol. Du orker ikke og du sover bare fordi du ikke vet hva du skal gjøre. Du er ganske sikkert inne i en dyp depresjon, og du trenger hjelp (det er forbanna vanskelig å komme ut av noe slikt på egenhånd) Ta kontakt med fastlegen din. Der kan du få henvisning til psykolog og sykmelding. Skriv gjerne ut det du har skrevet her og ta med. Anonymkode: 4f2e4...f0d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå