Gå til innhold

Gruer meg til kjøretimer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøretime i morgen.. å klarer ikke tenke på noe annet. Jeg har ikke mulighet til å kjøre så mye hjemme, fordi foreldrene mine alltid avlyser osv, men dette skjønner ikke kjørelærern min. Han maser og maser om at jeg må kjøre hjemme, men jeg har som sagt ikke mulighet til dette, å det har jeg forklart.

Jeg har sosial angst, å syntes det er ekkelt under hver dobbel time.. Til nå har jeg hatt 16 kjøretimer, å er ført opp på 2 til, til nå. Vi har en del å ta igjen sier han, å det føler jeg selv og, men jeg blir stresset av han.. Han gjesper, holder på med mobilen, hører på radio, styrer med Ipad, er dette normalt får en kjørelærer? 

Jeg har lyst å skifte kjøreskole, men jeg har betalt en pakke der det er inkludert noen kurs osv også .. 

 

Noen råd/tips? 

Anonymkode: d0464...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt kjøreskole. Tiden du har booket er din for å lære, ikke for at læreren skal holde på med andre ting. 

Anonymkode: 07945...aca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt lærer eller bit tenna sammen. Jeg hadde en kjøreskole og kjørelærer jeg ikke likte, problemet her var at det bare var 3 lærere på skolen og dersom du byttet så visste jo den andre det, i tillegg så fikk du noen ganger de andre lærerene. Jeg fikk heller ikke kjørt mye hjemme. Vertfall ikke mye i perioder, derfor hadde jeg ikke alltid den samme fremgangen som kjørelæreren ønsket. I tillegg så synes jeg ikke kjørelæreren var pedagogisk, sa nei eller det er feil uten å påpeke eller spørre hvordan jeg ville gjort det. 

Min lærer satt og mye på Ipad og snakket MYE i telefon. Det med telefon irriterte meg litt, jeg forventer fokus på min time når jeg kjører. Føler jeg er mye tryggere når de også er helt med. Siden du har kjøpt pakke er det vel vanskelig å bytte skole? da burde du skifte lærer, du betaler veldig mye for timene og bør trives. Snakk også med foreldrene dine slik at dere kan lage en plan over når du skal kjøre dersom du ikke får kjørt ofte nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett vil jeg anbefale alle til tre ting:

  • Aldri betal for opplæring du ikke har mottatt (mange trafikkskoler er enkeltmannsforetak med elendig økonomi, hvis læreren blir syk risikerer du å miste pengene, og du vil bli plassert sist i køen)
  • Ikke kjøp pakker (med mindre de inkluderer alt og garanterer for at du får all opplæringen og du betaler på etterskudd)
  • Hvis du ikke liker læreren etter å ha kjørt et par ganger, bytter du lærer

Bytt lærer og klag på opplæringen. Hvis du ikke får utbytte må du bare bytte. Eventuelt kan du ta alt utenom pakken på en annen skole. Du kan også klage han inn til tilsynet slik at han får problemer. Men hvis du klager kan du be om pengene for de ubrukte timene tilbake, ta kontakt med forbrukerrådet de kan hjelpe deg.

Han har egentlig ikke lov til å bruke iPad mens han underviser i en bil som beveger seg, men mange bruker dem til å ta notater. Privat mobilbruk når du betaler 15 kroner minuttet er selvsagt totalt uakseptabelt. Hvis han snakker i telefonen stopper du bilen og sier ifra at du hverken er komfortabel med å kjøre mens han snakker i telefonen eller vil betale for det. 

At du blir bedt om å øve hjemme er sannsynligvis på grunn av at det er en anbefaling fra Statens Vegvesen, og at det blir fryktelig dyrt dersom man ikke øver hjemme. I tillegg er man mer utsatt for ulykker når man begynner å kjøre. Hvis det er mulig bør du kjøre flere ganger hver uke (hvis du ikke kan øve hjemme får du gjøre det på skolen). Bilkjøring er litt som styrketrening, hvis du gjør det en gang i uken får du veldig sent resultater. De beste elevene mine er konsekvent de som kjører mest, og det blir fryktelig dyrt å kjøre de anbefalte 140 timene med meg. 

At læreren gjesper ser jeg ikke på som noe problem, noe personer gjesper bare mer, hvis han virker trøtt ville jeg byttet lærer umiddelbart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt lærer!!

Jeg tok lappen i Spania nesten med engang jeg flyttet dit så jeg kunne ikke språket og valgte derfor en engelsk kjøreskole. Fyren som var læreren min var en skikkelig ekkel type. La an på meg hele tiden, hørte på kjempe høy musikk og jeg måtte kjøre på motorveien i 120 km/t på min første(!) kjøretime noen sinne(hadde aldri kjørt før det og det viste han). Ene timen dukket han også opp bakfull.. og når jeg fortalte han at jeg var så nervøs for å kjøre opp 'tipset' han meg om at jeg kunne ta meg litt marihuana før timen 🙄

Heldigvis var jeg flink og tok alt kjapt så jeg trengte bare 20 timer før oppkjøring hvor jeg besto. 

Hadde byttet lærer dersom jeg kunne men han var den eneste som snakket engelsk så hadde ikke så mye valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, amativeReflection skrev:

Generelt sett vil jeg anbefale alle til tre ting:

  • Aldri betal for opplæring du ikke har mottatt (mange trafikkskoler er enkeltmannsforetak med elendig økonomi, hvis læreren blir syk risikerer du å miste pengene, og du vil bli plassert sist i køen)
  • Ikke kjøp pakker (med mindre de inkluderer alt og garanterer for at du får all opplæringen og du betaler på etterskudd)
  • Hvis du ikke liker læreren etter å ha kjørt et par ganger, bytter du lærer

Bytt lærer og klag på opplæringen. Hvis du ikke får utbytte må du bare bytte. Eventuelt kan du ta alt utenom pakken på en annen skole. Du kan også klage han inn til tilsynet slik at han får problemer. Men hvis du klager kan du be om pengene for de ubrukte timene tilbake, ta kontakt med forbrukerrådet de kan hjelpe deg.

Han har egentlig ikke lov til å bruke iPad mens han underviser i en bil som beveger seg, men mange bruker dem til å ta notater. Privat mobilbruk når du betaler 15 kroner minuttet er selvsagt totalt uakseptabelt. Hvis han snakker i telefonen stopper du bilen og sier ifra at du hverken er komfortabel med å kjøre mens han snakker i telefonen eller vil betale for det. 

At du blir bedt om å øve hjemme er sannsynligvis på grunn av at det er en anbefaling fra Statens Vegvesen, og at det blir fryktelig dyrt dersom man ikke øver hjemme. I tillegg er man mer utsatt for ulykker når man begynner å kjøre. Hvis det er mulig bør du kjøre flere ganger hver uke (hvis du ikke kan øve hjemme får du gjøre det på skolen). Bilkjøring er litt som styrketrening, hvis du gjør det en gang i uken får du veldig sent resultater. De beste elevene mine er konsekvent de som kjører mest, og det blir fryktelig dyrt å kjøre de anbefalte 140 timene med meg. 

At læreren gjesper ser jeg ikke på som noe problem, noe personer gjesper bare mer, hvis han virker trøtt ville jeg byttet lærer umiddelbart.

 

Enig i dette. En god stund siden jeg tok lappen, men jeg byttet også kjørelærer underveis og betalte kun etterskuddsvis. Grunnen til byttet var at vedkommende nesten utelukkende satt og leste i avisa (dette var før nettbrettenes og mobiler med touchskjerm gjorde sitt inntog) og snakket med/gjorde avtaler med andre kjøreskoleelever underveis. Det er forståelig at en kjøreskolelærer gjør en og annen avtale siden man ikke helt kan vite når elevene ringer, men når man sitter konstant i telefonen, bare med enkelte avbrudd der man leser avisen, fra kjøretimen starter til den slutter så går det for langt. 

Anonymkode: f6e98...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren min holdt også på med avis, mobil og ipad mens jeg kjørte (dog mot slutten av kjøreopplæringen). Jeg tolket det som et beroligende tegn. Hvis jeg holdt på å gjøre noe feil brøt han inn umiddelbart. 

Hvorfor er folk så feige? Si ifra til han da om at du vil han ikke skal være på mobil/ipad, eller dropp å klag. 

Anonymkode: 37ef4...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her; BYTT så fort du kan. Faren min sier at disse som stryker på oppkjøring gjerne får seg en enormt dyr kjøretime, fordi nettopp pappa forteller dem hva de skal gjøre (som man allerede skal vite). 

Selv hadde jeg også en kjørelærer som holdt på med både ipad og slike ting, men det var ikke før jeg var på nivå 3, (og brøt umiddelbart dersom fare oppstod)  og heldigvis så hadde jeg jo også pappa, som både har vært yrkessjåfør, gir fagbrev til yrkessjåfører og er sensor - jeg skjøt gullfuglen med andre ord. 

Har du noen tanter eller onkler med bil som du kunne ha øvelseskjørt med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
19 timer siden, amativeReflection skrev:

De beste elevene mine er konsekvent de som kjører mest, og det blir fryktelig dyrt å kjøre de anbefalte 140 timene med meg. 

 

 

Seriøst? Jeg hadde ingen private kjøretimer, hadde kjøretime to ganger i uka + mørkekjøring, langkjøring og glattkjøring og tok lappen på 3 mnd (på første forsøk). 

Fordel ved å ikke kjøre privat er at man ikke arver andres dårlige kjøreferdigheter osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet kjørelærer (og kjøreskole) midt i min opplæring, og jeg har ikke angret et sekund på det! Jeg er i nesten samme situasjon som deg, med begrensede muligheter for øvelseskjøring privat. Mitt beste råd er: Ikke betal i dyre dommer for opplæring du ikke er fornøyd med.

Min første kjørelærer hoppet over all grunnleggende opplæring og sendte meg ut i situasjoner jeg overhodet ikke var klar for. I hans øyne ville jeg lære mye mer om jeg bare ble kastet ut i den "virkelige trafikken" fremfor å kjøre i rolige områder frem til jeg hadde kontroll på bilen. Jeg drev med bykjøring, motorvei og landevei uten å ha kontroll på de helt elementære tekniske ting (giring, plassering, rygging, bakkestart o.l). Jeg synes det var skummelt å kjøre bil i utgangspunktet, og ble regelrett livredd etter en stund med denne kjørelæreren. Jeg trodde på den tiden at feilen lå hos meg, at det bare var jeg som var et nervevrak og at jeg aldri kom til å bli trygg på å kjøre bil. Man har jo ingenting å sammenligne med når man kun har hatt én kjørelærer. Man vil jo gjerne tro at de vet hva de holder på med. Det kan også nevnes at denne kjørelæreren var mer interessert i å baksnakke andre elever og medarbeidere enn å gi meg tips og hjelp underveis i kjøretimen (mon tro hvor mye dritt andre har fått høre om nervevraket meg :fnise:). 

Mitt store vendepunkt ble da jeg bestemte meg for å prøve en annen kjørelærer. Det stod enten mellom det eller å gi opp hele kjøreopplæringen. Min nye lærer visste ingenting om hva jeg hadde vært gjennom tidligere, og det var like greit! Forandringen var stor. Plutselig fikk jeg grundig opplæring. Jeg ble aldri kastet ut i oppgaver jeg ikke var forberedt nok til å mestre, og kjørelærer hadde 100% fokus på opplæringen gjennom hele kjøretimen. Progresjonen gikk lynraskt, og all frykt for å kjøre bil var så godt som slettet. Tidligere hadde jeg gruet meg så fryktelig til hver kjøretime, men det snudde helt om og jeg begynte å glede meg. Det hadde jeg aldri forventet!

Jeg for min del hadde jo ikke forhåndsbetalt på den første kjøreskolen, og byttet ble derfor enkelt. Om du har betalt for en pakke så er det vel stort sett bare de obligatoriske tingene igjen i denne? Du kan jo vurdere å enten bytte kjørelærer på innad på samme trafikkskole, eller ha kjøretimer på en annen kjøreskole og ta det obligatoriske på den du har forhåndsbetalt på. Det er ikke gøy å grue seg til kjøretimene, og det trenger ikke være nødvendig å ha det slik. Ønsker deg masse lykke til, og håper du finner kjøregleden etter hvert! :hoppendeglad:

Anonymkode: 42178...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har sosial angst, å syntes det er ekkelt under hver dobbel time.. Til nå har jeg hatt 16 kjøretimer, å er ført opp på 2 til, til nå. Vi har en del å ta igjen sier han, å det føler jeg selv og, men jeg blir stresset av han.. Han gjesper, holder på med mobilen, hører på radio, styrer med Ipad, er dette normalt får en kjørelærer?

Anonymkode: d0464...195

Kanskje han prøver å vise at han stoler på kjøringa di uten å måtte følge med med argusøyne? Det var slik jeg tolket min kjørelærer når jeg hadde kjørt noen timer

Anonymkode: 18d0b...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, canacas skrev:

Seriøst? Jeg hadde ingen private kjøretimer, hadde kjøretime to ganger i uka + mørkekjøring, langkjøring og glattkjøring og tok lappen på 3 mnd (på første forsøk). 

Fordel ved å ikke kjøre privat er at man ikke arver andres dårlige kjøreferdigheter osv. 

Gratulerer? Du klarte å tilegne deg førerrett med forhøyet risiko for å havne i en ulykke. Jeg kan trene noen i å bestå oppkjøringen på halvparten av den obligatoriske undervisningen, men de vil jo ikke være en trygg sjåfør. Jeg kjenner jo rutene de kjører oppkjøring på. Den raskeste måten å lære noen å kjøre på er å lære dem hva de skal gjøre, men ikke hvorfor. Jeg lærere elevene å fiske, isteden for å mate dem med fisk, selv om det tar lengre tid (dette er også et krav fra myndighetenes side).

Statens Vegvesen anbefaler 140 timer øvelseskjøring for å redusere ulykkesrisikoen. Problemet med øvelseskjøring er at mange gjør det feil. Mange foreldre burde ikke lære bort det tekniske, de bør la en trafikkskole lære eleven øvelser, og så øve videre hjemme. Da slipper man mange timer, og eleven kan bli skikkelig god, og de vil ikke lære å gjøre samme feil som foreldrene. Trinn 2 og 3 kan med fordel taes når man er 16, og da er må på et slikt nivå at man skal kunne bestå en oppkjøring. Da trenger man lite tilsigelser fra foreldrene, og man får mengdetrening i å kjøre under alle forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet flere ganger kjørelærer av ulike grunner, blandt annet var det 1 som ikke virket som ville hjelpe meg skikkelig. Du må bare stå på dine krav. Det er nok som bare godtar, og det fører til sløve kjørelærere.

Anonymkode: ebf00...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...