AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #1 Skrevet 6. desember 2016 Jeg føler meg mobbet på jobben. Altså av en ansvarlig, og av en annen kollega. Hun fortalte at hun var missfornøyd med arbeidet mitt med en kollega og kunder som vitner til det sist jeg jobbet. Nå gruer jeg meg til å gå på jobb igjen. Klarer ikke det menneske som kunne behandle meg sånn. Noen som har tips for hvordan takle situasjonen? Jeg klarer ikke å fortelle dette til hovedsjefen, for jeg er redd for å ikke bli trodd. Tips til hvordan jeg skal heve meg over det? Jeg kjenner det på psyken min. Og må ta hensyn til den. Anonymkode: 35fd8...f42
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #2 Skrevet 6. desember 2016 Det er dårlig lederstil å klage på ansatte foran andre, men hvordan er det mobbing? en leders jobb er jo bla å si i fra når de ikke er fornøyd med ansatte. Anonymkode: 907b1...f67 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #3 Skrevet 6. desember 2016 Har dere en tillitsvalg? Eller en HR-ansvarlig i bedriften? Jeg hadde gått til dem. Når det gjelder å heve seg over det, pleier jeg å tenke at folk som holder på sånn ikke er spesielt intelligente og konfliktsky. Jeg hadde nok gått til personen det gjelder og sagt at hvis hun har noe i mot måten jeg jobber på eller andre ting kan de ta det direkte med meg, og ikke gå og skravle om det til andre. Anonymkode: a1490...d16 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #4 Skrevet 6. desember 2016 Har hun grunn til å væte misfornøyd med arbeidet ditt? Er det konstruktiv kritikk hun kommer med, eller er det bare tull? Slik kritikk skal uansett ikke gis foran andre, og det kan du godt ta opp med øverste sjef, slik at hun ikke gjør det på den måten neste gang. Siden du kaller det mobbing, er dette noe som har skjedd flere ganger, og er det bare deg hun kritiserer? Sa hun noe ufint til deg, eller gikk det kun på arbeidet du gjør/ikke gjør? Anonymkode: c49d5...458 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #5 Skrevet 6. desember 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dårlig lederstil å klage på ansatte foran andre, men hvordan er det mobbing? en leders jobb er jo bla å si i fra når de ikke er fornøyd med ansatte. Anonymkode: 907b1...f67 Ja, jeg vil kalle det "mobbing". Hun gjør en stor feil med å klage foran kollega pluss kunder. Det sier man på tomannshånd. Ikke på den måten. 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun grunn til å væte misfornøyd med arbeidet ditt? Er det konstruktiv kritikk hun kommer med, eller er det bare tull? Slik kritikk skal uansett ikke gis foran andre, og det kan du godt ta opp med øverste sjef, slik at hun ikke gjør det på den måten neste gang. Siden du kaller det mobbing, er dette noe som har skjedd flere ganger, og er det bare deg hun kritiserer? Sa hun noe ufint til deg, eller gikk det kun på arbeidet du gjør/ikke gjør? Anonymkode: c49d5...458 Alle gjør en liten småfeil iblant. Finner hun foreks en bitteiten vanndråpe etter meg på oppvaskmaskinen så kjefter hun, og forteller at hun er så missfornøyd og rister på hodet. Hun kan finne ut at søppelposen ikke er brettet helt slik som hun vil. Den skal ha sånn og sånn brett, også forandrer hun på det hele tiden. Hun kan finne en liten sviflekk en eller annen plass siden vi lager mye mat, og den kan være 2 centimeter men hun får helt panikk. Hun legger all skyld på meg om noe er galt selv om det er en annen som har gjort feilen eller selv om det er andre som har like mye ansvar å få det gjort. Leter etter feil på meg, og går å prater med de andre ansatte om det mens jeg hører på osv. Hun spurte meg en gang om det var noe i veien med hodet mitt, eller om jeg gikk på medisiner fordi jeg jobbet så tregt. Men jeg løper hele tiden. Så jeg vil ikke si at jeg jobber tregt. Det er slik hele tiden omtrent. Hun har dager hun er bedre iblant. Jeg må ærlig si at jeg er veldig trøtt av det.Og det å skjelle meg ut foran andre kollegaer er grusomt å oppleve. Hun viser selv at hun gjør mye feil. Jeg finner mye feil på henne og de andre men jeg går ikke rundt å sier det. Har tenkt at nå skal jeg begynne å si alle feil de gjør. De kan være frekk i ord de sier til kunder osv. Det er verre enn å brette en søppelpose feil. Jeg er lei av å ha det sånn. Får forsøke å være sterk. Det får ikke knekke meg. Men er ikke bra for helsen. Jeg søker andre jobber nå. Anonymkode: 35fd8...f42 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #6 Skrevet 6. desember 2016 Ok, hun høres ut som ei vaskeekte drittkjerrring. Tror du gjør lurt i å søke andre jobber. Anonymkode: 9d2db...f75 2
exictence Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vil kalle det "mobbing". Hun gjør en stor feil med å klage foran kollega pluss kunder. Det sier man på tomannshånd. Ikke på den måten. Anonymkode: 35fd8...f42 Vet du, hvis noen klager over deg, snakker stygt om deg foran kollega og kunder, så er det de selv som dummer seg ut. Da synes kunder og andre at hun som snakker nedlatende er teit. Du kan trygt svare smørblidt igjen og dermed heve deg over det. Lat som de er ironiske eller lat som ingenting. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle gjør en liten småfeil iblant. Finner hun foreks en bitteiten vanndråpe etter meg på oppvaskmaskinen så kjefter hun, og forteller at hun er så missfornøyd og rister på hodet. Hun kan finne ut at søppelposen ikke er brettet helt slik som hun vil. Den skal ha sånn og sånn brett, også forandrer hun på det hele tiden. Hun kan finne en liten sviflekk en eller annen plass siden vi lager mye mat, og den kan være 2 centimeter men hun får helt panikk. Hun legger all skyld på meg om noe er galt selv om det er en annen som har gjort feilen eller selv om det er andre som har like mye ansvar å få det gjort. Uff, for en dritt kjerring. Men faktisk skulle det ikke være så vanskelig å heve seg over skikkelige dritt kjerringer. De tabber seg jo selv ut. De kan ikke ha det så godt med seg selv. Hun lar det gå utover deg. Det er ikke rett av henne. For å heve deg over det, kan du klappe henne omsorgsfullt på skulderen og si at "jeg håper du har det bra". Eller du kan smile til henne og si at du vil gjøre så godt du kan, og at hun da vil bli fornøyd? Si f.eks at hun er så flink til det, håper jeg blir like flink. osv. Da hever du deg over det ved å vise at du hever deg over det 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun spurte meg en gang om det var noe i veien med hodet mitt, eller om jeg gikk på medisiner fordi jeg jobbet så tregt. Da hadde jeg sagt i en spøkefull litt lei meg tone med glimt i øyet: "Ja, jeg tror det er noe veien med hodet mitt siden jeg jobber så tregt" . "Jeg prøver å løpe og skynde meg noen ganger, og får det da til noen ganger, synes du ikke? Da blir jeg glad. Håper du og blir det da?" Dette høres kanskje litt dumt ut på skrift, men jeg har en kollega som vi snakker litt sånn til hverandre. Vi ler av hverandre hele tiden. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tenkt at nå skal jeg begynne å si alle feil de gjør. De kan være frekk i ord de sier til kunder osv. Det er verre enn å brette en søppelpose feil. Jeg er lei av å ha det sånn. Hvis du gjør det, så er det i hvert fall ikke å heve deg over det. Da viser du at du bryr deg og at deres ord har makt over deg. Hadde min kollega sagt at jeg hadde brettet søppelposen feil, så hadde jeg sagt: Oj, det var farlig, kan du vise meg hvordan jeg skal brette søppelposen rett? Så hadde jeg ledd høyt. Det hadde nok hun og. Det var jo et glimrende eksempel på noe du virkelig bør og skal heve deg over. Helt betydnongsløs feil. Og det er sikkert andre ting også. Så spør man heller, og man gjør så godt man kan. Hvis jeg f.eks pakker eller gjør noe feil og blir irettesatt, så sier jeg bare at jeg må visst trene meg i det så jeg blir bedre, eller jeg spør. Det er aldri dumt å spørre. Hvis noen "sukker" over deg, så vis at du hever deg over det, ved å si at du skal prøve å huske det, lære det, gjøre så godt du kan. Det blir det en god tone av 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får forsøke å være sterk. Det får ikke knekke meg. Men er ikke bra for helsen. Jeg søker andre jobber nå. Anonymkode: 35fd8...f42 Ja, du fint at du søker annen jobb. De høres ikke riktig god ut som du beskriver det. Hvis du vil være sterk og ha det godt inni deg selv, så hever du deg ved å ikke være frekk tilbake, men spørre hva de mener eller le osv. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #8 Skrevet 6. desember 2016 Ville ikke begynt å pirke på de andre, men spurt Hva mener du egentlig? Ville også sagt at jeg hører at du sier det, men alle med sitt. Videre, om jeg ble provosert ville jeg nevnt i en bisetning at du kjenner en som driver med boler og han kan bli aggressiv, nå er han arbeidsledig og har god tid. Noe sånt, en fordekt trussel. Anonymkode: 443f8...425
JenniferA Skrevet 6. desember 2016 #9 Skrevet 6. desember 2016 (endret) 10 timer siden, exictence skrev: Vet du, hvis noen klager over deg, snakker stygt om deg foran kollega og kunder, så er det de selv som dummer seg ut. Da synes kunder og andre at hun som snakker nedlatende er teit. Du kan trygt svare smørblidt igjen og dermed heve deg over det. Lat som de er ironiske eller lat som ingenting. Uff, for en dritt kjerring. Men faktisk skulle det ikke være så vanskelig å heve seg over skikkelige dritt kjerringer. De tabber seg jo selv ut. De kan ikke ha det så godt med seg selv. Hun lar det gå utover deg. Det er ikke rett av henne. For å heve deg over det, kan du klappe henne omsorgsfullt på skulderen og si at "jeg håper du har det bra". Eller du kan smile til henne og si at du vil gjøre så godt du kan, og at hun da vil bli fornøyd? Si f.eks at hun er så flink til det, håper jeg blir like flink. osv. Da hever du deg over det ved å vise at du hever deg over det Da hadde jeg sagt i en spøkefull litt lei meg tone med glimt i øyet: "Ja, jeg tror det er noe veien med hodet mitt siden jeg jobber så tregt" . "Jeg prøver å løpe og skynde meg noen ganger, og får det da til noen ganger, synes du ikke? Da blir jeg glad. Håper du og blir det da?" Dette høres kanskje litt dumt ut på skrift, men jeg har en kollega som vi snakker litt sånn til hverandre. Vi ler av hverandre hele tiden. Hvis du gjør det, så er det i hvert fall ikke å heve deg over det. Da viser du at du bryr deg og at deres ord har makt over deg. Hadde min kollega sagt at jeg hadde brettet søppelposen feil, så hadde jeg sagt: Oj, det var farlig, kan du vise meg hvordan jeg skal brette søppelposen rett? Så hadde jeg ledd høyt. Det hadde nok hun og. Det var jo et glimrende eksempel på noe du virkelig bør og skal heve deg over. Helt betydnongsløs feil. Og det er sikkert andre ting også. Så spør man heller, og man gjør så godt man kan. Hvis jeg f.eks pakker eller gjør noe feil og blir irettesatt, så sier jeg bare at jeg må visst trene meg i det så jeg blir bedre, eller jeg spør. Det er aldri dumt å spørre. Hvis noen "sukker" over deg, så vis at du hever deg over det, ved å si at du skal prøve å huske det, lære det, gjøre så godt du kan. Det blir det en god tone av Ja, du fint at du søker annen jobb. De høres ikke riktig god ut som du beskriver det. Hvis du vil være sterk og ha det godt inni deg selv, så hever du deg ved å ikke være frekk tilbake, men spørre hva de mener eller le osv. hahaha Endret 6. desember 2016 av JenniferA
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå