AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #1 Skrevet 6. desember 2016 Dersom man har et vektproblem som har gitt direkte fysiske konsekvenser, kan man gå til legen med dette? Altså, for å få hjelp med selve vektproblemet. Og hva gjør legen i så fall? Noen med erfaring? Anonymkode: 875b0...382
Gjest Sugemerke Skrevet 6. desember 2016 #2 Skrevet 6. desember 2016 Ja, det kan man og det er fornuftig. Du kan henvises ernæringsfysiolog foreksempel.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #3 Skrevet 6. desember 2016 Selvfølgelig kan du gå til legen. Men ikke forvent at du skal få hjelp. Jeg har vært overvektig i hele 20åra, nå 30år. I tillegg til å være overvektig,har jeg hatt spiseforstyrrelser så lenge jeg kan huske. Likevel fikk jeg ingen hjelp. Fikk et ark med hva jeg burde spise, og thats it. Men håper du har en bedre lege,enn de jeg har hatt. Anonymkode: e7d30...0ef
Pringle Skrevet 6. desember 2016 #4 Skrevet 6. desember 2016 (endret) Hvis du vil ned i vekt, må du bare spise mindre. Det er såvisst ikke ikke bare, bare - men det ER absolutt bare. Og å spise mindre er ikke noe legen kan gjøre for deg, du må gjøre det selv. Hvis du har problemer med overspising, og du ikke klarer å fikse disse problemene selv, ved endring av vaner, omgivelser, måltidsstruktur osv, kan det tenkes du har en spiseforstyrrelse. Hvis du har en spiseforstyrrelse, trenger du profesjonell hjelp. Legen kan gi deg henvisning til rette instans for dette. Men som AB over sier, det er ikke sikkert at profesjonelle kan hjelpe så mye. Til syvende og sist er det du som må gjøre jobben. Endret 6. desember 2016 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #5 Skrevet 6. desember 2016 Som overvektig er du ekstremt lavt prioritert i helsevesenet, og møter mange fordommer og holdninger ala det Pringles kommer med over her. Sliter selv med overspisingslidelse, men får ingen hjelp, det er jo bare å spise mindre. Som om noen ville sagt til en anorektiker at det er jo bare å spise mer.... Det skal veldig mye til for å få ernæringsfysiolog som noen foreslår dekket av det offentlig, men du kan fint kontakte en på egenhånd. Har en kollega som fikk god hjelp av Grete Roede kurs, så det kan jo også være noe å sjekke ut om du ikke har forsøkt. Anonymkode: f8fb4...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #6 Skrevet 6. desember 2016 21 minutter siden, Pringle skrev: Hvis du vil ned i vekt, må du bare spise mindre. Det er såvisst ikke ikke bare, bare - men det ER absolutt bare. Og å spise mindre er ikke noe legen kan gjøre for deg, du må gjøre det selv. Hvis du har problemer med overspising, og du ikke klarer å fikse disse problemene selv, ved endring av vaner, omgivelser, måltidsstruktur osv, kan det tenkes du har en spiseforstyrrelse. Hvis du har en spiseforstyrrelse, trenger du profesjonell hjelp. Legen kan gi deg henvisning til rette instans for dette. Men som AB over sier, det er ikke sikkert at profesjonelle kan hjelpe så mye. Til syvende og sist er det du som må gjøre jobben. Jeg er undervektig, om det har noe å si. Men blir vel kanskje mye av det samme. Jeg har ingen spiseforstyrrelse, men sliter med appetitten. Anonymkode: 875b0...382
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som overvektig er du ekstremt lavt prioritert i helsevesenet, og møter mange fordommer og holdninger ala det Pringles kommer med over her. Sliter selv med overspisingslidelse, men får ingen hjelp, det er jo bare å spise mindre. Som om noen ville sagt til en anorektiker at det er jo bare å spise mer.... Det skal veldig mye til for å få ernæringsfysiolog som noen foreslår dekket av det offentlig, men du kan fint kontakte en på egenhånd. Har en kollega som fikk god hjelp av Grete Roede kurs, så det kan jo også være noe å sjekke ut om du ikke har forsøkt. Anonymkode: f8fb4...eb2 Jeg har tenkt på ernæringsfysiolog, men det koster jo en del. Tenkte jeg skulle høre med fastlegen om han kunne hjelpe først, men ja, jeg tror det skal mye til for å komme til hos ernæringsfysiolog i det offentlige. Men det kan jo hende legen er behjelpelig selv. Men merker at jeg må få gjort noe med dette så snart som mulig, så får rett og slett bare gå privat om legen ikke kan hjelpe meg. Og ja, merker at jeg nesten har litt fordommer mot meg selv faktisk. Det er jo "bare" til å spise "sånn og sånn", men så er det ikke så enkelt likevel. Anonymkode: 875b0...382
Pringle Skrevet 6. desember 2016 #8 Skrevet 6. desember 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er undervektig, om det har noe å si. Men blir vel kanskje mye av det samme. Jeg har ingen spiseforstyrrelse, men sliter med appetitten. Anonymkode: 875b0...382 Ja, det blir det samme, bare med motsatt fortegn. Du må spise mer. Appetitt er bare en fornemmelse, og appetitten påvirkes av vanene og omgivelsene våre. Man kan få dårlig appeitt av underernæring også, men den kan bli bedre når du spiser bedre igjen. Akkurat som overvektige må ut av komfortsonen og spise mindre selv om de egentlig har lyst på mer, må du ut av komfortsonen og spise mer selv om du har lyst til å stoppe. Trikset er å gjøre dette på en sånn måte at du orker å gjøre det lenge nok til at det har en effekt. Å finne balansen er så avgjørende: Du må presse deg selv, men ikke for hardt, for da gir du opp. Sjekk ut Supersize vs Superskinny på youtube, hvor undervektige og overvektige bytter diett for noen dager. Deltakerne har mye motstand i seg, men de synes det er interessant å sammenligne seg selv med en som spiser helt annerledes, og de innser alle til slutt at de de har drevet med er ganske ekstremt. Og ja, de går opp/ned i vekt, alle som en, når de spiser mer normalt. Legger til/kortversjon: Det er ikke lett, for da hadde du gjort det allerede. Men det er ikke så vanskelig heller, men det krever en innsats. Mye av grunnen til at folk ikke setter i gang, er at de tror det er vanskeligere enn det er, og mye av grunnen til at folk gir opp, er at de gjør det vanskeligere enn de må. Jobb smartere, ikke hardere. Endret 6. desember 2016 av Pringle
Mari Y Skrevet 6. desember 2016 #9 Skrevet 6. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom man har et vektproblem som har gitt direkte fysiske konsekvenser, kan man gå til legen med dette? Altså, for å få hjelp med selve vektproblemet. Og hva gjør legen i så fall? Noen med erfaring? Anonymkode: 875b0...382 Jeg skulle tro det. Men er du under 25 år kan du også spørre på Klara Klok. Men jeg tipper egentlig at det skal gå:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå