AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #21 Skrevet 7. desember 2016 For det første: Føler med dere! Og lever i samme situasjon. Det finnes ikke linjer ut hit (vel, med mindre vi vil ha 0,2 mbit), og samboeren min er systemutvikler (og jeg utdanner meg innenfor data). Vi valgte til slutt Telia sitt mbb, på 200gb. Ikke noen drømmesituasjon, men det går ok. Streaming funker dårlig, jeg hadde Netflix en mnd, og brukte opp kvoten relativt kjapt, men når vi bare laster ned, så går det automatisk mindre (for jeg gidder ikke vente over natta med å laste ned masse dritt, blir automatisk litt mer selektiv når det tar så lang tid, med Netflix satt jeg bare på noe random, og lot det stå). For det andre: Nextgentel bruker Telenors linjer, og de lover ofte at de kan levere høyere hastigheter enn det Telenor kan, på samme linjene. Det er bare tull. Telenor bruker et optimaliseringsverktøy for å måle linja. Hvis de sier at de kan levere 0,2 mbit hit, og Nextgentel sier at de kan levere 2,0, så kan Telenor levere 0,2 stabilt, mens Nextgentel kan levere 2,0 ustabilt. Det er lite som trigger intens vrede like mye som en ustabil linje. Siden dere ikke har noen andre alternativer, så har jeg ingen andre fabelaktige idèer. Vi måtte lande på mobilt bredbånd, som sagt, og vi har ekstern antenne, så vi får litt bedre signaler enn uten (for til og med 4G er dritt her ute). Det funker greit, vi klarer oss med det, men vi kommer ikke til å bo her permanent, kan man si. Anonymkode: ba65d...2a1 1
Anonym2467 Skrevet 7. desember 2016 Forfatter #22 Skrevet 7. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For det første: Føler med dere! Og lever i samme situasjon. Det finnes ikke linjer ut hit (vel, med mindre vi vil ha 0,2 mbit), og samboeren min er systemutvikler (og jeg utdanner meg innenfor data). Vi valgte til slutt Telia sitt mbb, på 200gb. Ikke noen drømmesituasjon, men det går ok. Streaming funker dårlig, jeg hadde Netflix en mnd, og brukte opp kvoten relativt kjapt, men når vi bare laster ned, så går det automatisk mindre (for jeg gidder ikke vente over natta med å laste ned masse dritt, blir automatisk litt mer selektiv når det tar så lang tid, med Netflix satt jeg bare på noe random, og lot det stå). For det andre: Nextgentel bruker Telenors linjer, og de lover ofte at de kan levere høyere hastigheter enn det Telenor kan, på samme linjene. Det er bare tull. Telenor bruker et optimaliseringsverktøy for å måle linja. Hvis de sier at de kan levere 0,2 mbit hit, og Nextgentel sier at de kan levere 2,0, så kan Telenor levere 0,2 stabilt, mens Nextgentel kan levere 2,0 ustabilt. Det er lite som trigger intens vrede like mye som en ustabil linje. Siden dere ikke har noen andre alternativer, så har jeg ingen andre fabelaktige idèer. Vi måtte lande på mobilt bredbånd, som sagt, og vi har ekstern antenne, så vi får litt bedre signaler enn uten (for til og med 4G er dritt her ute). Det funker greit, vi klarer oss med det, men vi kommer ikke til å bo her permanent, kan man si. Anonymkode: ba65d...2a1 Samboeren min er også systemutvikler, og når vi skal kjøpe drømmehuset er det ganske kjipt hvis det ikke funker med nettet slik at han får sparken eller må jobbe fra kontoret som blir 2,5 time unna en vei, og det går jo selvfølgelig ikke 😕 Er redd 200gb++ blir for lite når han har den jobben han har, og det er jo som du bekrefter at det ikke går så kjapt osv. Synd at det skal være så latterlig dårlig nett på bygda..
Anonym2467 Skrevet 7. desember 2016 Forfatter #23 Skrevet 7. desember 2016 7 timer siden, dillyduzit skrev: Har du sjekket om de kan levere en høyere hastighet? Når vi kjøpte huset hadde vi 5mb (vi er vel vandt til litt over 200) men Next kunne oppgradere til 10 via linjen. Ser problemstillingen din så absolutt, begge to her bruker mye data, og samboeren har hjemmekontor som programutvikler. Fungerer greit på dagtid når vi begge holder på med vårt, men å laste ned eller opp.. "I'm uploading something, so the internet will probably be bad for the next hour or so" Mhhhm. Ja i følge Telenor var det 0,1 MB de kunne tilby 😕 10 MB hadde vært helt ok, det har funket før. Min samboer er også webutvikler så raskt og stabilt internett er veldig viktig... dessverre 😕
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #24 Skrevet 8. desember 2016 Jeg er veldig glad i bygda, og har tilbragt mye tid på småsteder. Selv er jeg oppvokst i en liten by, og blir av og til litt paff når jeg hører hva folk forventer når de flytter til et lite sted. Det har sine fordeler; prisen er ofte veldig gunstig, og man har ofte tilgang til fine uteområder. Nå bor jeg i utkanten i Oslo i en leilighet på litt under 40 kvadrat, og jeg vet at jeg kunne ha byttet den i en moderne og godt vedlikeholdt villa hvis jeg hadde valgt å flytte til et slikt sted. 😉 Men - man kan ikke forvente at alt fungerer på samme måte som i en by hvis man velger å flytte til et lite sted 45 minutter fra Gjøvik. Dere sparer sannsynligvis mer enn en million i forhold til å kjøpe i Gjøvik eller på Hamar. Er det virkelig så urimelig å måtte betale litt ekstra for internett via Telia? Hvis man ikke har råd til å betale 300-400 kroner ekstra for Internett i måneden, bør man kanskje revurdere om man bør ta seg råd til å kjøpe hus i det hele tatt. 🙂 Det fremstår som litt underlig å skylde på Telenor for å "ødelegge" for husplanene deres på grunn av internettet. Jeg snakket nylig med en telenoransatt som kunne fortelle meg at det å legge opp og oppgradere Internett i deler av landet med spredt bebyggelse var et rent tapsprosjekt for Telenor. Du kan selvfølgelig fritt velge å bosette deg hvor som helst, men når man velger de fordelene som bygda har - blant annet at eiendom ofte koster veldig lite, må man også akseptere at det kan være noe dårligere tilgang på tjenester, karrieremuligheter og lavere muligheter for prisvekst på eiendommen. Forutsatt at dere fortsatt er unge, ville jeg tenkt grundig gjennom disse faktorene. Hvis dere ikke er villige til å betale noen hundrelapper ekstra i måneden for Internett, er kanskje de mer tungtveiende ulempene også verdt å vurdere? Jeg har all respekt for folk som velger å bosette seg mindre sentralt, men da bør man også være villige til å inngå noen kompromisser underveis. Har selv klart å komme meg inn på boligmarkedet med lite penger, mot å inngå kompromisser på standard. Det har vist seg å være lønnsomt, i alle fall for min del. Ønsker dere lykke til, oppdaterer oss gjerne om hva dere bestemmer dere for! 🙂 Anonymkode: 452b6...a4e 2
petterm Skrevet 8. desember 2016 #25 Skrevet 8. desember 2016 Det skjer en del på teknikk-siden for tida som gir håp om bedre Internett på kobberkabel. Det forutsetter at det finnes fiber i nærheten som kan "mate" utstyret som gir bedre nett. Det er et håp, men ingen garanti. Sjekk med breiband.no om de har radiobasert nett der huset er. Snakk med kommunen. Kanskje de kjenner til aktuelle, lokale leverandører.
Anonym2467 Skrevet 8. desember 2016 Forfatter #26 Skrevet 8. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig glad i bygda, og har tilbragt mye tid på småsteder. Selv er jeg oppvokst i en liten by, og blir av og til litt paff når jeg hører hva folk forventer når de flytter til et lite sted. Det har sine fordeler; prisen er ofte veldig gunstig, og man har ofte tilgang til fine uteområder. Nå bor jeg i utkanten i Oslo i en leilighet på litt under 40 kvadrat, og jeg vet at jeg kunne ha byttet den i en moderne og godt vedlikeholdt villa hvis jeg hadde valgt å flytte til et slikt sted. 😉 Men - man kan ikke forvente at alt fungerer på samme måte som i en by hvis man velger å flytte til et lite sted 45 minutter fra Gjøvik. Dere sparer sannsynligvis mer enn en million i forhold til å kjøpe i Gjøvik eller på Hamar. Er det virkelig så urimelig å måtte betale litt ekstra for internett via Telia? Hvis man ikke har råd til å betale 300-400 kroner ekstra for Internett i måneden, bør man kanskje revurdere om man bør ta seg råd til å kjøpe hus i det hele tatt. 🙂 Det fremstår som litt underlig å skylde på Telenor for å "ødelegge" for husplanene deres på grunn av internettet. Jeg snakket nylig med en telenoransatt som kunne fortelle meg at det å legge opp og oppgradere Internett i deler av landet med spredt bebyggelse var et rent tapsprosjekt for Telenor. Du kan selvfølgelig fritt velge å bosette deg hvor som helst, men når man velger de fordelene som bygda har - blant annet at eiendom ofte koster veldig lite, må man også akseptere at det kan være noe dårligere tilgang på tjenester, karrieremuligheter og lavere muligheter for prisvekst på eiendommen. Forutsatt at dere fortsatt er unge, ville jeg tenkt grundig gjennom disse faktorene. Hvis dere ikke er villige til å betale noen hundrelapper ekstra i måneden for Internett, er kanskje de mer tungtveiende ulempene også verdt å vurdere? Jeg har all respekt for folk som velger å bosette seg mindre sentralt, men da bør man også være villige til å inngå noen kompromisser underveis. Har selv klart å komme meg inn på boligmarkedet med lite penger, mot å inngå kompromisser på standard. Det har vist seg å være lønnsomt, i alle fall for min del. Ønsker dere lykke til, oppdaterer oss gjerne om hva dere bestemmer dere for! 🙂 Anonymkode: 452b6...a4e Skjønner hva du mener, men les gjerne hva jeg har skrevet skikkelig ☺️ Satelitt er svindyrt med over 1500,- for begrenset mengde data(ikke nok data per mnd for oss), det er også ustabilt og derfor ikke aktuelt. Her jeg bor i Oslo har vi 100mb linje for 299,- i mnd. Jeg forventer ikke å få samme linje på bygda, men en linje på 0,1 hører gamledager til. Mobilt bredbånd er heller ikke aktuelt hvis du leser hva andre med samme yrke har erfart. Det er derfor veldig synd at det ikke finnes andre alternativer til den 0,1 MB linjen som Telenor tilbyr. Da det er snakk om en jobb hvor han MÅ ha rask og stabil internettlinje er det dessverre ikke noe kompromiss som kan inngåes da han kan få sparken/må jobbe på kontoret i Oslo dersom det ikke funker optimalt 😕
Anonym2467 Skrevet 8. desember 2016 Forfatter #27 Skrevet 8. desember 2016 9 timer siden, petterm skrev: Det skjer en del på teknikk-siden for tida som gir håp om bedre Internett på kobberkabel. Det forutsetter at det finnes fiber i nærheten som kan "mate" utstyret som gir bedre nett. Det er et håp, men ingen garanti. Sjekk med breiband.no om de har radiobasert nett der huset er. Snakk med kommunen. Kanskje de kjenner til aktuelle, lokale leverandører. Takk for tips men har nok sjekket alt som kan sjekkes nå tror jeg 😕 Må nok bare finne et annet hus ser det ut som..
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #28 Skrevet 8. desember 2016 Hvis det er drømmehuset så kan dere jo vurdere å grave for å legge fiber inn til huset selv. Mulig det blir dyrt, men hvis det er det som må til for å få drømmehuset er det kanskje verdt det? Anonymkode: ddb1e...882
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #29 Skrevet 9. desember 2016 Det er faktisk ikke en dum idé å finne ut hvor nærmeste fiber ligger, og hvis det ikke er langt, å legge det inntil huset. Dere skal jo uansett bygge og grave hele tomta. Jeg kjenner en som gjorde det i "skogen" i asker en plass, en kollega av meg så er også utvikler. Han fant ut at det skulle komme ny boligfelt ikke langt fra der han skulle bygge hus, og de fikk fiber, og han betalte for å legge den fra veien og til seg. også apropos.. Webutviklere trenger ikke mer eller raskere Internett enn andre programvareutviklere. bare for å få det sagt. Anonymkode: 7bc67...9f6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå