Gå til innhold

Omgangssyke - typisk norsk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har levd i den tro at omgangssyke er noe alle mennesker har innimellom, uavhengig av bosted på jorda. Her i Norge har det vært en tøff sykdomshøst, vi har hatt omgangssyke i huset, og venner og slekt, nord og sør i landet, har hatt det både en og to runder, voksne som barn. Så jeg har grublet litt over dette...

En nabo fra Russland forteller at i Russland har de ikke omgangssyke. Så da hun kom til Norge og fikk det for første gang, skjønte hun ikke hva som skjedde, og trodde hun skulle dø. Så kom jeg til å tenke på andre land jeg har bodd i - har aldri vært syk der, eller hørt at andre lå med magesjau. Kanskje pga at jeg ikke hadde barn på det tidspunktet, og med barn i huset blir man mer syk? Men likevel, her i Norge har jeg blitt syk også før jeg fikk barn.

Er det slik at det er noen land der det sjelden er omgangssyke, og her i Norge er det av en eller annen grunn nesten garantert å få det på høsten/vinteren (når man har barn, i allefall)? Hvorfor er det slik, i så fall? Andre som har tenkt over dette?

Anonymkode: ffe77...e37

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at det er noen land der det sjelden er omgangssyke, og her i Norge er det av en eller annen grunn nesten garantert å få det på høsten/vinteren (når man har barn, i allefall)? Hvorfor er det slik, i så fall? Andre som har tenkt over dette?

Anonymkode: ffe77...e37

Jeg har aldri hatt omgangssyken, ikke engang da barna var små.
De har heller aldri hatt det.

Men vi har slektninger i andre land som har "stomac-flu" nesten hver høst/vinter, så jeg tror det er en tilfeldighet at du aldri har hatt det i andre land, men får det hvert år i Norge.

Anonymkode: 81261...bff

Skrevet

Jeg har aldri hatt omgangssyke, så det er ikke alle av oss som får det. 

Men det er ikke sånn at det er typisk norsk. "I Russland har vi ikke omgangssyke", hahaha, my ass. 

Anonymkode: 9beb8...57e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...