Gå til innhold

Frustrert mor med talentfullt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

DERE NÅ LURER JEG NOE FÆRT HER! Datteren min på 15 er veldig pratsom, men når besteforeldrer osv er her blir hun veldig stille. Hun har kommet med i et kor og hun vil ikke og liker ikke når vi skryter eller snakker om koret. Og når besteforeldrene hennes snakker om det og skryter om det foran hun ser det ut som hun bare vil forsvinne. Hvorfor blir hun sånn her når vi skryter av dette? 

Anonymkode: ad941...824

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir hun veldig stille rundt andre enn dere generelt (f.eks foran lærere, andre voksne etv), eller bare foran besteforeldrene? Kan jo være selektiv mutisme hun har, var det første jeg tenkte på.

Eller kanskje det at hun ikke er så trygg på besteforeldrene. Det gjør gjerne at man ikke helt vet hva hvordan man skal ta imot komplimenter heller.

Anonymkode: 06df6...d54

Skrevet

Hun er tenåring og i en veldig sårbar alder. I hennes hode så høres det sikkert ut som at dere skryter av henne, og det blir helt feil hvis hun ikke liker å stikke seg fram. 

Anonymkode: 0702b...0a2

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir hun veldig stille rundt andre enn dere generelt (f.eks foran lærere, andre voksne etv), eller bare foran besteforeldrene? Kan jo være selektiv mutisme hun har, var det første jeg tenkte på.

Eller kanskje det at hun ikke er så trygg på besteforeldrene. Det gjør gjerne at man ikke helt vet hva hvordan man skal ta imot komplimenter heller.

Nei det er det som jeg synes er veldig rart. Jeg vet at hun snakker mye om dette med lærerne og vennene hennes på skolen. Hva mener du med trygg? For hun er veldig utadvendt utenfor familien 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er tenåring og i en veldig sårbar alder. I hennes hode så høres det sikkert ut som at dere skryter av henne, og det blir helt feil hvis hun ikke liker å stikke seg fram. 

Anonymkode: 0702b...0a2

Det som er rart er at hun liker veldig godt å snakke om alt det hun gjør på skolen men så fort hun kommer hjem skal vi ikke snakke om synging eller skuespill.

Skrevet

Jeg var også lik din datter, og kom til det stadiet hvor jeg måtte åpne bursdagspresanger og julegaver etter alle hadde dratt, fordi jeg ikke ville at all fokuset skulle være på meg. Dette gikk over etter tenåra. Det er ikke ulikt å være slik når man er i sine sårbare år. Kanskje du kunne tatt en prat med henne, alene, men ville ikke dyttet det noe mer om hun ikke ønsker å snakke med det. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun ikke selv synes det er så mye å skryte av? Husker fra min egen ungdom hvor flaut det var da mamma skrøyt uhemmet og overdrev alt når det egentlig bare var helt normalt. Enkelte ting gjør man jo bare for gøy.

Du legger jo også et ganske stort press på henne hvis besteforeldrene skal komme og høre på koret en gang. Ikke alle som setter pris på å skape høye forventninger i forkant. 

• Liker 8
Skrevet

Syntes også det var flaut å bli skrytt av i den alderen.

Anonymkode: 40557...9c4

• Liker 1
Skrevet

Synes det høres ut som en sunn reaksjon. Er det egentlig noe å skryte av? Jeg mener -er du helt sikker på at hun og koret er så fantastiske? Og har hun eventuelt noe behov for å høre det hele tiden?  Jeg er personlig lei av å høre foreldre skryte så voldsomt av sitt eget avkom, kan hun ikke bare få holde på med det fordi det er gøy?

Anonymkode: 265e4...e47

• Liker 4
Skrevet

Man er ikke nødvendigvis talentfull fordi man synger i kor. Kanskje hun vet godt at hun ikke er flinkest i koret, og dermed blir brydd av at dere tar helt av? Ungdom måler seg ofte kun mot de aller beste, og alt mas om talent og slikt blir helt feil når man ikke er aller best. 

La henne få utvikle et eventuelt talent i fred uten at dere maser om hvor flink hun er. Ros henne heller for innsatsen hennes, så blir det ikke så mye press på resultatet. 

Anonymkode: dd648...dba

• Liker 6
Skrevet

Dere forteller jo på en måte dattera deres at det er viktig å være i kor, og at det er viktig å gjøre det bra om dere skryter av ast hun gjør det bra.

Dette er en felle mange foreldre går i, de skryter av at barnet/ tenåringen er flink, men det eneste de egentlig sier er at det er viktig å være flink. For noen barn skaper dette store forventinger og de begynner å bli mer selvkritiske til seg selv, de slutter å gjøre en innsats for de blir redde for å feile. Noen ganger vil man bare gjøre ting fordi de er gøy og man vil ikke ha den oppmerksomheten og presset på seg

Anonymkode: 6367e...e04

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke nødvendigvis talentfull fordi man synger i kor. Kanskje hun vet godt at hun ikke er flinkest i koret, og dermed blir brydd av at dere tar helt av? Ungdom måler seg ofte kun mot de aller beste, og alt mas om talent og slikt blir helt feil når man ikke er aller best. 

La henne få utvikle et eventuelt talent i fred uten at dere maser om hvor flink hun er. Ros henne heller for innsatsen hennes, så blir det ikke så mye press på resultatet. 

Anonymkode: dd648...dba

Det er ikke vi som maser men besteforeldrene. Vi prøver og snakke minst mulig om alt sammen. Nå forrige uke når jeg sa er det kor trening til uka sa hun bare ikke kall det for koret men "det" skjønner ikke hvorfor hun sier det??

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

DERE NÅ LURER JEG NOE FÆRT HER! Datteren min på 15 er veldig pratsom, men når besteforeldrer osv er her blir hun veldig stille. Hun har kommet med i et kor og hun vil ikke og liker ikke når vi skryter eller snakker om koret. Og når besteforeldrene hennes snakker om det og skryter om det foran hun ser det ut som hun bare vil forsvinne. Hvorfor blir hun sånn her når vi skryter av dette? 

Hva er fært?

Anonymkode: 25f6f...69e

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er fært?

Anonymkode: 25f6f...69e

Dette er et dialekt uttrykk som kan oversettes til veldig:) høres utsom dialekten er fra Østfold eller vestfold

Skrevet (endret)

Tittelen på tråden matcher jo ikke problemstillingen... Hvor kommer dette med talent inn?

Forstår nesten ikke hva du lurer på TS. 

Din datter snakker gjerne om koret på skolen med vennene, regner jeg med det er. Går vennene også i samme kor?

Men hjemme vil hun ikke snakke om koret, spesielt ikke med besteforeldrene rundt seg. Og datteren vil i allefall ikke høre skryt.

Har jeg forstått rett?

- Skryt kan være vanskelig å takle, det har flere skrevet om ovenfor.

- At hun blir stille når besteforeldrene kommer, har kanskje ikke noe med koret å gjøre, men taushet generellt? Usikker på de, ses de ofte, god relasjon og så videre?

- Hun vil kalle koret for "det" og ikke snakke om det hjemme. GÅR hun faktisk i koret...? eller later hun som at hun går dit? Sikkert merkelig spørsmål, men jeg gjorde det som ungdom nemlig, sa jeg gikk på trening, men gikk lang tur istede. :P Om hun gjør det, trives hun der eller går hun fordi dere/andre forventer det?

- Er hun stille med alle hjemme eller bare besteforeldrene? Jeg tenker det er normalt i den alderen...venner er mye mer spennende og interessant, enn dere i familien. Går over i 20-åra en gang. :) 

ps. Hvordan vet dere at hun snakker mye om koret på skolen? Eller mener du at hun snakker generellt mye på skolen? Uansett blir det, hvordan vet dere at hun er pratsom der?

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 2
Gjest Ludolek
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

:legrine:

Diagnose på en tenåring som ikke liker å bli skrytt hemningsløst av foran voksne :P

ALLE tenåringer synes det er flaut. Iallfall når "de kleine foreldrene" gjør det - mamma og pappa er jo somregel heeeeelt dust inntil man er voksen. Noen forblir jo helt dust og etter det, men altså. 

Skrevet
Akkurat nå, Ludolek skrev:

:legrine:

Diagnose på en tenåring som ikke liker å bli skrytt hemningsløst av foran voksne :P

ALLE tenåringer synes det er flaut. Iallfall når "de kleine foreldrene" gjør det - mamma og pappa er jo somregel heeeeelt dust inntil man er voksen. Noen forblir jo helt dust og etter det, men altså. 

Takk!! Samme tenkte jeg da jeg leste den kommentaren 😂 Snakk om å overtolke!  Nei ts, dattera di er nok ei helt vanlig tenåringsjente  😊

Anonymkode: 31d0c...ee7

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg en situasjon hvor du er på middag med dine foreldre og noen andre. Foreldrene dine begynner å skryte fælt av deg. Blir du pinlig berørt? Jeg ville nok det. Det er veldig vanlig at fjortiser ønsker minst mulig oppmerksomhet i perioder. Respekter det, og finn et annet samtaleemne. 

Skrevet
16 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Tittelen på tråden matcher jo ikke problemstillingen... Hvor kommer dette med talent inn?

Forstår nesten ikke hva du lurer på TS. 

Din datter snakker gjerne om koret på skolen med vennene, regner jeg med det er. Går vennene også i samme kor?

Men hjemme vil hun ikke snakke om koret, spesielt ikke med besteforeldrene rundt seg. Og datteren vil i allefall ikke høre skryt.

Har jeg forstått rett?

- Skryt kan være vanskelig å takle, det har flere skrevet om ovenfor.

- At hun blir stille når besteforeldrene kommer, har kanskje ikke noe med koret å gjøre, men taushet generellt? Usikker på de, ses de ofte, god relasjon og så videre?

- Hun vil kalle koret for "det" og ikke snakke om det hjemme. GÅR hun faktisk i koret...? eller later hun som at hun går dit? Sikkert merkelig spørsmål, men jeg gjorde det som ungdom nemlig, sa jeg gikk på trening, men gikk lang tur istede. :P Om hun gjør det, trives hun der eller går hun fordi dere/andre forventer det?

- Er hun stille med alle hjemme eller bare besteforeldrene? Jeg tenker det er normalt i den alderen...venner er mye mer spennende og interessant, enn dere i familien. Går over i 20-åra en gang. :) 

ps. Hvordan vet dere at hun snakker mye om koret på skolen? Eller mener du at hun snakker generellt mye på skolen? Uansett blir det, hvordan vet dere at hun er pratsom der?

Ja du forstod spørsmålet;) hun går i koret det vet jeg pga koret har vært mye i media de siste ukene osv så der er hun. Vi får høre både fra venninner henne selv og lærere at hun er veldig pratsom hehe:) 

• Liker 1
Skrevet

Enkelt og greit. Hun er tenåring. Alt er flaut i den alderen. Kanskje hun ikke liker oppmerksomhet, og føler at hun får nok av det a venner, lærere og media. Hjemme er stedet der hun kan slappe av og koble av fra koret og oppmerksomheten..

Anonymkode: 5363c...eb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...