Gå til innhold

Tips til symaskin for nybegynnere :)


Martheoen92

Anbefalte innlegg

Hei hei :) jeg ønsker meg en symaskin til jul av min kjære, men jeg har jo virkelig ikke peiling! jeg er totalt nybegynner, men ønsker å sy opp gardiner, sy putetrekk, sy opp buksene til svigermor og sy kjoler/tøy. jeg vil ikke ha noe ekstremt dyrt, men skjønner jo at det koster litt. vil ha en god og robust maskin som ikke det er for mye dikkedarier med og som er enkel å forstå. hørte fra hu ene venninna mi og at jeg burde ha noe falsk overlock søm på, ikke det at jeg forstår hva hun prater om :) har dere noen å anbefale og gjerne begrunn svaret :) vil heller helst ikke at den skal være super stor og mega tung :) gjerne om dere har noe tips til sying generelt og litt syspråk :P hva er egentlig forskjellen på mekanisk og elektronisk symaskin? :ohmy:

stor klem :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør egentlig ha litt tyngde på maskinen for at den ikke skal hoppe av gårde av seg selv. Hvis du skal jobbe med denim bør du spytte litt i maskinen, for det krever en tung motor. Jeg har en til 5000 (Janome EasyJeans), og den gjør ca. alt av det vanlige. Jeg er veldig fornøyd, og har bare hørt godt om maskinen! Dersom du bare ønsker å sy opp gardiner og sånn trenger du ikke noe dyrt, men dersom du ønsker å sy klær eller tunge stoffer bør du legge litt i det med en gang. Dersom det blir for dyrt å ønske seg noe til 5000 kan du kanskje ønske deg halvparten? Det gjorde jeg :) 

Anonymkode: 3e735...e87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvilke symaskiner som er bra har jeg ikke peiling på, men hvis du har noen spørsmål når det kommer til generell søm er det bare å spørre i vei. :) Men jeg vil anbefale deg å dra til Stoff og stil og spørre der hva de anbefaler. De har ganske godt utvalg av symaskiner. Du trenger egentlig ingen maskin med overlock. Her kan du heller bruke sikksakksøm på kanten av stoffet. Overlock koster fort mange tusen kroner for en egen maskin.

Men hvis du har noen spørsmål er det bare å spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Persephone skrev:

Akkurat hvilke symaskiner som er bra har jeg ikke peiling på, men hvis du har noen spørsmål når det kommer til generell søm er det bare å spørre i vei. :) Men jeg vil anbefale deg å dra til Stoff og stil og spørre der hva de anbefaler. De har ganske godt utvalg av symaskiner. Du trenger egentlig ingen maskin med overlock. Her kan du heller bruke sikksakksøm på kanten av stoffet. Overlock koster fort mange tusen kroner for en egen maskin.

Men hvis du har noen spørsmål er det bare å spørre

Tror ikke venninnen mente at hun må kjøpe seg en overlock i tillegg til symaskin, men at hun burde ha en med falsk overlocksøm på, en sikksakksøm med rettsøm på ene siden, det har de fleste symaskiner som har en del sømmer å velge i.

Anonymkode: 13d4e...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo titte her: http://www.symaskiner.no/ og kanskje sende dem en mail og høre hva som er en god nybegynnermaskin? Selv har jeg denne symaskinen: Husqvarna Emerald 116, og synes den er en stødig, god og trofast maskin. Har hatt den i 7 år nå, og den var på sin første service for et par uker siden. God motor som takler å sy de fleste stoffer. Overlock har jeg ikke hatt noe behov for før nå i det siste hvor jeg har begynt å sy litt for salg, men klarer meg helt fint uten, og er ikke noe jeg ville satt som kriterie for en nybegynnnermaskin. :)

Singer er et merke jeg ville styrt unna; synes de kan være klønete i bruk, men det er bare egen erfaring altså, kan godt være det egentlig er gode maskiner. Pris er også noe jeg ville satt i andre rekke når det gjelder symaskin, for det er litt sånn at man får hva man betaler for. (Mamma kjøpte en relativt billig en til å ha stående på hytta, og etter et par gangers bruk begynte den å lekke olje(!), og ble helt ubrukelig. Da er det bedre å spytte i litt ekstra og få en ordentlig maskin som varer lenge!)
 

Nå fant jeg forresten nettopp et tilbud på symaskiner.no som så ganske ålreit ut: http://www.symaskiner.no/janome-symaskiner/kampanje-janome-symaskin-920-idun

Jeg er ikke så fan av frontmatet undertrådspole, som denne har, men det er nok en vanesak. Janome har generelt sett gode maskiner. :)

 

 

 

Endret av BittelitenMummi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 5. desember 2016 den 23.49, AnonymBruker skrev:

Jeg har en til 5000 (Janome EasyJeans), og den gjør ca. alt av det vanlige. Jeg er veldig fornøyd, og har bare hørt godt om maskinen!

Anonymkode: 3e735...e87

Har du kjøpt den nylig? Jeg bare stusser på prisen, jeg sjekket nå og Janome Easy Jeans koster faktisk over fem tusen nå. Men den kostet bare 3,5 for fem år siden, da jeg kjøpte min Husqvarna Viking 118, da kostet de to samme og valget mitt sto mellom de to.  Jeg registrerte at flere symaskiner har gått veldig opp i pris siden det faktisk, men hvorfor..?

Anonymkode: c51fa...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du kjøpt den nylig? Jeg bare stusser på prisen, jeg sjekket nå og Janome Easy Jeans koster faktisk over fem tusen nå. Men den kostet bare 3,5 for fem år siden, da jeg kjøpte min Husqvarna Viking 118, da kostet de to samme og valget mitt sto mellom de to.  Jeg registrerte at flere symaskiner har gått veldig opp i pris siden det faktisk, men hvorfor..?

Anonymkode: c51fa...a99

Ja, kjøpte den for et halvt år siden. Jeg kjøpte fra en lokal butikk (ikke kjede) og tenkte at det kanskje hadde noe å si, men etter å ha sett på priser på nett ser jeg at det er det den ligger på. En mulighet er selvsagt at de har forbedret noe, men i og med at maskinen er så populær kan det hende at Janome har skodd seg på det..? :( Veldig fornøyd med maskinen, men også fornøyd med å bruke mindre penger...

Anonymkode: 3e735...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare Janome.. Jeg har selv drømt om overlock Babylock siden jeg kjøpte symaskin, den kostet 8-9 tusen på den tida, nå koster den nærmere 12. :icon_frown: Og Pfaff-symaskin som jeg egentlig hadde lyst på men hadde ikke råd, kostet 5 tusen da, og nå koster det 7,5 for en enklere modell.. Derfor jeg stusser. Kan det ha med krone-kurs å gjøre, tro.. 

Anonymkode: c51fa...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...