Gå til innhold

Holde julaften for 11 personer

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mannen har laget middag 1-2ganger i uka i fire år, og fortsatt ikke kan koke ris uten instruksjoner må han jo ha en eller annen kognitiv svikt. Har du tenkt tanken på å få ham utredet?

Anonymkode: af6a4...4c2

Han hadde neppe evnet å ta den veldig krevende mastergraden han faktisk har tatt dersom han hadde noen kognitiv svikt. Så takk for omtanken, men mannen min er en høyst oppegående fyr selv om han ikke har den største interessen for akkurat hvordan husarbeid og matlaging gjennomføres ;)

Anonymkode: 733eb...22f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han hadde neppe evnet å ta den veldig krevende mastergraden han faktisk har tatt dersom han hadde noen kognitiv svikt. Så takk for omtanken, men mannen min er en høyst oppegående fyr selv om han ikke har den største interessen for akkurat hvordan husarbeid og matlaging gjennomføres ;)

Man kan fint ta en krevende master med kognitiv svikt. kjenner flere som har gjort det

Anonymkode: 11ffe...90d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis han klarer å huske pensum, klarer han å huske hva plata skal stå på altså.....eller han kan google det! Men han gidder jo ikke ta ansvaret. Veldig behagelig å være ett av barna, null ansvar, bare gjøre det man blir fortalt, og så få ros fordi man er så flink. Og hvis han ikke gidder å ta seg bryet med å lære seg ting, så vet han jo at mammaen hans himler med øynene og fniser "mannfolk". Eller nei, du var ikke mammaen, var du....?

Anonymkode: bd6f8...062

• Liker 4
Skrevet

Slik gjør jeg, jeg mener vi, det når vi arrangerer jul for +10 mennesker:

lager handleliste sammen. En handler mens en annen vasker gulv. Gjerne 22 eller 23 des. Kritiske ting som ribbe handles kanskje tidligere. 

Å lage mat til så mange er vel egentlig ikke noe problem så lenge man samarbeider og starter tidlig. Og er du lir, ber du noen andre ta med en kake. 

Anonymkode: 0be09...1c8

Skrevet

Vi blir 11 på juleaften vi også, 6 voksne og 5 barn. Men om vi er 11 eller 5 spiller ingen rolle, det er bare litt mer mat å lage.

-Planlegg og kjøp inn mat og drikke i god tid hvis du har mulighet til å lagre (vi skal ha ribbe, den ligger klar i fryseren, og ligger der til den tas opp for tining og krydring 3 dager før juleaften)

-Gjør hus mest mulig klart i god tid, sjekk at du har alt du trenger til pynt, duk, servietter m.m. Du trenger ikke stresse med å rundvaske alle rom, det er bare tull. Passe rent og ryddig holder lenge.

-Det meste av julemat lager seg mer eller mindre selv, skal bare stå lenge, så pass på at du starter tidlig nok med maten. Skrelle poteter kan man gjøre tidlig, og la de ligge i vann fram til de skal kokes. Og lag desserten klar i god tid.

Og om det er ganske små barn så ikke vær så strikt med "kjøreplan".... Vi ender nesten hvert år med å utsette desserten til etter pakkeåpning, både fordi ungene holder på å gå ut av sitt gode skinn av spenning, og fordi vi alltid spiser oss for mette på middagen.:fnise: Med andre ord godt med en pause mellom der.

Anonymkode: a84cf...cc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...