AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #1 Skrevet 4. desember 2016 Vi blir 8 voksne og 3 barn - har ikke vært ansvarlig for julaften før. Lurt å lage en liten kjøreplan og forberede seg godt, tenker jeg? Noen huskelister på nett jeg kunne ha tittet på? Jeg vil selvsagt gjøre ting på min måte, men det er greit å være litt i forkant på planlegging. Anonymkode: fb04d...284
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #2 Skrevet 4. desember 2016 Jeg husker ikke om jeg leste dette på nett, eller i et papirblad, men her er hva jeg husker: Ta for deg de viktigste bruks-rommene (som alle skal være i) først. Ta ting rom for rom. Fokuser på visse rom i visse uker, og gjør ferdig 1 rom før du tar det neste. (Husk å deléger oppgaver til mannen også slik at du ikke er helt utslitt når jula ringes inn. Min mann bør helst få konkrete klokkeslett som husarbeid må være gjort innen, så jeg ville kanskje gjort det til din mann også hvis han er en slik type.) Maten dere skal ha ville jeg planlagt nå, og kjøpt inn i morgen (ev. når desemberlønninga kommer). I alle fall når det gjelder kjøtt. Skriv hva du trenger å kjøpe inn for de ulike måltidene av det som kan fryses, det går an med mye. Dumt om butikken er tom for en konkret vare du ønsker når det er få dager igjen. Tenk over hvor mange juleselskap det blir denne sesongen, og om alle i familien har antrekk som passer, og nok antrekk. Skal du bake julekaker? Tenk over hvilke sorter dere liker best i huset, og husk å ikke bake ALT FOR MANGE. Det er selvsagt best å ha litt for mye enn litt for lite når man har besøk, men dumt om man fremdeles har julekaker i hus i februar. En pustepause i bakken inni mellom gjør underverker, belønn deg selv med noe godt etter hvert rom. Høy julemusikk under husarbeidet kan gi økt glede mens du gjør jobben. Anonymkode: 2cf30...b61 1
A4-livet Skrevet 4. desember 2016 #3 Skrevet 4. desember 2016 Kjøreplan for kvelden mener du? Det trengs da ikke. Vi kommer til å spise middag, åpne gaver før toåringen legger seg og så ha kaffe etterpå. Det er eneste planen vi trenger, blir ni voksne og to barn (ene er baby så hun teller vel ikke). Ikke legg lista for høyt, her blir det enkel dessert (f.eks pavlova) og til kaffen har vi kransekakestenger, ikke-hjemmebakte vannbakkels og twist (legger det bare på et etasjefat med tre etasjer). 2
Gjest Runforit Skrevet 4. desember 2016 #4 Skrevet 4. desember 2016 http://listelykke.no/2016/11/17/planlegg-smart-julehandel/
Gjest Runforit Skrevet 4. desember 2016 #5 Skrevet 4. desember 2016 Vi er hos svigers i julen. Vi kjører på med forberedelser av det meste av maten på lillejulaften, på julaften lar vi kalkunen langsteke fra morgenen av, vi går i kirken etter å ha sett tre nøtter til askepott(til mannnen fortvilelse, hahahaha!), kommer hjem, slapper av, resten av folket kommet mens svigerfar tilbereder kalkunen og tilbehør. Vi spiser, åpner pakker, tar kaffe og kakepause, åpner mer pakker og så drar besøket mens vi hopper i pysjen og ser film. Mini legges når han er trøtt ca i 19 tiden.
Athene Skrevet 4. desember 2016 #6 Skrevet 4. desember 2016 Jeg arrangerer for omtrent ti personer nesten hvert år. Det å handle inn, pynte og sørge for rent og ryddig hus i god tid er et godt tips. Utrolig kjedelig å løpe panisk rundt med støvsugeren lille julaften. Kjøreplan for mat gjennom dagen settes opp skriftlig. Her angis tidspunkt for hva som skal settes på når. All prepping (kutting av hodekål og rødkål, skrelling poteter, sette ribbe i ovnen etc.) gjøres rett etter frokost, slik at man har mer ro på kvelden og slipper alt for mye kjøkkentjeneste i finstasen. Så når klokka for eksempel blir 16 settes ovnen på (ribba står klar), 17.30 skrus gryta med poteter på (står klar for morgenen) og så videre... Alt står på skjema. Jeg har hovedansvar for mat, mannen for at det er ryddig og rent for å hindre kaos (alt inn i oppvaskmaskinen løpende, og hyppige runder med kluten). Mange ser på det som stress og mas med lister og tidsskjema, men for oss er det motsatt. Man slipper å være redd for plutselig å ha glemt noe, og man slapper godt av gjennom dagen da alt tankearbeidet allerede er gjort. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #7 Skrevet 4. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke om jeg leste dette på nett, eller i et papirblad, men her er hva jeg husker: (Husk å deléger oppgaver til mannen også slik at du ikke er helt utslitt når jula ringes inn. Min mann bør helst få konkrete klokkeslett som husarbeid må være gjort innen, så jeg ville kanskje gjort det til din mann også hvis han er en slik type.) Anonymkode: 2cf30...b61 OT, men jeg greier ikke la være. Jeg tror du må ha lest dette i et blad. Som du fant på loftet hos bestemoren din, sammen med alle de andre artige tingene fra 50-tallet Anonymkode: 17948...972 18
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #8 Skrevet 4. desember 2016 1 time siden, Athene skrev: Jeg arrangerer for omtrent ti personer nesten hvert år. Det å handle inn, pynte og sørge for rent og ryddig hus i god tid er et godt tips. Utrolig kjedelig å løpe panisk rundt med støvsugeren lille julaften. Kjøreplan for mat gjennom dagen settes opp skriftlig. Her angis tidspunkt for hva som skal settes på når. All prepping (kutting av hodekål og rødkål, skrelling poteter, sette ribbe i ovnen etc.) gjøres rett etter frokost, slik at man har mer ro på kvelden og slipper alt for mye kjøkkentjeneste i finstasen. Så når klokka for eksempel blir 16 settes ovnen på (ribba står klar), 17.30 skrus gryta med poteter på (står klar for morgenen) og så videre... Alt står på skjema. Jeg har hovedansvar for mat, mannen for at det er ryddig og rent for å hindre kaos (alt inn i oppvaskmaskinen løpende, og hyppige runder med kluten). Mange ser på det som stress og mas med lister og tidsskjema, men for oss er det motsatt. Man slipper å være redd for plutselig å ha glemt noe, og man slapper godt av gjennom dagen da alt tankearbeidet allerede er gjort. Samme her, lager liste og delegerer ut oppgaver. Matvarer med lang holdbarhet kjøpes inn et par uker før jul, inkl brus, juleøl, vin ol. Juleduker strykes uka før, likedan penklær til julaften Huset vaskes et par dager før julaften Dessert lages lillejulaften Mannen min og en av ungdommene skreller poteter og kålrot om morningen Jeg og en av de andre dekker bordet om morningen (etter frokost) Pinnekjøttet settes på kl 14 Kålrot settes på kl 15, moses til stappe når den er kokt ferdig Potet settes på ca kl 16 på svak varme Alle steller seg og skifter kl 16 og utover Kl 16.30 tennes levende lys, en av ungdommene gjør dette Vi er klar... Det viktigste man gjør er å be om hjelp fra de andre, og at de får klar beskjed om hva de skal gjøre og når. Anonymkode: 82d6a...e8a 1
loffen Skrevet 4. desember 2016 #9 Skrevet 4. desember 2016 *mine innlegg* Vi blir muligens 10 stk på julaften her hos oss, så jeg tar til meg alle tips! Jeg pleier å ende opp svett og stresset på kjøkkenet uten tid til å dusje før gjester kommer, så jeg må lære meg dette med kjøreplan og delegering tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #10 Skrevet 4. desember 2016 Jeg dusjer på formiddagen og bruker 30 siste min før gjestene kommer på å skifte/stelle meg, beordrer familien også til å dusje tidligere på dag slik at ikke noen okkuperer badet rett før gjestene kommer. Anonymkode: 82d6a...e8a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #11 Skrevet 4. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: OT, men jeg greier ikke la være. Jeg tror du må ha lest dette i et blad. Som du fant på loftet hos bestemoren din, sammen med alle de andre artige tingene fra 50-tallet Anonymkode: 17948...972 Sånn til info, så er vi (dessverre) flere som har menn av denne typen.. Min mann har høyere utdanning, og en krevende og ansvarsfull jobb. Like fullt er det nærmest komplett umulig å få han til å gjennomføre arbeidsoppgaver hjemme med mindre de er gitt helt spesifikke ordre om, og de er beskrevet i minste detalj.. Slitsomt, men sant. Han bidrar altså gjerne her hjemme, men innser også selv at han trenger svært nøyaktige instruksjoner dersom han skal få ting gjort. Anonymkode: 733eb...22f 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2016 #12 Skrevet 4. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn til info, så er vi (dessverre) flere som har menn av denne typen.. Min mann har høyere utdanning, og en krevende og ansvarsfull jobb. Like fullt er det nærmest komplett umulig å få han til å gjennomføre arbeidsoppgaver hjemme med mindre de er gitt helt spesifikke ordre om, og de er beskrevet i minste detalj.. Slitsomt, men sant. Han bidrar altså gjerne her hjemme, men innser også selv at han trenger svært nøyaktige instruksjoner dersom han skal få ting gjort. Anonymkode: 733eb...22f Så tafatt. Ikke klag på at det er slitsomt når dere opplagt lar han holde på og slippe unna med det. Tror du virkelig han er så dum at han ikke ville klart noe uten nøyaktige instruksjoner? Lettlurte kvinnfolk! Anonymkode: 0be09...1c8 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #13 Skrevet 5. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Så tafatt. Ikke klag på at det er slitsomt når dere opplagt lar han holde på og slippe unna med det. Tror du virkelig han er så dum at han ikke ville klart noe uten nøyaktige instruksjoner? Lettlurte kvinnfolk! Anonymkode: 0be09...1c8 Da er han vel tydeligvis "dum", da.. Vi har vært sammen i over ti år, og jeg har forsøkt å ikke gi han nøyaktige instruksjoner utrolig mange ganger. Det har resultert i ting som at hele badet (gulv, vask, dusj osv) ble vasket med samme fille som doen nylig var vasket med, kjele med poteter som ALDRI kokte opp fordi den kun sto på 3, gigantiske lo- og støvhauger bak TV-benken (brannfarlig!!), at barnet på 1,5 satt med et knust melkeglass i hånden (skulle selvsagt hatt plast), at fireåringen er sendt i barnehagen uten strømpebukse i 15 minusgrader, at en hel maskin med ullklær blir fullstendig ødelagt etter å ha blitt vasket på 60 grader, at barna måtte gå med våte støvler i bhg fordi de ikke var satt i skotørkeren kvelden før, at katten gikk uten tilgang til vann inne i tre dager osv osv osv. Har endeløse mengder med historier som understreker hvorfor hverdagen faktisk ikke fungerer dersom mannen min ikke får nøyaktige beskjeder. For vår alles sikkerhet og velbefinnende er det virkelig å foretrekke at jeg passer på å gi mannen min alle instrukser i detalj- da greier han jo alt. Og han er heldigvis enig i det selv også. Anonymkode: 733eb...22f
ViljaH Skrevet 5. desember 2016 #14 Skrevet 5. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da er han vel tydeligvis "dum", da.. Vi har vært sammen i over ti år, og jeg har forsøkt å ikke gi han nøyaktige instruksjoner utrolig mange ganger. Det har resultert i ting som at hele badet (gulv, vask, dusj osv) ble vasket med samme fille som doen nylig var vasket med, kjele med poteter som ALDRI kokte opp fordi den kun sto på 3, gigantiske lo- og støvhauger bak TV-benken (brannfarlig!!), at barnet på 1,5 satt med et knust melkeglass i hånden (skulle selvsagt hatt plast), at fireåringen er sendt i barnehagen uten strømpebukse i 15 minusgrader, at en hel maskin med ullklær blir fullstendig ødelagt etter å ha blitt vasket på 60 grader, at barna måtte gå med våte støvler i bhg fordi de ikke var satt i skotørkeren kvelden før, at katten gikk uten tilgang til vann inne i tre dager osv osv osv. Har endeløse mengder med historier som understreker hvorfor hverdagen faktisk ikke fungerer dersom mannen min ikke får nøyaktige beskjeder. For vår alles sikkerhet og velbefinnende er det virkelig å foretrekke at jeg passer på å gi mannen min alle instrukser i detalj- da greier han jo alt. Og han er heldigvis enig i det selv også. Anonymkode: 733eb...22f Lærer han ikke av sine erfaringer? Når du fortsetter å detaljstyre, så slipper jo han å tenke selv... "Sist jeg vasket ull på 60 så gikk det ikke så bra, jeg får visst prøve ullprogram denne gang. Ellers sender fruen meg ut på ullhandel igjen" 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #15 Skrevet 5. desember 2016 56 minutter siden, ViljaH skrev: Lærer han ikke av sine erfaringer? Når du fortsetter å detaljstyre, så slipper jo han å tenke selv... "Sist jeg vasket ull på 60 så gikk det ikke så bra, jeg får visst prøve ullprogram denne gang. Ellers sender fruen meg ut på ullhandel igjen" Han lærer dessverre som oftest ikke av erfaringene sine når det gjelder hjemlige sysler, nei..! Han har vasket ull på 60 grader mer enn én gang (men det var heldigvis kun én gang at maskinen var helt full- og det dermed var mengder som ble ødelagt). Han etterspør for eksempel også alltid helt detaljerte instrukser når han skal lage mat- dette på tross av at han har vært ansvarlig for middagslaging hjemme 1-2 ganger i uken de siste fire årene. Han aner ingenting om hva han skal sette ovnen på når han skal steke ovnsbakt laks, eller hvordan man koker ris (selv om han altså har gjort begge deler mange ganger). Men dette blir jo helt på siden av tema her, og er egentlig helt irrelevant. Han er en snill og flink far, som åpenbart også gjør en veldig god jobb på sin arbeidsplass (har høy lønn og er blitt forfremmet flere ganger). Jeg ville bare få frem at det slettes ikke behøver å være "forhold fra 50-tallet" dersom man har en mann som trenger veldig nøyaktige instrukser ift husarbeid. Vi er alle forskjellige, og har forskjellige evner og interesseområder! Anonymkode: 733eb...22f 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #16 Skrevet 5. desember 2016 Gjør klar så mye du kan på forhånd. Mye av mat kan lages dagen i forveien, eller i alle fall forberedes godt. Pynting kan gjøres i lang tid før, stryke duker/gardiner etc. og INGEN legger merke til den ene lille hybelkaninen som sprang å gjemte seg bak sofaen. Ingen legger merke til om du glemte legge på den ene juleduken, ingen legger merke til om det du fikk i julegave i fjor blir brukt eller ikke. Det blir stort sett alltid nok kjøtt! Ungene blir garantert utålmodig! Det blir garantert sølt noe på duken! Tidsskjema blir alltid ødelagt (greit å ha tidsskjema for selve matlagingen da). Ingen synes kvelden er katastrofal og ødelagt bare fordi den ikke blir 100 % perfekt. Anonymkode: e791b...98a 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #17 Skrevet 5. desember 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er han vel tydeligvis "dum", da.. Vi har vært sammen i over ti år, og jeg har forsøkt å ikke gi han nøyaktige instruksjoner utrolig mange ganger. Det har resultert i ting som at hele badet (gulv, vask, dusj osv) ble vasket med samme fille som doen nylig var vasket med, kjele med poteter som ALDRI kokte opp fordi den kun sto på 3, gigantiske lo- og støvhauger bak TV-benken (brannfarlig!!), at barnet på 1,5 satt med et knust melkeglass i hånden (skulle selvsagt hatt plast), at fireåringen er sendt i barnehagen uten strømpebukse i 15 minusgrader, at en hel maskin med ullklær blir fullstendig ødelagt etter å ha blitt vasket på 60 grader, at barna måtte gå med våte støvler i bhg fordi de ikke var satt i skotørkeren kvelden før, at katten gikk uten tilgang til vann inne i tre dager osv osv osv. Har endeløse mengder med historier som understreker hvorfor hverdagen faktisk ikke fungerer dersom mannen min ikke får nøyaktige beskjeder. For vår alles sikkerhet og velbefinnende er det virkelig å foretrekke at jeg passer på å gi mannen min alle instrukser i detalj- da greier han jo alt. Og han er heldigvis enig i det selv også. Anonymkode: 733eb...22f Oj, såpass. Glad jeg ikke har en så korttenkt mann. Men så tror jeg jo også enkelte menn blir det fordi kona styrer på. Jeg gir forøvrig min på 1,5 glass i glass og lager ikke ramaskrik om ungene blir sendt i bhg uten noe en gang. Det ordner seg alltid. Glad jeg har 2 barn og 1 ansvarlig mann, og ikke 3 "barn" der mannen er det siste. Anonymkode: 0be09...1c8 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #18 Skrevet 5. desember 2016 PS. Det du beskriver er for meg forhold fra 50-tallet. Der mannen ikke evner noe på egenhånd på hjemmebane, men ellers er "en god far og har en godt betalt jobb der han forfremmes". Anonymkode: 0be09...1c8 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #19 Skrevet 5. desember 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: PS. Det du beskriver er for meg forhold fra 50-tallet. Der mannen ikke evner noe på egenhånd på hjemmebane, men ellers er "en god far og har en godt betalt jobb der han forfremmes". Anonymkode: 0be09...1c8 Mannen min greier alt helt utmerket på hjemmebane, så lenge han får detaljerte instrukser om hvordan det skal gjennomføres. Hadde vi levd på 50-tallet hadde han ikke behøvd å gjøre noe som helst hjemme fordi jeg hadde gjort alt. Da hadde han kunnet komme hjem til ferdig servert middag hver dag i et skinnende ryddig hus og kone som ba barna la far være så han fikk lese avisen i fred. Sånn er det IKKE hos oss! Han både leverer og henter i barnehagen (vi bytter på), han lager middag og han gjør alt av husarbeid som han blir bedt om- og han gjør det uten og mukke- og bestandig med et smil! Det eneste er at ting ikke blir gjort på eget initiativ (han må oppfordres til det), og han må ha detaljerte beskrivelser av hvordan han skal utføre oppgavene. Da går det som en drøm, og alle har det fint hjemme hos oss. Sånn, nå er jeg ferdig med denne avsporingen. Anonymkode: 733eb...22f 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #20 Skrevet 5. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Han lærer dessverre som oftest ikke av erfaringene sine når det gjelder hjemlige sysler, nei..! Han har vasket ull på 60 grader mer enn én gang (men det var heldigvis kun én gang at maskinen var helt full- og det dermed var mengder som ble ødelagt). Han etterspør for eksempel også alltid helt detaljerte instrukser når han skal lage mat- dette på tross av at han har vært ansvarlig for middagslaging hjemme 1-2 ganger i uken de siste fire årene. Han aner ingenting om hva han skal sette ovnen på når han skal steke ovnsbakt laks, eller hvordan man koker ris (selv om han altså har gjort begge deler mange ganger). Men dette blir jo helt på siden av tema her, og er egentlig helt irrelevant. Han er en snill og flink far, som åpenbart også gjør en veldig god jobb på sin arbeidsplass (har høy lønn og er blitt forfremmet flere ganger). Jeg ville bare få frem at det slettes ikke behøver å være "forhold fra 50-tallet" dersom man har en mann som trenger veldig nøyaktige instrukser ift husarbeid. Vi er alle forskjellige, og har forskjellige evner og interesseområder! Anonymkode: 733eb...22f Hvis mannen har laget middag 1-2ganger i uka i fire år, og fortsatt ikke kan koke ris uten instruksjoner må han jo ha en eller annen kognitiv svikt. Har du tenkt tanken på å få ham utredet? Anonymkode: af6a4...4c2 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå