Gå til innhold

Isabel Raad

Soeuh

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pheromosa skrev (4 timer siden):

Hvis Isabel har hatt en tøff sommer er det kanskje naturlig at hun har mistet noe vekt, hun hadde ikke mye å gå på.
Eller er det kjekkere å tolke alt som skjer rundt henne veldig negativt og henge henne ut?

Problemet med det er jo hvilke bilder hun velger å legge ut! Helt greit at folk kan gå ned i vekt av forskjellige årsaker, men når du jobber som influenser som har en ung følgerskare bør det reageres når hun legger ut bilder som de siste her. Jeg følger henne ikke fast men ser innom av og til og jeg ser stor forskjell på poseringene bare på kort tid. De bildene hvor hun er på vei inn i bilen vil jeg påstå at ikke har en eneste annen hensikt enn å vise hvor tynn hun er. Om noen kommer på en god grunn til hvorfor akkurat disse TO bildene skulle postes, kom gjerne med det. 

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influencere har seg selv som jobb, og de skal selge. Det er ingen bilder som blir publisert ved uhell, de blir nøye valgt ut gått gjennom. Flere av de har gjort dette i mange år og vet nøyaktig hva som gir klikk som igjen gir inntekt. Ja, det er alarmerende at feks store sminkeselskap samarbeider med personer som tydelig har en spiseforstyrrelse, og det viser i hvilken grad en influencer er et objekt. Det ser ut til at influencere kollektivt har gått mye ned i vekt denne sommeren, men de er jo bare naturlig tynne……selvsagt….. hatt litt ekstra mye stress…… Det er jo fint å blokke alle kommentarer med å legge ut et innlegg av typen; det er ikke fint å kommentere andre sin vekt/kropp….. Er forsåvidt enig i det, men når skal en dra i bremsen ved et varslet togkrasj?

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anno19 skrev (50 minutter siden):

Influencere har seg selv som jobb, og de skal selge. Det er ingen bilder som blir publisert ved uhell, de blir nøye valgt ut gått gjennom. Flere av de har gjort dette i mange år og vet nøyaktig hva som gir klikk som igjen gir inntekt. Ja, det er alarmerende at feks store sminkeselskap samarbeider med personer som tydelig har en spiseforstyrrelse, og det viser i hvilken grad en influencer er et objekt. Det ser ut til at influencere kollektivt har gått mye ned i vekt denne sommeren, men de er jo bare naturlig tynne……selvsagt….. hatt litt ekstra mye stress…… Det er jo fint å blokke alle kommentarer med å legge ut et innlegg av typen; det er ikke fint å kommentere andre sin vekt/kropp….. Er forsåvidt enig i det, men når skal en dra i bremsen ved et varslet togkrasj?

Jeg er enig med deg.

Det er et vanskelig tema å kritisere uten å kommentere vekt eller nevne enkeltpersoner. For ja - da kommenterer man andres kropp, og det skal man ikke gjøre. Samtidig ser man enkeltpersoner med stor påvirkning som frontfigurer for den hotteste kroppen akkurat nå. Hele trenden et samfunnsproblem av dimensjoner, frykter vi bare har sett begynnelsen.

Det foregår en glamorisering av spiseforstyrrelser -med influensere i spissen- på et nivå vi vel ikke har sett tidligere. Joda, man hadde Twiggy på 60-tallet, og f.eks Gia Carangi og Kate Moss på 90-tallet, så nytt er det ikke. Det som ER nytt, er sosiale mediers eksistens, rekkevidden dagens influencere har, og deres enorme påvirkningskraft.

Men Gud forby at man påpeker usunnheten i det, og absolutt ikke sier fra til en av disse rollemodellene. Da kjeftes og blokkeres det, for man har begått kardinalsynden- å kommentere kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe for det, men det irriterer meg skikkelig at hun skal filme hver eneste pommes frites hun spiser. Jeg har aldri sett noen tygge så mye på én bit pommes. 

Jeg håper hun får hjelp asap!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pheromosa
Minombre skrev (8 timer siden):

Problemet med det er jo hvilke bilder hun velger å legge ut! Helt greit at folk kan gå ned i vekt av forskjellige årsaker, men når du jobber som influenser som har en ung følgerskare bør det reageres når hun legger ut bilder som de siste her. Jeg følger henne ikke fast men ser innom av og til og jeg ser stor forskjell på poseringene bare på kort tid. De bildene hvor hun er på vei inn i bilen vil jeg påstå at ikke har en eneste annen hensikt enn å vise hvor tynn hun er. Om noen kommer på en god grunn til hvorfor akkurat disse TO bildene skulle postes, kom gjerne med det. 

Så Isabel skal skjule kroppen nå fordi den er uakseptabel? Ser noen skrev at hun fotograferer bakparten oftere nå.. det stemmer jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheromosa
Wald86 skrev (2 minutter siden):

Ja.  Akkurat som modeller med for lav BMI ble nektet å gå moteshow og figurere i reklamer, så burde influencere nektes å spre denne type thinspo. Isabel må nå konsentrere seg om å bli frisk. Ikke reklamere for seg selv som syk. 

De med feite kropper da, de som koster samfunnet ekstreme summer årlig? Veldig dødelig å være feit. Bør de også skjule seg, iallefall mens de spiser mat og digg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pheromosa skrev (1 time siden):

Så Isabel skal skjule kroppen nå fordi den er uakseptabel? Ser noen skrev at hun fotograferer bakparten oftere nå.. det stemmer jo ikke. 

Når hun legger ut bildet som dette, som overhodet ikke er noe vellykket bilde, så skjønner du vel at det er for å vise knokler… 😑

IMG_9953.png

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pheromosa skrev (20 minutter siden):

De med feite kropper da, de som koster samfunnet ekstreme summer årlig? Veldig dødelig å være feit. Bør de også skjule seg, iallefall mens de spiser mat og digg? 

Er du seriøs eller troller du?🤣

Argumentet ditt står seg den dagen media lokker med:

“Hvordan gå opp 10 kg på ti dager!"

"Mer magefett på bare 2 uker, metoden finner du her!"

"Opp 15 kg før sommeren? Da bør du starte nå!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pheromosa skrev (7 minutter siden):

Ingen ønsker å bli overvektig, å være tjukk i vårt samfunn er på ingen måte ettertraktet og er svært stigmatisert. At overvektige legger ut bilder i lite klær handler ikke om å påvirke andre til å legge på seg (de aller færreste vil det), det handler om å få lov til å være til i verden uten å bli sett ned på, bli behandlet dårlig eller å bli hetset. Denne stigmatiseringen tjukke opplever bidrar også til å opprettholde mange av mekanismene som gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Så at tjukke kropper skal "normaliseres" har et poeng, ikke å skape mer overvekt, men å skape mer aksept slik at den psykiske helsen bedres.

Å være tynn derimot er sett på som idealet. Dessverre kan det for mange tippe over i et forstyrret forhold til mat som raskt vil påvirke deres helse. Og det er mange som ønsker å bli tynnere, så påvirkningskraften her er stor. Og for de aller fleste er ikke det vektidealet disse influenserene presenterer hverken naturlig eller sunt. Bilder som de Isabel legger ut, i minimalt med klær, i fordreide poseringer med hoftene unaturlig bøyd bakover og magen dratt inn for å virke enda tynnere, er klassisk pro ana bilder. Dette sammen med det vektbildet hun la ut nylig er ikke en god kombo og jeg nekter å være så naiv at jeg tror hun ikke vet hvilken påvirkningskraft hUn har. Her er det pr for bedriften som gjelder. Hun får mye tyn for det seneste bildet på insta og nå filmer hun seg selv som spiser (to biter riktig nok)....KYNISK.

• Liker 12
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pheromosa skrev (1 time siden):

Nei, så absolutt ikke, hun har den kroppen hun har. MEN, det er et stort men her. Hun har vist kroppen mye før også, men ikke på måten hun gjør nå. Hun legger ut bilder hvor hun poserer seg tynnere eller der lys og skygge fremhever alle bein tydelig. Hun sier hun har hatt spiseforstyrrelser tidligere og da bør hun også vite hvor triggende slike bilder er for mennesker med spiseforstyrrelser. Hun snakket på snap om at hun aldri ville lagt ut vekten sin offentlig fordi hun visste at slike ting er triggere og da bør hun virkelig vise med handling at hun mener det. Hun gjør det stikk motsatte og viser alt av bilder hvor hun ser tynnest mulig ut. 
Det er jo selvfølgelig supertrist dersom hun igjen har fått spiseforstyrrelser og ikke skjønner hva hun holder på med nå. Men, det er da managementet bør reagere. 

Endret av Minombre
Tilføyd noe
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pheromosa
Finlay skrev (27 minutter siden):

Er du seriøs eller troller du?🤣

Argumentet ditt står seg den dagen media lokker med:

“Hvordan gå opp 10 kg på ti dager!"

"Mer magefett på bare 2 uker, metoden finner du her!"

"Opp 15 kg før sommeren? Da bør du starte nå!"

Jeg trollet kanskje litt. Men synes dette kroppsfokuset mange dere har på Isabels kropp er sykt overdramatisert. Hun sliter nok for tiden med å opprettholde vekten for tiden, men det trenger ikke vært gjort med vilje. Det å holde vekten oppe kan være like utfordrende for noen, som det er for andre å tape vekt. Tror ikke Isabel er syk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheromosa
Selbu skrev (34 minutter siden):

Ingen ønsker å bli overvektig, å være tjukk i vårt samfunn er på ingen måte ettertraktet og er svært stigmatisert. At overvektige legger ut bilder i lite klær handler ikke om å påvirke andre til å legge på seg (de aller færreste vil det), det handler om å få lov til å være til i verden uten å bli sett ned på, bli behandlet dårlig eller å bli hetset. Denne stigmatiseringen tjukke opplever bidrar også til å opprettholde mange av mekanismene som gjør det vanskelig å gå ned i vekt. Så at tjukke kropper skal "normaliseres" har et poeng, ikke å skape mer overvekt, men å skape mer aksept slik at den psykiske helsen bedres.

Å være tynn derimot er sett på som idealet. Dessverre kan det for mange tippe over i et forstyrret forhold til mat som raskt vil påvirke deres helse. Og det er mange som ønsker å bli tynnere, så påvirkningskraften her er stor. Og for de aller fleste er ikke det vektidealet disse influenserene presenterer hverken naturlig eller sunt. Bilder som de Isabel legger ut, i minimalt med klær, i fordreide poseringer med hoftene unaturlig bøyd bakover og magen dratt inn for å virke enda tynnere, er klassisk pro ana bilder. Dette sammen med det vektbildet hun la ut nylig er ikke en god kombo og jeg nekter å være så naiv at jeg tror hun ikke vet hvilken påvirkningskraft hUn har. Her er det pr for bedriften som gjelder. Hun får mye tyn for det seneste bildet på insta og nå filmer hun seg selv som spiser (to biter riktig nok)....KYNISK.

Hvis det nå er slik at hun har mistet vekt ufrivillig og nekter å la seg kue av all hetsen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minombre skrev (10 timer siden):

Vi som sliter med mat vi ser det, så lett. Dette er pro ana. Hun dytter rumpa bakover og står bredbent for å virkelig fremheve mellomrommet mellom bena. Så enkelt å se.

Hun sto som bloggere flest før, noe av det samme, men dette er som du sier en ny måte å posere på for henne (henne også).

Håper ikke fotballfrue blir inspirert, hun er verst på å legge ut helt tullete poseringer. Hvis hun blir ana tynn igjen så vet vi hvordan hun holdt på i sin tid. Hun var verre før tro det eller ei.

Endret av Blåttvann
  • Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pheromosa skrev (2 minutter siden):

Hvis det nå er slik at hun har mistet vekt ufrivillig og nekter å la seg kue av all hetsen da? 

Da hadde hun vel ikke skrevet "summer is here" og vekten sin? Da hadde det vel heller vært "kjærlighetssorg is hard" eller noe.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pheromosa skrev (5 minutter siden):

Biter ikke på den gitt. Dama poserer merkbart mer fordreid for å se enda tynnere ut, klassisk pro ana bilder. Hun som har slitt (og tydeligvis fortsatt sliter med) spiseforstyrrelser vet godt hva som er triggende. Dette som er problemet når bedriftkonseptet er å selge seg selv, du må bli holdt ansvarlig på en helt annen måte enn som privatperson.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareSiri skrev (På 24.8.2023 den 9.35):

Hun la ut bilder på Instastory, sikkert Snap også. Det var etter bruddet med Jack i fjor. Vet ikke hvor mange som fikk med seg videoen hvor hun griner og har fått totalt sammenbrudd, og sier hun ikke klarer mer, og ber folk slutte å sende henne meldinger om at Jack allerede hadde fått seg ny dame osv. Hun la ut bildet fra sykesengen. (Jeg har printscreen fortsatt 🙈). Der står det:  Dette (innleggelsen) er tegnet mitt på å ta avstand fra sosiale medier og tlf en stund. Takk for at dere er her. Nå har jeg bare nådd bristepunktet og jeg trenger profesjonell hjelp."
Når hun kommer hjem, legger hun ut bilde av den ødelagte ytterdøren og låsen, og lurer på hvem som kan fikse låser i Oslo. 
Hun kunne spurt noen hun kjenner, hun kunne googlet. Men hun valgte altså å legge det ut til sine 300 000 + følgere. Nok et rop om hjelp og oppmerksomhet. Og når noen (som ikke har fått med seg hva om skjedde dagene før) spør om hun har hatt innbrudd, svarer hun "neida, det er bare ambulansepersonell som her brutt seg inn hos meg".
Par uker senere drar hun til Mykonos, og da har hun kjærlighetssorg når hun reiser hjem, over sin greske gud, som hun kalte han.... Ting snur fort 😁
Hun har helt opplagt problemer med både det ene og det andre. 

Det aller verste var at hun også skrev hvilke medikamenter hun hadde tatt (som for ordens skyld ikke er «nok» til en overdose, men uansett). Det innlegget ble slettet, men likevel. Tenk hvor mange som faktisk fikk det med seg - mange har på varsel for hver nye story eller innlegg, og tenk hvor triggende det kan ha vært for andre.

Og hvor mye av en beskjed var det til henne selv, når hun var ute av legevakt/sykehus allerede dagen etter og reiste rett til Mykonos? Skulle ønske hun hadde foresatte eller andre som grep inn. Kraftig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheromosa
Nana skrev (9 minutter siden):

Det aller verste var at hun også skrev hvilke medikamenter hun hadde tatt (som for ordens skyld ikke er «nok» til en overdose, men uansett). Det innlegget ble slettet, men likevel. Tenk hvor mange som faktisk fikk det med seg - mange har på varsel for hver nye story eller innlegg, og tenk hvor triggende det kan ha vært for andre.

Og hvor mye av en beskjed var det til henne selv, når hun var ute av legevakt/sykehus allerede dagen etter og reiste rett til Mykonos? Skulle ønske hun hadde foresatte eller andre som grep inn. Kraftig.

Er vi der igjen ja… trodde det var bodyshaming det handlet om i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...