Gå til innhold

Hijab er heelt frivillig, liksom

Fremhevede innlegg

Skrevet

"- Drep henne og kast kroppen til hundene, skal være blant det som er skrevet til henne."

Denne modige damen slo et slag for at kvinner skal kunne droppe hijab, og dette er reaksjonene. Mens i Norge kjemper dere for dette plagget med nebb og klør, selv om stakkars barn blir tvunget inn i det også. Helt ille, og at dere ikke heller vil kjempe for arabiske kvinner og medsøstre, så støtter dere ekstremistene.  

Kanskje kommer norske kvinner til å bli tvunget inn i samme galskapen med årene. Skremmende.

http://m.nettavisen.no/nyheter/kvinne-trues-pa-livet-etter-a-ha-droppet-hijaben/3423289394.html

Anonymkode: 2123f...1e9

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke tull en gang. Ser flere og flere små arabiske og somaliske jenter med hijab for tiden. Og når det kommer til voksne, har bruken av hijab allerede nådd et så høyt punkt at det virker i blant som om det er det nye nasjonalplagget. 

Anonymkode: 628a0...aa0

• Liker 14
Skrevet

Åja, så det er mindre tvang å tvinge noen til å ikke bruke plagg de gjerne vil bruke? ;) Som om at alle muslimer som bruker hijab blir tvunget, liksom ;) 

Anonymkode: 4d592...abe

• Liker 7
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, så det er mindre tvang å tvinge noen til å ikke bruke plagg de gjerne vil bruke? ;) Som om at alle muslimer som bruker hijab blir tvunget, liksom ;) 

Ikke alle nei, men et veldig stort antall. Da synes jeg at det er ekstremt respektløs å bruke et plagg som ikke symboliserer annet enn kvinnediskriminering.

Anonymkode: 69d8e...2a7

• Liker 17
Skrevet

Unnskyld meg, jeg er en muslim og bruker ikke hijab. Jeg har mange venner som både bruker og ikke bruker hijab, men jeg vil bare tilføye at når jeg var liten, ville jeg bruke hijab pga nysgjerrighet og se hvordan det var å bruke. IKKE DRA ALLE UNDER SAMME KAM OM DET MED BRUK AV HIJAB.

Uansett, hvorfor skal dere bry dere om små jenter bruker hijab? Dere vet jo ikke engang historien bak. Please hold dere til deres eget liv og ikke andres. + ekstremister har ikke noe med Islam å gjøre..

Blir oppgitt av noen visse mennesker.. 

Anonymkode: ed984...1cc

• Liker 3
Skrevet

Hijab er et symbol på kvinneundertrykkelse. 

Anonymkode: 8568f...b75

• Liker 14
Skrevet

Hijjab er et symbol på politisk islam, så det vil vi ikke ha her.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, jeg er en muslim og bruker ikke hijab. Jeg har mange venner som både bruker og ikke bruker hijab, men jeg vil bare tilføye at når jeg var liten, ville jeg bruke hijab pga nysgjerrighet og se hvordan det var å bruke. IKKE DRA ALLE UNDER SAMME KAM OM DET MED BRUK AV HIJAB.

Uansett, hvorfor skal dere bry dere om små jenter bruker hijab? Dere vet jo ikke engang historien bak. Please hold dere til deres eget liv og ikke andres. + ekstremister har ikke noe med Islam å gjøre..

Blir oppgitt av noen visse mennesker.. 

Ja jøss, dersom det var muslimske gutter og menn som ble nødt til å dekke til håret og være "ærbare" så hadde mennene gjort opprør umiddelbart. Det vet alle. Mennene sprader rundt i vestlige klær og gjør akkurat som de vil, mens kvinnene skal dekke seg til for ikke å friste mannen. Latterlig. 

Anonymkode: 8a2a7...8e1

• Liker 13
Skrevet

Hijab (o.l. politiske plagg fra islam) hører ikke hjemme i Norge. Her er kvinnediskriminering og kvinneundertrykking ikke særlig høyt verdsatt. 

• Liker 6
Skrevet

i vestlige land er hijab stort sett frivillig, dette kan ikke sammenlignes med det religiøse diktaturet Saudi-Arabia hvor det er pålagt av staten.

Anonymkode: a5e97...9bb

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke direkte tvang, men uskrevne regler og normer som sier noe om at hvis du vil høre til flokken (familien) og være en god muslim så bruker du hijab.

Anonymkode: 09473...8da

• Liker 8
Skrevet (endret)
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i vestlige land er hijab stort sett frivillig, dette kan ikke sammenlignes med det religiøse diktaturet Saudi-Arabia hvor det er pålagt av staten.

Anonymkode: a5e97...9bb

Hvordan er det frivillig når man ser barn helt ned til 6-årsalderen som blir tvunget dette politiske plagget av sin familie? Har disse barna valgt frivillig å være en del av politisk islam? Fordi de er i stand til å forstå hva politisk islam er? Med tanke på alle de ikke-integrerte muslimene i Norge som bare fysisk befinner seg i landet, men egentlig har valgt bort integrering, er det rimelig latterlig å skrive det du har skrevet. 

Det er helt det samme om staten eller familien/miljøet rundt deg tvinger deg til dette.

Endret av Drizzt
  • Liker 13
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle nei, men et veldig stort antall. Da synes jeg at det er ekstremt respektløs å bruke et plagg som ikke symboliserer annet enn kvinnediskriminering.

Anonymkode: 69d8e...2a7

Det er et større problem med alle jentene som opplever press for å dekke seg til på overkroppen på strendene. Det er et problem som rammer mange flere. Det er en seksualisering av kvinner i en ikke-seksuell situasjon hvor de burde få lov til å være seg selv. Presset er så voldsomt at jentene ikke tørr vurdere noe annet. Dette til tross for at toppløsehet har vært mer vanlig og er mer naturlg enn å dekke seg til. 

Anonymkode: a8a3c...4b3

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et større problem med alle jentene som opplever press for å dekke seg til på overkroppen på strendene. Det er et problem som rammer mange flere. Det er en seksualisering av kvinner i en ikke-seksuell situasjon hvor de burde få lov til å være seg selv. Presset er så voldsomt at jentene ikke tørr vurdere noe annet. Dette til tross for at toppløsehet har vært mer vanlig og er mer naturlg enn å dekke seg til. 

Anonymkode: a8a3c...4b3

Her i Vesten er normen å dekke pupper og intime deler mellom beina når man befinner seg på et offentlig sted (ekskludert dusjer i svømmehaller f.eks.). Fordi vi er tolerante har vi også akseptert at de som ikke vil dekke seg til, kan gå på egne strander hvor de kan fritt utøve sin ''frihet'' uten å påtvinge andre sin nakenhet. 

Så det du beskriver er et ikke-problem. Det vil si - her i Vesten har vi ikke dette problemet.

• Liker 6
Skrevet

Tror kanskje du skal se på hvor dette er i fra? Kvinner får ikke kjøre bil i Saudi liksom. 

Vi har ingen garanti for at alle som bruker hijab gjør det av egen fri vilje her i Norge, men vi lever i en helt annen kultur som legger til rette for at det er mer frivillighet her i Norge enn det feks er i Suadi og Iran. 

Skrevet

Vil påstå at at 99% av alle som bruker hijab gjør det frivillig. Er kanskje 1 % som blir tvunget til det.

Anonymkode: 7b729...8c4

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil påstå at at 99% av alle som bruker hijab gjør det frivillig. Er kanskje 1 % som blir tvunget til det.

Referanse: Din egen boble?

Anonymkode: 04da2...345

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil påstå at at 99% av alle som bruker hijab gjør det under tvang. Er kanskje 1 % som gjør det frivillig.

• Liker 10
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke direkte tvang, men uskrevne regler og normer som sier noe om at hvis du vil høre til flokken (familien) og være en god muslim så bruker du hijab.

Anonymkode: 09473...8da

Du kan være en god muslim, selv om du ikke bruker hijab ;) 

La meg bare få fram en sak:
2 jenter, begge muslimer. Hun ene bruker hijab og den andre bruker ikke. 
Hun som bruker hijab --> Røyker og drikker. Driter langt oppi ...
Hun som ikke bruker hijab --> Leser quranen, følger reglene, ber  osv.. 

Hvem er den gode muslimen?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil påstå at at 99% av alle som bruker hijab gjør det under tvang. Er kanskje 1 % som gjør det frivillig.

Kjenner mange som gjør det frivillig. Spør en på gata om det var frivillig eller tvang? Skjønner ikke hvorfor dere skal være så i mot hijab. For faen, klag på nonnene som må dekke seg også ?? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...