Gå til innhold

Hvor mye vekt "tar" dere på bulgarsk utfall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.12.2016 den 16.31):

Eh 20 kg? Sikker på at du snakker om rett øvelse? 20 kg er jo jævla mye. Begynn med maks 5 kg du, og mange repetisjoner, så kommer stødigheten og balansen etter hvert.

Anonymkode: 6c13b...3db

Lol

 

Som svar til deg TS så er 22 kilo det jeg pleier å havne på (2 stk 11kgs-manualer). Er oppe i 13 kg per hantler også men det blir for mye så da går ikke hele settet). For å øke kan du kanskje prøve å øke reps med lavere vekt på noen økter og å senke reps. Og spise riktig og i overskudd 😊

Anonymkode: 75eff...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med manualer har jeg kommet opp i 30kg x2 (altså en i hver hånd, 60 kg til sammen) for 3x8 reps. Da jobbet jeg konsekvent for å bygge opp vekten uke for uke i denne spesifikke øvelsen, som for øvrig er helt jævlig og sinnsykt effektiv.

I smith-maskin har jeg kommet meg opp i 80 kg (noe lavere reell vekt, stangen kan umulig veie 20 kg) for 3x10 reps, men det tok tid og å være konsekvent.

Nå har jeg ikke trent bulgarsk utfall like konsekvent med tanke på vektøktning, og nå trener jeg på 60-70kg (altså sikkert reell vekt 50-60 kg) i smith og er veldig fornøyd med det (3 sett, 8-12 reps normalt). Dersom jeg skulle gått over til å trene med manualer igjen nå, ville jeg brukt tid på å bygge opp styrken der igjen, med tanke på balanse/teknikk osv. blir så annerledes. 

Jeg startet dog på mye lavere vekt da jeg startet med treningen altså, og var da storfornøyd med å klare utfall med to 10-12kgs-manualer. Bulgarsk er virkelig pain...

Anonymkode: 85bb5...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du med stang på ryggen og frontbøy i parentes? Ved frontbøy har man jo ikke stang på ryggen, men på skuldrene/brystet.

Anonymkode: 161bf...dc8

Det kan gjøres både med stang foran og stang bak. Synes personlig foran gir bedre treningseffekt, men det er same same så lenge det blir med stang, ikke manualer da vekten hviler på overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og gjør vanlige utfall, istedenfor bulgarske, siden jeg får lett vondt i knærne med bulgarsk utfall. Vanlige utfall er imidlertid lettere. Jeg kjører med 10kg manual i hver hånd, og jeg synes det er mer enn tungt nok. (Men nå er jeg riktig nok ikke spesielt sterk ii beina). Så hvis du bruker 10kg i hver hånd på bulgarsk variant, så synes jeg det høres veldig bra ut.  Jeg pleier å kjøre ca 12 reps, 3-4 sett. Jeg synes utfall er teknisk vanskelig, vanskelig å få til å treffe skikkelig de musklene man prøver å aktivere, så jeg bruker ofte noen reps bare på å komme inn i selve bevegelsen.  På vanlig knebøy pleier jeg å ligge på ca 70kg arbeidsvekt, så lurer på hvorfor jeg klarer så mye mindre når det er snakk om utfall, men det handler vel om at øvelsen er vanskeligere å gjrøe teknisk mtp balanse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...