Gå til innhold

Celleprøve

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en venninne som har fått påvist celleforandringer etter sist time hos gynekolog. 

Etter dette har hun ikke turt å følge opp dette og jeg tenker og ta henne med til legen nå fortløpende.

Noen som har en gynekolog i Bergen de ville anbefalt uten henvisning? Og evt pris?

Gjerne bedre at noen er med henne hvis hun egentlig er redd for å gå alene.

Anonymkode: 44382...485

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis celleprøven har vist forandringer er det legen som har tatt prøven og fått svaret som henviser videre til sykehus. Dersom hun evt har avlyst timer hos spesialisthelsetjenesten er det fastlegen som er stedet å henvende seg.

Anonymkode: c40a0...9e4

Skrevet

Aleris.

Anonymkode: 49f23...8e3

Skrevet

"Ta henne med"? Tilby henne støtte til å teste seg, bevares, men om du planlegger å bestille time på hennes vegne, og overkjøre henne så håper jeg inderlig du vet hva du gjør.

Mulig jeg misforstår deg her, og om så beklager jeg, men jeg ble utsatt for noe lignende selv en gang. Det endte ikke bra.

Anonymkode: 3e7f3...601

Skrevet

Her har du missforstått veldig😊

Hun er selv klar over at jeg gjør dette og har godtatt det. problemet er at hun er redd og trenger en hjelpende hånd. En hun vet støtter og ikke minst stiller opp sammen med henne til timen. Lurte bare på om noen visste om en klinikk der man ikke trenger henvendelse!

Har allerede vært i kontakt med KK😊

Skrevet
4 timer siden, Et lite håp skrev:

Her har du missforstått veldig😊

Hun er selv klar over at jeg gjør dette og har godtatt det. problemet er at hun er redd og trenger en hjelpende hånd. En hun vet støtter og ikke minst stiller opp sammen med henne til timen. Lurte bare på om noen visste om en klinikk der man ikke trenger henvendelse!

Har allerede vært i kontakt med KK😊

Hvor lenge siden er det hun fikk påvist celleforandringer? Jeg trodde man fikk beskjed fra lege/gynekolog som tok prøven om hva som skjer videre. Om det bare er sånn at man får ny innkalling om et halvår, eller om de må ta flere prøver. Høres rart ut at hun må finne ut av dette selv. Leger skal da henvise pasienten videre om det trengs, og det gjelder både i det private og offentlige.

Jeg kan for øvrig anbefale Volvat i Bergen. Det koster jo litt, så alternativet er jo å snakke med fastlegen.

Anonymkode: 1ad66...12e

Skrevet

Ved celleforandring som krever oppfølging vil fastlege sende henvisning til sykehus. Tror ikke du kan få time ved sykehus uten en runde hos fastlegen, men det bør jo være en smal sak å fikse. Hvis han har tatt prøver og sendt henvisning til sykehus tidligere som hun ikke turte gå til, så bør han kunne sende en ny henvisning. Er celleprøvene såpass greie at hun slipper biopsier og slikt så holder det jo med vanlig oppfølging. Hvor grove celleforandringer er det snakk om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...