Gå til innhold

Strikkehjelp !!


st1234

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg holder på å strikke min første genser, og da oppstår det naturlig nok noen vanskeligheter som jeg lurer på om noen kunne hjelpe meg med. Jeg er akkurat ferdig med å felle armene og skal nå begynne på halsen. Det står i oppskriften "Sett de 10 midterste maskene på forstykket på en hjelpepinne til hals og strikk omgangen rundt. Klipp av tråden. Begynn ved halsen og strikk videre fram og tilbake. Fell ytterligere 2, 1, 1, 1, 1 masker i begynnelse av hver pinne, likt i begge sider, samtidig som raglanfellingen forsetter der det er mulig til det er felt i alt 15 ganger over bakstykkets masker". Trenger så mye forklaring som mulig for skjønner faktisk ingenting av dette om det er mulig:vetikke::flau:

Håper noen kan hjelpe en nybegynner :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har felt armene men har ragland felling? Hva strikker du? 

Koftegruppa og strikkegruppene på facebook er kjekke å ha ved strikke hjelp.

Anonymkode: 1fb75...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har felt armene men har ragland felling? Hva strikker du? 

Koftegruppa og strikkegruppene på facebook er kjekke å ha ved strikke hjelp.

Anonymkode: 1fb75...4c5

 

16 minutter siden, Kontormus skrev:

Ja, du må forklare hvordan du har felt armene :)

Raglanfelling på armene! Strikker denne genseren på bildet, uten flettene, altså er genseren helt basic, siden tenkte det var letteste for første genser. 

strikk.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det halsåpningen du skal begynne på. Sett de 10 midterste (forran) på en annen pinne, sett strikk i endene slik at maskene ikke sklir ut. Begynn å strikke forran, og mot høyre side på genseren. Strikk til du kommer til den andre siden, snu, fell de 2 første ved å løfte den første du strikket over den andre, gjør det to ganger. Gjør dette på andre siden når du snur. Videre feller du det antall som står.

Raglanfelling gjør du på samme måte som du har gjort, bare at nå strikker du frem og tilbake - og ikke rundt som du har gjort før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Kontormus skrev:

Da er det halsåpningen du skal begynne på. Sett de 10 midterste (forran) på en annen pinne, sett strikk i endene slik at maskene ikke sklir ut. Begynn å strikke forran, og mot høyre side på genseren. Strikk til du kommer til den andre siden, snu, fell de 2 første ved å løfte den første du strikket over den andre, gjør det to ganger. Gjør dette på andre siden når du snur. Videre feller du det antall som står.

Raglanfelling gjør du på samme måte som du har gjort, bare at nå strikker du frem og tilbake - og ikke rundt som du har gjort før.

Tusen takk nå gidde du meg en mye bedre forståelse! :fnise: Men enda noe jeg lurer på.. hvordan kommer jeg til de midterste maskene foran? Bruker rundpinne, og siste felling var jo på ene armen, så er der jeg har stoppet.. skal jeg strikke til midten og deretter føre de 10 maskene over på hjelpepinne? Og der jeg skal felle de to første, kan jeg også felle to stykker sammen, eller bør jeg jeg bruke den metoden du nevnte? på armene har jeg tatt en av hver på hvert punkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du teller deg frem til hvilke som er de 10 midterste. Dvs. de skal være mellom raglanfellingene forran. Altså, like mange masker forran og bak de 10 mellom armfellingene. Du må felle slik jeg beskrev, med å løfte den ene over den andre for at det skal bli en U-form på halsåpningen. Og du skal trolig plukke opp masker for å strikke ferdig halsen når du har felt ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...