Gå til innhold

Svulst på lungene, gode eller ondartet?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg fikk i dag vite at legene har funnet 5 små svulster på lungene til min storebror på 34 år. Han har røkt siden tidlig ungdom.
Men jeg klarer ikke finne noe om hvorvidt dette er uvanlig eller ikke. Hva er oddsen for godartet vs ondartet? 

Han er ikke lagt inn på sykehus, men venter på å få tatt fler bilder

Noen her inne som har vært borti lignende?

Anonymkode: 8e5e2...ee3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svulser. Røyker. Hadde nok tenkt ondartet...

Biopsi er tingen.

Anonymkode: c7880...cdd

Skrevet

Svulster kan være så mangt. Jeg lever selv med en i den ene lungen. Den viste seg å være ufarlig, og siden den ikke har vokst har den fått være der i mange år nå. Det er ikke vits å ta sorgene på forskudd i alle fall. Håper det viser seg å være noe ufarlig i lungene til broren din også! 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg fikk i dag vite at legene har funnet 5 små svulster på lungene til min storebror på 34 år. Han har røkt siden tidlig ungdom.
Men jeg klarer ikke finne noe om hvorvidt dette er uvanlig eller ikke. Hva er oddsen for godartet vs ondartet? 

Han er ikke lagt inn på sykehus, men venter på å få tatt fler bilder

Noen her inne som har vært borti lignende?

Anonymkode: 8e5e2...ee3

De må ta biopsi for å finne ut om det er godartet eller ondartet. Biopsi gjøres mens pasienten er våken og de tilpasser hvor de skat skyte inn og hente ut biopsiprøven fra ved hjelp av ct. Jeg har fulgt en person og fått være med inn og se hva og hvordan dette gjøres. 

Både biopsi og eventuelt bronkoskopi gjøres poliklinisk. Når alle prøver er klare, diskuterer legene hvordan de skal gripe saken an, og informerer pasienten når de har konkludert. Da blir det enten innleggelse og behandling, eller cellegift og stråling, dersom det er kreft. 

Anonymkode: 3dd29...3ec

Skrevet

Det er 5 små. De har nok tatt histologi, men har sannsynligvis ikke fått svar enda. Jeg holder en knapp på ondartet siden det er 5 stk. Beklager dersom det er tilfelle. Lungekreft er alvorlig. 

Anonymkode: f1967...882

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...