Gå til innhold

"Erting" i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på fire år som begynte i ny barnehage i høst. Han fant seg ganske raskt til rette i den nye barnehagen, og har nå en gutt han kaller bestevenn (som han også ofte leker med utenom barnehagen) og han sier han er blitt venn med flere av jentene på sin avdeling. Vi var veldig glade for at alt så ut til å ha gått fint med barnehagebyttet, og har også fått et generelt positivt inntrykk av både barnehagen og av barna som går der.

For noen uker siden begynte imidlertid sønnen min å si at fire av guttene på avdelingen hans "ikke er greie". Han sier at de tar fra ham leker, at de kaller ham baby o.l. Han er den yngste gutten i sitt årskull, men både den gamle og den nye barnehagen sier at han er langt fremme (lenger enn normalt for sin aldersgruppe) både språklig og motorisk. Jeg kan dermed ikke helt se hvorfor de kaller ham baby- men barn sier jo også ofte ting som ikke nødvendigvis har noen sammenheng med virkeligheten.

Iallfall, de gangene sønnen min forteller om dette, svarer vi at det selvsagt ikke er greit, og at det er viktig at han sier ifra til de voksne i barnehagen når de gjør dette mot ham. Det sier han at han gjør, og at de voksne da ber guttene om å kutte ut. Jeg har ennå ikke tatt det opp med barnehagen, men dersom dette fortsetter kommer jeg til å nevne det i foreldresamtalen jeg skal ha i januar. Det virker (foreløpig) ikke til å være et veldig stort problem, han har kun nevnt 3-4 ganger i løpet av de siste par månedene at disse guttene ikke er greie. Generelt ser han ut til å trives i barnehagen, løper inn hver morgen, og er alltid glad mandag morgen for at det er barnehagetid igjen.

Men møter vi sønnen vår på riktig måte i forhold til denne problematikken. Er det greit at vi bare bekrefter at sånn oppførsel ikke er ok, og ber ham om å si i fra til voksne? Eller burde vi velge andre typer tilnærminger (tenker for eksempel på å be ham om å ta igjen)? Han er en litt stille og sjenert gutt, så en del av meg bekymrer meg kanskje litt for at han er en type som det er lett for andre å tråkke på. Noen som har noen innspill? Gjerne fra pedagoger, som har litt kompetanse på denne typen ting :)

På forhånd, tusen takk for svar :blomst: 

Anonymkode: 4538a...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vent til januar.  Ta en samtale til de som jobber i hans avdeling og si at nå er det nok og at hvis ikke de klarer å ha null toleranse på mobbing allerede i barnehage alders tar du dette videre til de foreldrene det gjelder (som jeg ville ha gjort uansett).  Dette er IKKE greit og det kan ha sterk påvirkning på gutten din.  

Synes det er greit du snakker med gutten din og be han å ta det opp med voksne der - men han er bare 4.  Det er mye ansvar å sette over på en liten gutt.  Ta dette opp nå i dag og hvis ikke det blir bedre tar du det opp med foreldrene til gutten det gjelder samt barnehage lederen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gå så langt å si at gutter er super slemme på denne alders.  Hadde en veldig moden gutt som var super flink på idrett.  Det var flere gutter som prøvde å "ta" han siden alt gjelder konkurranser og hvem som er "best og sterkest" i denne alders.  Veldig slitsomt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ansattt i barnehage vil jeg veldig gjerne at foreldre sier fra om den type ting for selv om vi får med oss det meste hender det at vi ikke får med oss alt. Når foreldre sier i fra om at noen (gjerne si hvem) erter/mobber/er ekkel med barnet deres er det lettere for oss å følge med på akkurat de barna det gjelder i flere situasjoner og derfor lettere å ta fatt i problemene tidligst mulig. Vi får med oss mye men enkelte barn kan være såpass utspekulerte at de passer på å være ekle når ingen voksne ser dem og er opptatt med andre barn men om vi vet hvem så kan vi fint ha kapasitet til at en voksen følger med hele dagen og da får vi grepet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) 

Dette virker ikke til å være et veldig alvorlig problem (foreløpig), vi har derfor valgt å ikke ta det opp enn så lenge. Som sagt trives han fortsatt godt i barnehagen- og han nevner rett som det er at han leker med disse guttene også (og sier da ingenting om at de har vært ekle).

Jeg er derfor redd for at jeg, ved å gjøre en større sak ut av det, kanskje kan stå i fare for å gjøre ham litt til "offer"- altså mer enn han allerede er. Både overfor han selv (at han kanskje tenker mer over, og legger merke til, om andre sier negative kommentarer til ham) og ovenfor de andre barna i barnehagen. Jeg tenker at det vel generelt fort kan skje at barn slenger litt med leppa til hverandre, og at noe må man pent bare tåle. Da handler det vel så mye om at barn må læres opp til at de ikke må la alle sånne ting gå så innpå seg. For alt vi vet, kan jo dette gå mange veier, at den ene dagen er det sønnen min som blir kalt baby, mens neste dag er det en av de fire nevnte guttene som blir kalt noe av min sønn.

Jeg var selv et veldig følsomt barn (og ble mobbet i alle år gjennom grunnskolen), som nok var litt i overkant nærtagende og tok omtrent alle kommentarer som ikke var entydig positive, som kritikk av meg selv. Jeg ble derfor også et enkelt og takknemlig mobbeoffer, fordi jeg så lett tok til tårene eller ble sint. Jeg er derfor redd for å oppdra sønnen min til det samme, jeg vil heller at han skal bli litt "tøff" og tørre å si ifra/ta igjen, og dessuten å greie å heve seg over enkelte ting.

Men vet som sagt ikke helt om vi gjør det rette her, og er veldig takknemlig for innspillene deres :) 

TS

Anonymkode: 4538a...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...