Gå til innhold

Nattsvette på det høyeste

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei kvinne i 20 åra som sliter ekstremt mye med nattsvette. Jeg svetter hver eneste dag, og dyna er klissvåt av svette når jeg våkner om morgen. Jeg kjenner det renner svette på kroppen min å må da løpe opp i dusjen å bytte sengetøy rett etterpå, fordi det er så vått og klamt. Jeg drømmer ting hver eneste dag, at jeg frykter noe osv. Jeg vet ikke om det kan være mangel på vitamin eller angst i en liten grad. 

Jeg føler ikke at jeg har angst. 

Har vært hos legen å tatt blodprøve å de finner kun mangel på jern og vitamin. Om det ikke hjelper med dette, kan jeg da ta en operasjon eller noe for svette? Vet ikke om det finnes. Men det her er påvirker meg veldig, jeg tørr nesten ikke sove fordi jeg blir helt klissvåt når jeg våkner, våkner noen ganger av dette også. Kjæresten min svetter ikke så mye som meg en gang. Han merker at jeg er klissvåt noen ganger på kroppen (akkurat som jeg har vært ute å bada ellet dusja uten å tørke meg) 

Han svetter nesten ikke i forhold til meg. Og jeg kvinne.

Om det går an å operere eller få bort svette på en måte, vil legen da dekke det? Dersom det påvirker livskvaliteten og søvn osv osv. 

Anonymkode: 80722...45c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper noen vil/kan svare på dette :) 

Skrevet

Er det i det hele tatt bra å fjerne nattavette også?

Det er ikke bare under armen, men hele kroppen er våt. Hvorfor blir hele kroppen våt? Da hjelper det ikke bare å operere det bort under armen, eller?

TS

Skrevet

Har du blitt sjekket for tidlig overgangsalder?

Ellers er det en del andre tilstander som gir nattesvette, og jeg ville snakket med legen om det enda en gang.

Noen er  også naturlig varme om natten.
Jeg kan ikke ligge inntil mannen min om natten, for han er er levende ovn om natten, og er klissvåt hver natt.

Anonymkode: 59e02...4b5

Skrevet

Jeg tror det er symptom på noe annet. Så det høres drastisk ut å prøve å fjerne det. Jeg har perioder hvor dette skjer. Men i motsetning til deg, så vet jeg hvorfor.

Håper du finner en løsning. Det er ikke gøy, spesielt ikke når det er vinter.

Skrevet
14 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Jeg tror det er symptom på noe annet. Så det høres drastisk ut å prøve å fjerne det. Jeg har perioder hvor dette skjer. Men i motsetning til deg, så vet jeg hvorfor.

Håper du finner en løsning. Det er ikke gøy, spesielt ikke når det er vinter.

Har tatt blodprøve, men ikke funnet noe. Må jeg ta andre type prøver kanskje? 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser du spicy mat? Viss ikke så er nattsvette som regel symptom på noe. Det er ikke normalt å svette mye om natten

http://www.lommelegen.no/artikkel/nattesvette-kan-være-et-symptom-på-sykdom

Anonymkode: 28b86...882

Er ikke kjempe sunn, men spiser ikke gatekjøkken mat ofte. 

Spiser mest ferdig potetstappe på pose,lunsjaker, karbonadedeig, lasagne, pizza, hjemmelagd pizza, nachos, og sånne type mat. 

Er vel ikke så sunt eller?

Har tatt blodprøve. Eneste var mangel på jern og vitmaminer, er det noe annet jeg må sjekke?

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du blitt sjekket for tidlig overgangsalder?

Ellers er det en del andre tilstander som gir nattesvette, og jeg ville snakket med legen om det enda en gang.

Noen er  også naturlig varme om natten.
Jeg kan ikke ligge inntil mannen min om natten, for han er er levende ovn om natten, og er klissvåt hver natt.

Anonymkode: 59e02...4b5

Nei har ikke sjekket det, hvordan sjekker man det?

Skrevet

Sliter med det samme, jeg nærmer meg 40 nå da så jeg har sjekket om det er overgang, men jeg var langt unna fikke jeg beskjed om, det er blodprøve hvor de sjekker hormonnivåer og noe.

Trodde egentlig ikke det selv heller da jeg har slitt med det siden tidlig 20 sånn som du. Jeg har også lavt jern til tider, men det skal visst ikke ha sammenheng og de finner ikke noe annet galt heller. leser jo jevnlig artikler om hvordan det er tegn på alle mulige farlige sykdommer og blir stresset, men det har ikke vist seg hva på 20 år hos meg ihvertfall.

Jeg har ett tips da, av en eller annen grunn svetter jeg mindre hvis jeg sover med klær, så har begynt å sove i pysj selv om man skulle tro det ble enda varmere....noen ganger funker det ikke, men da kan jeg bare slenge vekk den våte pysjen og t å tørr midt på natta i stedet for å skifte på senga :) 

Skrevet
1 minutt siden, Vevila skrev:

Går du på noen medisiner?

Nei bruker ikke medisiner 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt blodprøve, men ikke funnet noe. Må jeg ta andre type prøver kanskje? 

Har du tenkt godt igjennom om det er noe som gjør at du ikke finner ro? Mulig jeg er på feil planet, når det gjelder deg. Jeg vet ikke. Gode leger bør jo kunne sette deg på rett spor. For min del er det psykisk. Det er uansett det jeg tror. Men for meg så går det over når jeg er hjemme i Norge og føler meg trygg. I perioder hvor svetten er sterk, er jeg f.eks i Afghanistan og er på vakt hele tiden.

Det er godt mulig din tilstand er fysisk. Jeg er ikke lege, dessverre. Jeg bare skriver på et forum.

Hvis du føler deg uthvilt når du våkner og kan fungere optimalt, er det trolig ikke noen sammenheng med det jeg til tider opplever.    

Håper det til slutt ordner seg. Fortsatt kan det også være noe du vokser fra når du f.eks blir 30.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei bruker ikke medisiner 

Sikkert lurt å ta en ekstra tur til legen. Det trenger ikke å være noe, er selv plaget med sterk nattesvette i perioder, men jeg synes absolutt det burde sjekkes! Håper du finner ut av det. :) 

Skrevet
1 minutt siden, pautina skrev:

Sliter med det samme, jeg nærmer meg 40 nå da så jeg har sjekket om det er overgang, men jeg var langt unna fikke jeg beskjed om, det er blodprøve hvor de sjekker hormonnivåer og noe.

Trodde egentlig ikke det selv heller da jeg har slitt med det siden tidlig 20 sånn som du. Jeg har også lavt jern til tider, men det skal visst ikke ha sammenheng og de finner ikke noe annet galt heller. leser jo jevnlig artikler om hvordan det er tegn på alle mulige farlige sykdommer og blir stresset, men det har ikke vist seg hva på 20 år hos meg ihvertfall.

Jeg har ett tips da, av en eller annen grunn svetter jeg mindre hvis jeg sover med klær, så har begynt å sove i pysj selv om man skulle tro det ble enda varmere....noen ganger funker det ikke, men da kan jeg bare slenge vekk den våte pysjen og t å tørr midt på natta i stedet for å skifte på senga :) 

Tror det er veldig sjeldent å svette så mye, så om det ikke feiler meg noe så har jeg veldig uheldig. Har sovet med pysj også, men sengetøyet har blitt litt vått for det. Ganske ekstremt hvor mye jeg svetter. 

Har du angst? Kan være det jeg har. Drømmer at jeg frykter ting hele tiden. Men kunne aldri tro jeg hadde angst, men kan ha det i liten grad :)  Har du noen gang hørt om operasjon eller noe som hjelper mot svettet med legen? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er veldig sjeldent å svette så mye, så om det ikke feiler meg noe så har jeg veldig uheldig. Har sovet med pysj også, men sengetøyet har blitt litt vått for det. Ganske ekstremt hvor mye jeg svetter. 

Har du angst? Kan være det jeg har. Drømmer at jeg frykter ting hele tiden. Men kunne aldri tro jeg hadde angst, men kan ha det i liten grad :)  Har du noen gang hørt om operasjon eller noe som hjelper mot svettet med legen? 

Tror ikke jeg har hatt tendenser til angst og sover som en stein, men det er såpass unormalt at legen har tatt en haug tester hver gang jeg nevner det.

Men svetter du unormalt mye ellers? Jeg svetter helt normalt til hverdags og under trening, er bare på natten det er problem. Man kan få botox behandling vet jeg hvis det er snakk om hele tiden svetting, har aldri vurdert noe bahsndling selv, bare lurt på om det kan være noe farlig...

Skrevet
3 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Har du tenkt godt igjennom om det er noe som gjør at du ikke finner ro? Mulig jeg er på feil planet, når det gjelder deg. Jeg vet ikke. Gode leger bør jo kunne sette deg på rett spor. For min del er det psykisk. Det er uansett det jeg tror. Men for meg så går det over når jeg er hjemme i Norge og føler meg trygg. I perioder hvor svetten er sterk, er jeg f.eks i Afghanistan og er på vakt hele tiden.

Det er godt mulig din tilstand er fysisk. Jeg er ikke lege, dessverre. Jeg bare skriver på et forum.

Hvis du føler deg uthvilt når du våkner og kan fungere optimalt, er det trolig ikke noen sammenheng med det jeg til tider opplever.    

Håper det til slutt ordner seg. Fortsatt kan det også være noe du vokser fra når du f.eks blir 30.

Ja, jeg må nok sjekke meg for andre ting også. Mulig blodprøve ikke viser alt kanskje, men blodprøve vil vel vise om jeg kan ha kreft eller? Eller er det bare sånn at de sjekker hva jeg mangler? Tok 7 glass med blod, så ble vel sjekket for mye. 

Jeg har vært veldig trøtt/slapp/utslitt i det siste. Har også fått blåmerker spontan, ingen har slått meg eller noe, de har bare kommet sånn plutselig. 

Hender jeg har hatt litt vondt i huet noen ganger, men ikke kjempe ofte. 

Har også hatt noen harde hjertebank men det kan vel være angst i liten grad, har aldri trodd jeg kunne ha angst men drømmer at jeg frykter ting hele tiden. 

Skrevet
8 minutter siden, Vevila skrev:

Sikkert lurt å ta en ekstra tur til legen. Det trenger ikke å være noe, er selv plaget med sterk nattesvette i perioder, men jeg synes absolutt det burde sjekkes! Håper du finner ut av det. :) 

Ja tror nok det er lurt :) 

Dette er kjempe plagsomt. Hadde vært litt enklere om jeg var mann, dersom vi kvinner bruker ekstra tid om morgen, og når vi da må vaske håret itillegg og det tar jo tid å tørke. :( 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg må nok sjekke meg for andre ting også. Mulig blodprøve ikke viser alt kanskje, men blodprøve vil vel vise om jeg kan ha kreft eller? Eller er det bare sånn at de sjekker hva jeg mangler? Tok 7 glass med blod, så ble vel sjekket for mye. 

Jeg har vært veldig trøtt/slapp/utslitt i det siste. Har også fått blåmerker spontan, ingen har slått meg eller noe, de har bare kommet sånn plutselig. 

Hender jeg har hatt litt vondt i huet noen ganger, men ikke kjempe ofte. 

Har også hatt noen harde hjertebank men det kan vel være angst i liten grad, har aldri trodd jeg kunne ha angst men drømmer at jeg frykter ting hele tiden. 

Bra du  har tatt blodprøver, trøtt og slapp + spontane blåmerker sammen med nattsvette er god grunn for en sjekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...