Gå til innhold

Angst

sjokoladeelskeren

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heihei! :)

Jeg går siste året på videregående, og jeg sliter veldig med presentasjonsangst. Bare jeg hører en lærer snakke om en fremføring lenger fram i tid begynner jeg å skjelve, kaldsvette, får problemer med å puste, og noen ganger blir jeg nødt til å bare komme meg ut av klasserommet og sette meg inne på doen i 5 minutter for å roe meg ned. Jeg har aldri likt fremføringer, men siste året har det blitt helt uutholdelig. Uka før fremføringen kan jeg ligge våken til 3/4-tida hver eneste natt, jeg klarer ikke å konsentrere meg om noe annet og jeg kan bli så kvalm at jeg ikke klarer å få i meg noe mat i det hele tatt omtrent (jeg går ofte ned 3-4 kilo før hver fremføring, noe som ikke er bra med tanke på at jeg er undervektig fra før av).

Jeg går til psykriatisk sykepleier, og hun har ringt læreren min og jeg har fått fritak fra alle fremføringer forran klassen. Dette var rett etter sommerferien, og jeg tenkte da at alt kom til å gå mye bedre, men angsten min blir bare værre og værre. Nå har jeg det like ille selv om jeg bare trenger å presentere forran læreren. I tilleg føler jeg at ikke alle lærerene tar dette på alvor, flere ganger har vi blitt delt inn i grupper for å jobbe med en bestemt ting og det skal vi presentere for resten av klassen i slutten av timen, og ingen av lærerne har snakket med meg og spurt om jeg klarer det. Jeg har også store problemer med å si fra om slike ting selv, for når vi blir delt i grupper på 2 eller 3 så føler jeg ikke at jeg kan svikte gruppa mi å si at jeg nekter å fremføre det, og at de må gjør det aleine. Det er utrolig pinlig og jeg skammer meg. I tillegg blir ofte elever tatt frem for å løse en oppgave på tavla eller lese opp noe, og jeg sitter hver gang og er livredd for at jeg må nødt til å gjøre noe slikt. Dette gjør at jeg har begynt å grue meg til skolen, og at angsten kommer oftere enn den hadde trengt. 

Noen som har noen tips for å klare å takle angsten (som faktisk fungerer)?

Føler kanskje også at jeg burde ta det opp med kontaktlærern igjen for at hun skal forstå hvor ille slike ting er for meg, men det er så utrolig vanskelig å snakke om!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi. det var som å lese om mitt liv, bare at jeg aldri begynte på vgs pga det.. Syns du er tøff!! 

Det jeg har lært meg etter mange år i terapi, er at man må akseptere seg selv akkurat slik man er. "Jeg er sånn som blir veldig nervøs, jeg. Og det er greit. Jeg er bare sånn." -den setninga kan jeg ofte bruke. Og det er nesten som noe som skjer i hjernen med det samme jeg sier de ordene til meg selv. Blir med en gang litt roligere av det. 

Samme om du gruer deg til fremføring osv, husk å si til deg selv at du ER god nok, selv med angst. Sånn er du :) Problemet er at vi bryr oss alt for mye om hva andre synes/tenker/mener. 

Prøv også mindfulness, det anbefaler jeg deg på det sterkeste! 

Skrevet (endret)

Kjenner meg veldig igjen. Sleit veldig med fremføringer gjennom hele ungdomsskolen og videregående. Var som deg, gruet meg mange uker i forveien. Husker at jeg drømte om at jeg kunne slippe og at skolen ikke hadde slikt "tull". Jeg turte aldri å fortelle noen om hvor mye jeg sleit med det og dermed få mulighet til fritak. Jeg sleit meg gjennom hver fremføring som jeg aldri klarte uten at læreren måtte spørre meg spørsmål. Nå som 29 åring har jeg fortsatt mareritt om at jeg går på skolen og skal ha fremføring. 

Nå var det jo ikke akkurat mye trøst i mine ord, men vit at du hvertfall ikke er alene om denne redselen. For min del har den vært så ille at det har vært til hinder med videre utdanning. Fikk som 21 åring diagnosene generalisert og sosial angst. 

Tror det er viktig at du tar opp med legen/psykolog at dette problemet har eskalert. 

Endret av Lykke_
Skrivefeil.
Skrevet

Tusen takk for tips og erfaringer! Godt å vite at jeg ikke er alene om dette!

Skrevet

Fremføringer er ikke noe for alle! Husker jeg synes det var helt forferdelig jeg å da jeg gikk skole, du er tøff! Stå på.

Anonymkode: ed8d1...fdc

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fremføringer er ikke noe for alle! Husker jeg synes det var helt forferdelig jeg å da jeg gikk skole, du er tøff! Stå på.

Anonymkode: ed8d1...fdc

Takk for gode ord!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...