Gå til innhold

Raglanfelling

Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Har strikket en del gensere og kjoler til barn i det siste fra Sandnes garn. Når det kommer til raglanfellingen så blir jeg litt matt :sprettoy: Det er sykt stramt når man setter inn ermene! Har prøvd med hjelpepinne, men kan det være noe jeg ikke skjønner? Det er jo så vanskelig de første omgangene der at jeg får krampe i håndleddet og vondt i pekefingeren - hver gang :ohmy: Noen av dere som har råd?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timaras
6 minutter siden, Ms. Steele skrev:

Har strikket en del gensere og kjoler til barn i det siste fra Sandnes garn. Når det kommer til raglanfellingen så blir jeg litt matt :sprettoy: Det er sykt stramt når man setter inn ermene! Har prøvd med hjelpepinne, men kan det være noe jeg ikke skjønner? Det er jo så vanskelig de første omgangene der at jeg får krampe i håndleddet og vondt i pekefingeren - hver gang :ohmy: Noen av dere som har råd?

Hmm. Strikker selv gensere med ranglanfelling. Har ikke opplevd det så stramt når jeg setter på armene. 

Mulig jeg ikke strikker så stramt som  deg?

Utenom det har jeg ingen god forklaring

Endret av Timaras
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Timaras skrev:

Hmm. Strikker selv gensere med ranglanfelling. Har ikke opplevd det så stramt når jeg setter på armene. 

Mulig jeg ikke strikker så stramt som  deg?

Utenom det har jeg ingen god forklaring

Tror ikke det har med strikkefastheten heller. Moren min strikker mye løsere enn meg og må ofte ha en pinnestørrelse mindre enn meg,  men opplever det samme. Så da lurer jeg jammen på hva jeg og vi ikke forstår. Har jo strikket i mange år, men raglanfelling er faktisk ganske nytt for oss begge :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
1 time siden, Ms. Steele skrev:

Tror ikke det har med strikkefastheten heller. Moren min strikker mye løsere enn meg og må ofte ha en pinnestørrelse mindre enn meg,  men opplever det samme. Så da lurer jeg jammen på hva jeg og vi ikke forstår. Har jo strikket i mange år, men raglanfelling er faktisk ganske nytt for oss begge :rodme:

Jaggu om jeg vet.  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må passe på at du ikke feller av for stramt der ermer og bol skal sys/maskes sammen. Det er uansett trangt de første rundene, men mye lettere når det er litt stretch i fellingskanten :)

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helst pga ermene det blir trangt. De har jo liten omkrets i forhold til bolen og det er knotete til ermer og bol har blitt et stykke. Det er jo ikke raglan i seg selv som skaper problemet, rundfelling og andre metoder der man strikker sammen bol og ermer gir samme utfordringen. 

Det er derimot ikke et problem om du velger å strikke ovenfra og ned. Da har du også mulighet til å tilpasse lengde på bol og ermer i ettertid også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jo litt trangere de første rundene i raglanfellingen, men jeg syns ikke dette er noe problem så lenge wiren på pinnen er lang nok til å stikke ut i den ene enden. Altså, at det blir en slags løkke på pinnen midt på utsiden av ermet, og så flytter jeg løkken til andre siden av genseren, når jeg har strikket fordi løkken. Vet ikke om det ga mening? Eller om du gjør det allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første omgangene er en "kunst" å finne ut avbhvordan du best flytter maskene på pinnen for å komme igjennom omgangene. Samme problemet oppstår enten det er ragland eller rundfelling. Bruker du trepinner med dårlig gli på pinnen blir problemet enda større. 

Anonymkode: 7bb41...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Antlers skrev:

Du må passe på at du ikke feller av for stramt der ermer og bol skal sys/maskes sammen. Det er uansett trangt de første rundene, men mye lettere når det er litt stretch i fellingskanten :)

Dette tror jeg nok er en sannhet ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg bruker fire strikkepinner - en for hvert erme, og en for for- hhv. bakstykke. Det er fortsatt noe trangt, men etter fire-fem omganger blir det betydelig lettere. Forøvrig feller jeg ikke av maskene under ermene, men setter de på hjelpetråd. Det gjør at man får litt mer spillerom i sammenføyningene. Ved montering setter jeg maskene over på to strikkepinner og syr de enten sammen (kitchener stitch) eller bruker "three needle bind off".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...