AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #21 Skrevet 5. desember 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må beklage så mye. Skal dra innom alle legene og spesialistene jeg har hatt gjennom livet og si at de har tatt feil. Jeg har ikke astma fordi kvinneguiden sa det! Halleluja! Jeg skrev at jeg ikke vet hva definisjonen på astmaanfall er, ikke astma. Jeg vet godt hva astma er. I følge ordboka er definisjonen på anfall "brått og kortvarig utbrudd av sydkom el. følelse". Mine astmautbrudd er verken brå eller kortvarige, og bygger seg ofte opp over flere dager, mens de kan vare i ukesvis hvis jeg ikke får kontroll. Men du har kanskje sånne astmaanfall som folk får på film. Når det er sagt så er så utrolig mye av det du skriver feil. Jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har, men du bør tenke deg om før du uttaler deg, eventuelt vise til gode kilder. Jeg velger å gå gjennom et lite utvalg av dine feiluttalelser fordi det vil ta en hel dag å gå gjennom alt: 1. Du sier at flutide en en kombinasjonsmedisin, noe den ikke er. En kombinasjonsmedisin inneholder kortikosteroid og en langtidsvirkende beta-2-agonist. Flutide er kun en kortikosteroid, og er ikke en kraftig medisini det hele tatt- det er som regel det første som gis som behandling av astma. Flutide er ikke en gang på dopinglista! 3. Du sier at man ikke kan leve relativt symptomfritt med astma. Det er helt feil. Hele vitsen med medisiner er jo at man skal kunne leve så symptomfritt som mulig, noe dagens meidisiner lar oss gjøre. Opplever du symptomer hver dag med det som tidligere har vært en optimal behandlingsmetode for deg, så er ikke astmaen din kontrollert, og da må du til legen og få reevaluert behandlingen din. 4. All astma er kronisk. Astma er en kronisk men reversibel lungesykdom. Skjønner ikke hvor du får alt dette fra... Alt du skriver er jo helt på jordet! En ting er sikkert og visst, TS. Skal du lære noe om astma, spør en lege eller en annen kvalifisert person, eller les deg opp på faglitteratur- ikke kvinneguiden! Anonymkode: f6f75...05a Hva mener du med "astmaanfall som folk får på film?" Virker ikke som om at du tror astmaanfall er reelt og alvorlig. Når jeg får skikkelige anfall hoster jeg til det svartner foran øynene mine og blir cyanotisk. Jeg har ikke sett noen fått astmaanfall på film, så jeg vet ikke hvordan det ser ut. Grunnen til at flutide ikke står på dopinglista er fordi det bare er glukokortikoider, men om noe står på dopinglista har ingen betydning for hvor sterk medisinen er. Den står ikke på dopinglista fordi den ikke inneholder beta 2-reseptoragonister, og det er ikke alle astmatikere som trenger det. Du mener det er feil at man ikke kan leve symptomfritt med astma, men her tar du feil. Mange med alvorlig astma lever ikke symptomfritt med det uansett hvor godt medisinert de er. Jeg gjør heller ikke det og må i perioder ha prednisolon (kortison) og erymax (antibiotika for å være sikker i tilfelle jeg har infeksjon) i tillegg til maxdose med kombinasjonsinhalator og mange doser daglig med kortidsvirkende. Det er bare sånn det er for noen av oss. Anonymkode: 3f47d...6f6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå